• Bubban81

Hur kan jag napp-avvänja honom pa natten så han sover hela natten?

Min 10-månaders vaknar flera gånger varje natt och skriker till jag har stoppat in nappen i munnen igen, men så fort han fått den så somnar han direkt. Alltså verkar som det är endast nappen som är orsaken till att han vaknar. Någon som har ngt tips hur man kan avvänja honom denna napp?

• Svar på tråden Hur kan jag napp-avvänja honom pa natten så han sover hela natten?
  • Emlak

Jag tycker inte du ska ha så bråttom med att ta bort nappen... han e ju bara 10 månader.. bättre att börja lite smått och ta bort nappen dagtid.. eller försök ersätta nappen med något annat som gör han trygg, någon snutte eller nalle.. Jättebra att ha sen när han skolas in på förskola att ha något som gör honom trygg då han är ledsen eller ska sova.. många tar bort nappen först när dom börjar bli 1,5-2 år

• EgonochKnut

Jag tycker absolut att du ska ta bort nappen. Har haft exakt samma problem med mina två barn. På stora tjejen tog vi bort nappen vid 1,5 års ålder och på lillkillen vid ca ett år. Jag försökte en gång vid ca 8 månader och då gick det inte särskilt bra (han hade förmodligen ett stort sugbehov då)

Det låter hemskt och jag hade själv stor ångest... men det är bara att samla ihop alla nappar och slänga dem! (Eller lägga undan dem). Säg gonatt som vanligt.
    Första natten kan det ta lite längre tid att somna, men sen är det klart (för vissa tar det säkert lite längre tid, men för oss var det i princip 1 natt som var jobbig)

Båda barnen har sovit MYCKET bättre sen vi tog napparna. De har nu något annat och gossar med... Filt, nallar etc.

Lycka till!

• Busbellan

Jag hade nog gjort så att jag haft många nappar liggande i sängen så att han förhoppningsvis hittar nån själv och stoppar in den

Mamma till Nora, August och Ella
  • Evangeline72

Jag tycker personligen inte att det är så bra att ta bort nappen när bebisen är 10 månader. De är inne i en känslig fas då de behöver mer trygghet än vanligt. Varför har du så bråttom? Vi ska ta bort nappen för vår dotter om en vecka när hon fyller 3 år. Hon är fullt medveteten om detta och det är ju lite lättare när man kan prata om det. Men detta är ju bara min egen åsikt=)

Mitt tips är att ha honom i sängen hos er ett tag, han behöver er nog nära nu.

• EgonochKnut

Nu har jag kollat, det var vid 6 månaders ålder som det inte gick att ta bort nappen på sonen, men då ammade jag också och det är nog svårare då.

Jag tror att den största ångesten sitter hos föräldrarna. Det var verkligen odramatiskt att vänja dem av med nappen.
    Prova är mitt tips. Om han är i en känslig fas och det inte fungerar så märker du det!

Att minera sängen med nappar har vi också provat, och det fungerade inte för oss, kanske att det fungerar för andra.

Om du vill köra i två steg (för din egen skull) så börja med att han absolut inte får ha nappen annat än när han ligger i sängen och ska sova.

• Evangeline72

Vissa saker sitter inte hos föräldrarna. Runt 9-10 månaders ålder så har barnen en jobbig utvecklingsperiod då de vill ha mer närhet till föräldrarna. Därför ska man helst inte sluta med napp just då. Vänta någon/några månader så blir det bättre.

• Bubban81

Tack for alla svar. Jag star nog ut med att ga upp nagra ganger om natten ett tag till, men om det inte blir battre vid ett ar sa ryker napparna pa natten.

Svar på tråden Hur kan jag napp-avvänja honom pa natten så han sover hela natten?