• Lot

Ingefära kan vara farligt!

Hej!

Jag har kokt ingefära och druckit avkoket under min graviditet då jag mått illa och det har hjälpt. Vid en sökning på internet hittade jag dock denna artikel
    www.alltombarn.se/halsa/gravid-undvik-hoga-halter-ingefara-1.7080
    I den står det att man som gravid bör undvika höga halter av ingefära.
    Jag har mailat livsmedelsverket och fått svar från den person därifrån som uttalar sig i frågan att man inte bör inta ingefära mer än i normal livsmedelsanvändning då detta kan leda till ökad kontraktion av livmodern och sägs kunna inducera abort.
    Detta baseras dock inte på svenska studier men det är dock så att man i danmark avråder gravida från att äta ingefära utöver normal livsmedelsanvändning så det kan vara bra även för oss att veta.

Jag har bett livsmedelsverket att gå ut med informationen så att man iallafall har all information när man väljer att använda ingefära mot illamående. Jag själv kommer må illa istället framöver...

/Lotta

• Svar på tråden Ingefära kan vara farligt!
  • listo

Fast att göra ingefära-te ÄR väl att klassa som "normal livsmedelsanvändning"?
    Det är väl snarare om man börjar käka ingefära som godis som det kanske inte är helt hälsosamt. Artikeln handlar ju om läkemedel och kosttillskott med ingefära, och då pratar man ju om helt andra doser än om man gör avkok mot illamående, eller använder i matlagning.

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Lot

Nej. Att koka färsk ingefära i 10 minuter är inte normal livsmedelsanvändning. Normal livsmedelsanvändning är att använda kryddan i matlagning.

Artikeln nämner inget om just kokandet därför mailade jag livsmedelsverket om just detta. Jag beskrev exakt mitt tillvägagångssätt och i det svar jag fick avråds jag från att fortsätta med att dricka ingefära-avkoket.

Jag får dock beskedet att ingefära inte lagras i kroppen så det man druckit hitintills behöver man inte bekymra sig för.

/Lotta

• listo

Okidoki. De vill säkert vara försiktiga om man inte vet säkert.
    Men såna där flytande rekommendationer är alltid vanskliga, för vem kan avgöra om den mängd man själv använder i t.ex. matlagning är "normal" mängd eller inte? Det riskerar alltid att bli missförstånd och oro helt i onödan när de ger den typen av vaga riktlinjer.

Bra i alla fall att du fick svar av SLV, de brukar vara snabba på att svara på frågor.

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Mariab1979

Det är endast kapslar med ingefära som ska undvikas. Färsk ingefära kan man äta.

• Luton

Man ska dricka ingefära framförallt på morgonen vid förkylning, men absolut inte på kvällen. Det gäller även när man äter ingefära. Detta är något som jag har lärt mig i Kina.

• Vegetarianen
    Luton skrev 2016-02-10 20:32:16 följande:

Man ska dricka ingefära framförallt på morgonen vid förkylning, men absolut inte på kvällen. Det gäller även när man äter ingefära. Detta är något som jag har lärt mig i Kina.

Varför inte på kvällen? Och vad skulle ens vara det skadliga med ingefära? Ingefära är väldigt bra att ta på daglig bas, väldigt förebyggande mot förkylning mm. I Indien äter man mycket ingefära. Äter själv mestadels indisk mat hemma. Aldrig hört tills nu att det skulle vara något negativt med ingefära.
  • Axel tjomme deluxe

Vet inte om man kan koppla ihop det, men jag drack massa ingefära o vaknade på natten med feberfrossa.... Det sög...

Svar på tråden Ingefära kan vara farligt!