Babysim! Vad ska med?
Ska börja på babysim på torsdag.
Men vad bör man tänka på att ha med sig? Hur gör man bed bebben när man ska ducha efteråt osv?
Ska börja på babysim på torsdag.
Men vad bör man tänka på att ha med sig? Hur gör man bed bebben när man ska ducha efteråt osv?
När jag började på babysim med Melker var han 2 månader. Jag hade med mig barnvagnsliften som han fick ligga i när jag bytte om och fixade mig. Han var i min famn och duschade tillsammans med mig. Jag hade med mig extra blöjor att sätta på honom efter simmet, varma kläder, napp, gosefilt. Direkt efter duschen fixade jag honom, la ner honom i liften och kunde då fixa med mig själv. Ibland fick han amma innan vi åkte hem och ibland somnade han direkt efter att jag lagt ner honom. Har inte kollat hur gammal ditt barn är, men när Melker började äta så hade jag med mig frukt, majskrokar eller rån som han kunde tugga på.
Lycka till, det är verkligen supermysigt med babysim.
Låt honom sitta på golvet. Om du tycker det blir kallt kan du ta med plastad frotté och lägga en handduk på så kan han sitta där. Ta med några roliga saker låt honom leka med schampoflaskan....
-Badhanduk till dig
-Badbyxor eller badblöjor
-Bahanduk till lillen (jag har en extra i fall den ena blir riktigt blöt).
Så här brukar jag göra. Lillen öljer med in i sin babyskydd.
Jag har så lite kläder på mig (badräkten under) så det går snabbt att byta om. Lillen får ocks kläder som är lätta att ta på o av.. Sen byter vi om.
Vår badhus har gjort det sååå smidigt för alla babysimmare. De har skaffat sånna skötbädd i skumgummi eller vad det är för material i omklädningsrummen som man kan ha på golvet + en riktig skötbord i korridoren.. I duschrummet har dom plaststolar (ikeas antilop) och badbaljor som man kan ha babyn in..
Det lättaste är att ringa dom och fråga hur det har gjort..
Hej!
Så här har jag gjort. Men vi har babysim på morgonen vid 09.
Rasmus får åka i sin pyjamas och fleesoverall i bilbarnstolen. Nu bor vi bara knappt 150 meter ifrån badhuset.
Jag byter om duschar och har Rasmus i blöja och pyjamasen ända tills någon min före vi ska ner i badet. Då tar jag på badbyxorna.
När vi är klara med badet så badar jag Rasmus först och klär på honom blöja och kläder och ner i bilstorlen. Han somnar ganska direkt så då slipper jag väcka honom för att klä på honom sedan.
Sedan gör jag mig i ordning.
Ha med dig två handdukar, badbyxor/badblöja, blöja och ombyte/ kläder åt barnet. Något att tvätta barnet med. Snutte eller tutte om det behövs.
Amma/ mata alltid för bad så blir barnet inte så gnällig och hungrig.
Lycka till.
Hej igen
Glömde tillägga att en del har barnvagnen med sig eller så har dom barnstolar.
Hos oss får vi inte ta bd barnvagn in till omklädningsrummet
Håller med Atyr - byt alltid barnet först, dom brukar bli så trötta efter allt bus i vatten så dom somnart snabbt i stolen.. då kan man greja med sig själv..
Babyskyddet är jättebra att ha med om man kan Lägg en bit plastad frotte i botten och en extra handduk så är den skyddad mot ev. kissolyckor. Byt om på barnet först (varmt med ytterkläder) och lägg en handduk över / ta på badrock.
Sedan byter du om på dig själv, det är viktigt att du duschar och tvättar dig med schampo och tvål utan badkläder före simmet, de vuxnas hygien är helt avgörande för vattenkvaliteten och barnen sväljer mycket vatten. Var speciellt noga på fötter, underliv och under armarna. Inget smink! Under tiden sitter barnet i babyskyddet, när du är klar och barnet blivit vant vid omgivningen så ska även barnet duscha (tvåla är inte nödvändigt). Tillbaka med barnet i babyskyddet.
Efter simmet tar du av badbyxorna (våta=kalla) och sätter barnet i babyskyddet, vira om med handduk. Tvätta dig själv, ofta räcker det med lite balsam i håret om du tvättat noga innan (man luktar inte klor i hud och hår om man tvättat sig före badet!!), så då går det ultransnabbt att bli klar. Sedan duschar du av barnet snabbt (om de vuxna sköter sina egna duschar är klorhalten i vattnet minimal, så det räcker med ljummet vatten). Du kan smörja med någon olja efteråt om barnet har en tendens att bli torrt. Lägg barnet på en handduk (sätt), byt om på dig själv, ta sist hand om barnet (ofta varmt i omklädningsrummet - varma barn = gnälliga barn).
Är det fullt / jobbigt finns det inget som hindrar att ni bara hoppar i kläderna efteråt och sedan duschar hemma
Ta med badkläder, många handdukar, ev. mynt till skåpen, nappar, nåt att äta och dricka, schampo mm (gärna i en påse du kan ta med i duschen för att slippa ha så mycket att bära på), blöjor och skötsaker så har du nog allt :-d
Kolla om du behöver bada barnet före. Det är inte alltid ett måste.
Är pappan eller någon annan med dig??
Vi brukar lösa duschningen med att den som ska ta sonen går 5 minuter innan och duschar och sedan går ut i simhallen och hämtar sonen från den andra. Om maken har sonen så brukar han skippa dusch och ta den hemma men det vill inte jag. Hos oss finns också såna vita plastmatstolar från IKEA som man kan låna i duschen för barn som kan sitta.
Vi gör också samma sak innan badet att en duschar först, går ut i simhallen, den som har sonen kommer ut och lämnar honom och går sedan och duschar själv.
Tindra Lee skrev 2008-09-23 10:42:16 följande:
Aha, nu fattar jag! =)
Tror absolut det är smidigast att vara 2 när man ska på babysim. Antingen att båda föräldrarna badar eller bara den ena, och den andra kan tex agera fotograf, samt ta hand om barnet efter simningen.
Så tror jag nästan att vi ska försöka lösa det när det är dags för babysim. Men det beror även på hur gammal sonen är när vi kommer med i nån simgrupp. För om han kan sitta själv (med eller utan stöd), så antar jag att det hela blir lite enklare.