Potatissallad m vinegrätt
Hejsan i sommar värmen.
Är det ngn som har ett gott recept på potatissallad utan majonäs, gräddfil o creme fraiche.
Snälla dela med er.
Hejsan i sommar värmen.
Är det ngn som har ett gott recept på potatissallad utan majonäs, gräddfil o creme fraiche.
Snälla dela med er.
Koka potatis, skär i lämpliga bitar blanda med finhackad rödlök och en god vinagrett medans potatisen är varm!
(MAn kan blanda i vad man vill i potatisen: ruccola, fetaost, pinjenötter, örtkryddor, spenat, linser, bönor, avokado etc)
Små kokta potatisar blanda med cocktailtomater, ruccola och mozzarella. Vinegrätten gör jag av 1dl olivolja, 2 msk vinäger och 2 msk dijonsenap och häller potatisen.
Hej! min sambo brukar göra en jättegod potatissallad med kokta potatisar, kidneybönor, olivolja, vitlök och salt och peppar. Tror att det är allt han brukar ha i. Blir jätte gott!
Min favorit just nu:
Färsk potatis i halvor eller kvartar
Avokado i bitar
Men hallå?? Vad hände?
forts:
Purjolök i skivor
Olivolja
Vitvinsvinäger
Torkad basilika och timjan
Vitlök
Salt
Peppar
Jättegott!
Jag har ett gott Viktväktar recept
För 1 portion behövs:
3-4 kokta kalla potatisar
100 g kokta gröna bönor (heri coverts haha stava??!)
Dressing:
1 tsk olja
1 tsk vinäger
1 tsk vatten
1 tsk citronsaft
2 msk finhackad persilja
1 tsk kapris
½ tärnad paprika
Jättegod!
..men purjon ska hackas, menar jag. Är det varmt idag eller?
Självklart!! Här är ett exempel som vi brukar göra!
Vinegrett:
1 msk vinäger
3 msk olivolja
1 stor tsk dijonsenap
salt
svartpeppar
Ta gärna sockerärter och rödlök och skär ner i vinegretten. (Löken i ringar och dela, sockerärtorna i 3 bitar) Rör ner detta precis innan potatisen ska i.
Koka färskpotatis i mindre bitar så går det snabbare. Precis innan ni ska äta så dela potatisarna i lagom stora bitar och vänd runt hela salladen. Servera varm! (Om salladen är klar först så ta lite folie och vira in skålen i och låt den stå kvar på spisen så håller värmen sig!) Rör inte för mycket och överkok inte potatisarna för då blir det för geggigt...
Lycka till!
Åh vad hungrig jag blev nu!
Du kan även gå in på sök inlägg och sök på potatissallad där finns ett antal trådar med olika recept.
Puffar för fler förslag.....
puff puff
jag tycker ofta att det är vinegretten som gör det (sen har man ju i grönsaker efter tycke och smak...) så senap är absolut ett bra förslag att ha i den vanliga vinegretten för att göra den lite roligare. Det blir ju också lite kärmigt så jag brukar skippa den kalla såsen till.
Eller varför inte använda en roligare vinäger, tex hallon eller mango eller nåt liknande...
eller oljan - citronolja, vitlöksolja, örtolja.... ja, man kan hålla på hur mycket som helst ju!
personligen tycker jag om potatis som är så liten att man bara behöver dela dem en gång på mitten, sen har jag ofta i avokado och salladslök i min potatissallad, räddisor och sparrisbitar ibland också. Mozzarellaost är inte heller fel... saltgurka har jag oxå ibland och majs
Fransk potatissallad:
(3 pers)
0,6 kg kokt potatis (gärna färskpotatis).
2 msk vitvinsvinäger
4 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 msk ljus fransk senap (jag använder dijonsenap)
Vitpeppar och salt
3 msk finhackad persilja
3 msk hackad gräslök.
Koka potatisen och låt den svalna, skär i större bitar och vänd försikitigt ner dressingen!
Jättegod, gjorde den senast i Lördags när vi grillade!
Potatissallad med fårost och oliver, 4 portioner
1 kg potatis
4 msk olja
1 msk vinäger
1 msk senap, fransk
1 vitlöksklyfta, pressad
2 tsk dragon
2 krm svartpeppar
½ tsk salt
1 knippa persilja
1 rödlök, skivad
200 g fårost eller tofu, bitar
1 dl svarta oliver
Koka knappt 1 kg potatis. Rör ihop en dressing på olja, vinäger, fransk senap, pressad vitlöksklyfta, dragon, svartpeppar samt eventullet salt. Skala och skiva potatisen medan den fortfarande är het. Häll över dressingen. Hacka 1 knippa persilja och skiva en rödlök tunt. Varva potatis, persilja, rödlök med fårost i bitar samt svarta oliver. Fårosten kan bytas mot tofu.
(min absoluta favorit, från www.gronmat.net)
JAg kör ner potatis, rödlök, gräslök, salt, peppar, olivolja och citronsaft samt lite rivet citronskal. Allt i proportion efter hur stor mängd och hur smaken känns för dagen. Smaskens.
Brorsan min gör med balsamico vinäger samt jordgubbar. Oxå mums!!