Att förverkliga sig själv genom sina barn – är det var jag gör?
Jag har faktiskt inte tänkt den tanken förens idag. Att jag ägnar hela mitt liv åt att förverkliga mig själv genom mina barn.
Är uppvuxen under mycket fruktansvärda förhållanden, med incest, fysisk och psykisk misshandel. Jag har idag ingen kontakt med mina föräldrar. Jag har sedan barnsben mått mycket dåligt av allting som varit, har under flera års tid sökt psykologhjälp men hela tiden nekats eftersom jag praktiskt sett har ett väl fungerande liv, är gift, har en universitetsutbildning, ett fast och välbetalt arbete. Har 2 barn och väntar nu mitt 3:e.
Jag känner att mitt liv i sig inte har något som helst egen värde, utan jag lever det bara genom mina barn, d.v.s. det är bara p.g.a. att jag har 3 underbara barn som jag älskar ofattbart högt som gör att jag alls väljer att fortsätta att leva. Mina barn är mitt allt för mig och om de togs ifrån mig alla 3 så skulle jag inte tveka en sekund utan avsluta mitt liv med en gång. Eftersom jag inte kan se eller uppleva att livet skulle ha någon mening utan dem.
Jag är otroligt noga med att mina barn aldrig skall behöva uppleva något av det jag upplevde som barn. När det gäller våldtäkt och fysisk misshandel är det ju inte så svårt, men när det gäller psykisk misshandel är jag ständigt på min vakt. Så rädd att kränka, förneka eller såra dem. Inte så att jag går på tå runt dem utan så att jag ständigt och jämt tänker på att berömma, uppmuntra, visa och säga hur mycket jag älskar dem. Ger dem all min tid och finns alltid där för dem.
Har också märkt att den respons jag får från dem så som ”Mamma jag älskar dig” eller ”mamma jag vill gosa med dig” verkligen är som balsam för hela min själ. För första gången i mitt liv upplever jag att det faktiskt finns några som verkligen älskar mig, och dessa är dessutom mina avkommor. Den känslan är så mäktig att jag inte finner ord.
Varje gång jag ser eller hör ett tecken på att mina barn mår bra, och är nöjda med sig själva, sätter gränser och värnar sin integritet så känner jag mig allt mer hel som individ. Jag känner verkligen en sådana upprättelse en sådan befrielse ett sådant helande av min trasiga själ i att se att mina barn växer upp utan att må som jag gjorde.
Det är en så fantastisk känns att jag inte kan beskriva den. Jag gläds så enormt för deras skull.
Å andra sidan lider jag något fruktansvärt om jag vet att de far illa, tex är sjuka eller om de måste göra något de inte vill typ äta upp mat de inte gillar på dagis osv. Jag lider även fruktansvärt och fruktar djupt att de skall möta lidande i sitt liv. Jag vet att alla måste lida för lidande är en del av livet men jag fruktar att de skall tvingas utstå långvarit djupgående lidande så som att de blir mobbade, våldtagna, förlorar ett syskon eller något sådant. Och när jag tänker på det då går jag nästan under.
Jag har funnit att mitt mål med livet är att föda och fostra barn som älskar sig själva, sitt liv och som är tillfreds med sina liv och i sina själar. Lyckas jag med det så kommer jag att känna att jag lyckades med något trotts alla odds, och jag kommer att känna att mitt meningslösa liv fick en mening genom att jag gav livets gåva till 3 barn som lyckades njuta av det till skillnad från mig. Jag kommer att känna att jag tar revansch på mina fruktansvärda föräldrar genom att bli deras totala motsatts.
Men så slog mig tanken efter att min syster påpekat det sjuka i min strävan, vad är egentligen skillnaden på det jag gör och på det som en mamma eller pappa gör som pressar sitt barn att delta i en idrott bara för att föräldern aldrig fick utöva den som barn? Dessa föräldrar upplever ju glädje och mening genom vad deras barn gör, på samma sätt så handlar ju allting för mig om att mina barn skalla få ett bra liv – dvs ett liv jag aldrig fick.
Vad säger ni?