• Anonym (inga fler)

Bör jag ta ett akut p-piller till?

Hade oskyddat sex i lördags morse och kom på att det var nära äl, köpte akut p-piller och tog det vid 6 tiden på lördagskvällen. igår kväll och idag på morgonen hade jag äl-ont, brukar jag ha men i vanliga fall brukar det var äl-sekret någon dag innan, har jag inte haft denna gången, än.

Missade och skriva upp när jag hade mensen senast, men var runt den 22:e.
    Äl verkar inte ha blivit förskjuten om jag ska gå efter det onda jag har haft. Bör jag ta ett akut p-piller till så jag vet med säkerhet att ett befruktat ägg inte fäster?

Jag har oerhört lätt för att bli gravid, 2 oplanerade och 2 som har tagit sig på första försöket.

• Svar på tråden Bör jag ta ett akut p-piller till?
  • Anonym

Hur skulle ett dagen efter-piller kunna göra det svårare för ägget att fästa? Har du haft ägglossning är det redan försent, då kan inte pillret göra något.

Man ska inte ta fler än ett per menscykel.

Apotekets info:

För att vara säker på att akut-p-piller haft effekt, bör du göra ett graviditetstest efter 3-4 veckor. Du kan få en mensliknande blödning även om du är gravid. Är mensen onormal på något sätt bör du genast göra ett graviditetstest. Under resten av menscykeln är det bra om du använder ett preventivmedel utan hormoner, till exempel  kondom, eftersom risken att bli gravid finns kvar och tiden för ägglossning kan ha förskjutits.

Du bör inte använda akut-p-piller mer än en gång under samma menstruationscykel. Då blir nämligen effekten sämre och det finns risk för att din menscykel rubbas.

• Anonym (inga fler)

På den bipacksedeln som låg i förpackningen på det akut p-piller (inte dagen efter piller)om jag köpte stod det att hormonet som var i även gjorde det svårare för ett reda befruktat ägg att fästa

• Anonym (inga fler)

Ok, nu har jag kollat vad det stod på bipacksedeln. Det stod inget där om att akut p-pillret förhindrar att ett redan befruktat ägg fäster MEN jag hittade det i den folder som finns att få på apoteket. Och det svaret fick jag även av en apotekspersonal på telefon innan jag tog tabletten.

Svar på tråden Bör jag ta ett akut p-piller till?