• saharsa

Nupp-test

Hejsan!
    Jag ska göra ett Nupp test och skulle vilja få lite info från de som redan har gjort ett.

Vad kan de se på ett nupp test och hur säkert är det?
    Kan de se vilket kön det är redan då?
    Osv.....

• Svar på tråden Nupp-test
  • Maja10

NUPP test är en sannorlighetskattning på hur stor risk att fostret har en kromosomavvikelse såsom downs syndrom.

Det utförs precis som ett vanligt UL där man mäter ffa vätskespalten i nacken på fostret. Tillsammans med diverse andra mätningar samt upgifter om bla mammas ålder, tidigare historik, så får man mhja ett dataprogram fram en siffra på hur stor risken för koromsomfel fostret har.

Det är alltså inget prov som visar med säkerhet om fostret är friskt, utan visar en sannorlikhet för det.

Vissa orter kompletterar med ett blodprov men då kallas det CUB test och inte NUPP

• LuckyMi

Hej!
    Jag har Nupp-test i början av okt och så som jag har förstått det så mäter de nacken på fostret för att kolla ifall den kan ha Downs Syndrom. Det görs genom ultraljud och de rekommenderar att du är kissenödig när du kommer dit, eftersom det då får fostret lite högre upp i magen så det blir enklare att se på UL. Skulle det vara att du är i riskzonen, för de kan aldrig säga med 100% säkerhet, utan antingen är du i riskzonen eller inte. O är du i riskzonen så erbjuds du fostervattenprov, som fastställer kromosomfel. Kön kan de nog se, men alla landsting vill inte säga det.
    Hoppas jag kunde vara till någpn hjälp. Lycka till!

• saharsa

Tack för era svar!

Jag ska också göra mitt nupp test i början av oktober, är lite nervös men det ska nog gå bra.

Anledningen att jag gör det är för att när jag väntade vårat första barn var jag såååå orolig att något var fel så tillslut kunde jag inte tänka på annat och det var inte roligt.
    Nu fick vi en helt frisk och underbar tjej som är 3 år!!!!

Nu när jag väntar vårat andra barn och har möjlighet att göra testet (fanns inte i umeå för tre år sedan) så tänker jag ta chansen.

Tjing

• Dimitra
    saharsa skrev 2008-09-23 11:40:36 följande:
    Nu när jag väntar vårat andra barn och har möjlighet att göra testet (fanns inte i umeå för tre år sedan) så tänker jag ta chansen.
    Vet du vad testet kostar? Funderar också på att göra det sen om några veckor
    The Dimitra universe.
  • Pingu32

i stockholm får man det gratis nu för tiden men om man kommer från något annat län så kostar det omkring 2000 kronor tror jag.

• LuckyMi

Här kostar det ingenting för att göra ett NUPP-test.

• Dimitra

Jo men jag undrar vad det kostar i Umeå. Är där jag också ska göra det

The Dimitra universe.
  • saharsa
    Svar på #7
    Jag ska göra testet på My Doctor och det kostar 1600 kr!!
  • Dimitra
    saharsa skrev 2008-09-23 11:46:48 följande:
    Svar på #7Jag ska göra testet på My Doctor och det kostar 1600 kr!!
    Tackar!
    The Dimitra universe.
  • Maja10
    Dimitra skrev 2008-09-23 11:45:20 följande:
    Jo men jag undrar vad det kostar i Umeå. Är där jag också ska göra det
    Gör man det via sjukvården (på specmödravården) kostar det inget men då måste man uppfylla vissa kriterier. Jag tror de är:
    2 tidigare missfall, IVF grav eller tidigare graviditet med koromosomdefekt barn/foster
  • Dimitra
    Maja10 skrev 2008-09-23 14:08:32 följande:
    Gör man det via sjukvården (på specmödravården) kostar det inget men då måste man uppfylla vissa kriterier. Jag tror de är:2 tidigare missfall, IVF grav eller tidigare graviditet med koromosomdefekt barn/foster
    Tackar för infon. Att jag inte kvalar in för landstingsfinansierad NUPP visste jag redan
    The Dimitra universe.
  • LuckyMi

Vi kvalar inte in på sådana kriterier men vårt landsting ska börja med NUPP-test och behövde "försökskaniner". O där kommer vi in!

Svar på tråden Nupp-test