• annroll

Hur märker man om de är fostervatten eller flytning?

Hmm.. de talas ju mkt om att man kan läcka fv så här sent inpå.. men hur vet man om de e de eller vanliga flytningar?

• Svar på tråden Hur märker man om de är fostervatten eller flytning?
  • Aaglars

fostervatten kommer hela tiden när det väl börjat sippra.

eller så kommer det massor.

• erii

Tycker också att det är svårt att veta, sitter själv med samma fundering..

• Aaglars

min bm sa att man märker skillnad på att flytning kommer då o då, men f-vatten sipprar HELA TIDEN - så fort du rör dig.

• annroll

Men även om de bara läcker? att de inte kommer allt på en gång, utan bara lite åt gången? Så enkelt kan de ju inte va?

• Höstanemon

Jag sitter precis själv och funderar över det. Har en son sedan tidigare och plötsligt tycker jag att det luktar fostervatten i trosorna. Har haft lotionliknande flytningar (inte illaluktande) under hela graviditeten, men nu är de klara och luktar som jag minns att min son luktade när jag fick upp honom på magen efter förlossningen.
    Men jag är osäker, är i v 34 och var inne på förlossningen i helgen för att jag hade så täta sammandragningar. Fick Bricanyl för att stoppa upp värkarna och är hemma igen. Men nu inbillar jag mig alltså att jag sipprar fostervatten. Det kommer inte mycket.
    Hoppas fler kan svara för jag undrar...

• elina75

fostervatten luktar lite som spärma om jag inte minns fel.

• annroll

Höstanemon:

Ursäkta frågan; men hur luktar fostervatten?
    asså ja kan inte påstå att jag suttit o luktat på mina flytningar innan eller efter jag blev gravid... O deffinitivt inte varje dag. Däremot märker jag ju skillnad på hur de va nu o innan jag blev gravid. men inte innan tex v25 o nu vet ja inte skillnad på.

• annroll

Som sperma? hmm.. de brukar ja inte heller lukta på så ofta. men Ok.. hehe.

• wihoo

Fostervattnet ska ju inte lkta någonting, om det är som det ska vara:)

• Höstanemon

Ja, det kan man undra, det är lite svårt att beskriva. Men jag kan säga som så att jag har inte luktat på mina flytningar, men lukten i trosorna det senaste dygnet har jag liksom inte kunnat undvika, det har varit väldigt tydligt då jag varit på toa.

Du är inte helt fel ute när du säger att det luktar som sperma som jag tycker luktar "rent", kliniskt, nästan lite som desinfektion eller tvättmedel. Vet att det låter urkonstigt, men fostervatten luktar liksom milt, rent och lite sött på samma gång. Tror kanske att man aldrig glömmer den lukten när man en gång har tagit emot sitt nyförlösta barn på magen. Det var iaf det första jag tänkte på när jag upptäckte "luktändringen" i trosan. Samt att det var klart och genomskinligt och inte lotionaktigt som flytningarna har varit.
    Flummigt beskrivet? Troligen, men det är det bästa jag kan prestera !
    /Höst

Svar på tråden Hur märker man om de är fostervatten eller flytning?