• Hannnas

Trappgrind - Tips för "denna" trappa???

Behöver hjälp med att lösa ett "trapp-problem"

Hur vi bäst skyddar vår lillfis att gå upp o ner i denna trappa, en vanlig grind verkar utesluten?

Hur har ni med liknande trappor löst det? Eller har några andra bra tips?

Trappan:

http://www.familjeliv.se/hem/hannnnah/gallery/phpze0xu0.jpg

.?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma .?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Trappgrind - Tips för "denna" trappa???
  • hewa

Det är lite svårt att se, antar att det är vänstra sidan som är problemet? Finns där inget att fästa en grind i?

Vet att min svärmor berättat att de lagt en stor skiva över de 4-5 nedersta trappstegen i en trappa där det också var svårt att fästa en grind. Det är inte snyggt men barnen klarade inte av att klättra på skivan (de halkade ner) så de kom inte upp på själva trappstegen. Kanske en idé som går att utveckla?

• Familj Amstaff

finns ju sån grind som du inte behöver o skruva fast utan bara sätta runt typ kamin o liknande, d hade säkert funkat, ska kolla om ja har någon länk som ja kan skicka

• Familj Amstaff

www.babyproffsen.se/

haha va ja börjar bli jobbig nu, förlåt mig skratt om du söker på "grind" i fältet där man kan söka så får du upp samma grindar fast många olika

hoppas du hittar något bra som passar

• Hannnas
    hewa skrev 2008-09-22 21:42:00 följande:
    Det är lite svårt att se, antar att det är vänstra sidan som är problemet? Finns där inget att fästa en grind i?Vet att min svärmor berättat att de lagt en stor skiva över de 4-5 nedersta trappstegen i en trappa där det också var svårt att fästa en grind. Det är inte snyggt men barnen klarade inte av att klättra på skivan (de halkade ner) så de kom inte upp på själva trappstegen. Kanske en idé som går att utveckla?
    jepp det är den sidan, det finns inget räcke som går ner där så att säga... skivan låter småkrånlig om man själv ska gå upp? eller hur fungerar det för dem?
    Familj Amstaff skrev 2008-09-22 21:48:53 följande:
    www.blocket.se/vi/17947839.htmån grind menade jag men nu hittade ja givetvis inte sidan ja skulle skicka men jaja d får gå ändå

Jo en sån har jag kikat på, kommer ha en sådan runt vår kamin men om man sätter den vid trappan kan man inte spännan den ena sidan någonstans? o då borde barnen kunna flytta den? el är jag tokigt ute?

• Hannnas

Måste säga TACK förresten jättetacksam

• Hannnas
    Familj Amstaff skrev 2008-09-22 21:50:49 följande:
    www.babyproffsen.se/haha va ja börjar bli jobbig nu, förlåt mig skratt om du söker på "grind" i fältet där man kan söka så får du upp samma grindar fast många olika hoppas du hittar något bra som passar
    du är inte alls jobbig jag uppskattar all hjälp

Problemet som jag ser det är att alla de grindarna på babyproffsen kräver att man sätter ändarna mot en vägg? o det går inte på ena sidan av trappan om jag nu inte tänker helt galet..
  • Silverkatten06
    Hannnas skrev 2008-09-22 21:53:51 följande:
    Jo en sån har jag kikat på, kommer ha en sådan runt vår kamin men om man sätter den vid trappan kan man inte spännan den ena sidan någonstans? o då borde barnen kunna flytta den? el är jag tokigt ute?
    Nej, du har rätt. En sån grind måste skruvas fast.

I vårt förra hus hade vi en liknande trappa. Vi satte helt enkelt upp en rejäl planka från golv till tak längs med sidan av trappen och skruvade fast grinden i den. Det blev inte snyggt, men barnsäkert och man vänjer sig. Efter ett tag tänkte vi inte ens på det och det handlar ju om en relativt kort tid...
  • Hannnas
    Silverkatten06 skrev 2008-09-22 22:00:04 följande:
    Nej, du har rätt. En sån grind måste skruvas fast.I vårt förra hus hade vi en liknande trappa. Vi satte helt enkelt upp en rejäl planka från golv till tak längs med sidan av trappen och skruvade fast grinden i den. Det blev inte snyggt, men barnsäkert och man vänjer sig. Efter ett tag tänkte vi inte ens på det och det handlar ju om en relativt kort tid...
    mm är ju en lösning jag helst vill undvika, men säkerheten är ju klart viktigast... ja vi får väl kanske se hur han reagerar när vi flyttar in...

o satans dyra är grindar med... fy så trist... *gnäll*
  • Silverkatten06
    Svar på #10
    Men hur ser trappräcket ut? Du kan ju sätta upp en regel/planka av samma dimensioner (bara att det går från gol till tak) och så måla den vit. Då kanske det kan smälta in någorlunda i alla fall?
  • Silverkatten06
    Svar på #10
    Men hur ser trappräcket ut? Du kan ju sätta upp en regel/planka av samma dimensioner (bara att det går från golv till tak) och så måla den vit. Då kanske det kan smälta in någorlunda i alla fall?
  • Silverkatten06

Föresten vid vilket trappsteg börjar trappräcket?

• hewa

Jo, nackdelen med skivan är förstås att det blir rätt krångligt för alla att komma upp & ner. De har den inte längre, detta var när deras egna barn var små så jag har ju aldrig sett den live. Jag funderar lite på plexiglas, det vore ju nättare än en träskiva men hur man enklast får den ur vägen när man själv ska upp vet jag faktiskt inte. Fast då väger den ju inte så mycket iaf.

• Familj Amstaff

eller så skruvar du fast den i väggen där lyktan står på bilden? d borde väl funka?

• Hannnas

Vi får flytta in o se mer på detaljerna tror jag...

Stort tack för alla tips och idéer, har varit och är mkt värdefullt

Svar på tråden Trappgrind - Tips för "denna" trappa???