• Eliam

Är min katt en hona eller hane????

Hej

jag har en fråga till er som kan om det här med könsbestämning på katter.
    Vi har en "hane" som veterinären sa när han var 10 veckor. Nu är han 5.5 månader. Jag tänkte snart ringa och höra om det här med kastrering. Min granne sa till mig att där inte fanns några testiklar. När vi kollade så ser man ett hål och INGa testiklar någonstans. Visst måste det vara en hona? vet iofs att det tar ett tag innan testiklarna kommer ner men har de inte kommit ner efter 5.5 månader om det är en hane??

super tacksam för svar!

• Svar på tråden Är min katt en hona eller hane????
  • vackrastarflow

om det är en tös är det lättast att likna det vid ett utropstecken. övre springan är rak och undre är runt. pojkar bör ha testiklar däremellan plus så har de inte den raka springan.

• Peggie
    vackrastarflow skrev 2008-09-23 19:32:55 följande:
    om det är en tös är det lättast att likna det vid ett utropstecken. övre springan är rak och undre är runt. pojkar bör ha testiklar däremellan plus så har de inte den raka springan.
    Du menar upp o nervänt utropstecken va? För det övre hålet är allt annat än rakt ;)
  • Frontline

Min bror skulle kastrera sin honkatt Lea så veterinären tar in katten på rummet ger hon en spruta att sova på efter ett litet tag kommer han ut och säger ni får nog döpa om katten till Leo för när vi öppnade upp så hade hon pungkulor...

Så med andra ord så kan man aldrig vara helt säker...

• Eliam

Jag gick in och kollade på den länk som jag fick här av dig peggi och min katt har sina hål väldigt nära varandra. De sitter nästan intill om man säger så. Det måsta nog vara en hona. Det såg ut som ett sträck med något annat under också liksom. Sen har den boppisar och inga testiklar någonstans.

Ska vi dra slutsatsen nu???

Hona eller hane

Jag gissar på flickaGlad

• vackrastarflow
    Peggie skrev 2008-09-23 19:38:50 följande:
    Du menar upp o nervänt utropstecken va? För det övre hålet är allt annat än rakt ;)
    ja myyyyycket möjligt
    jag tänkte jag skulle kolla på min tjej för jag ante mig att det var nåt sånt, men jag ville inte störa henne hehehe
  • scaniae

man trycker lite lätt ovanför "hålet" , dyker det upp en liten snopp är det en hane, annars en hona, funkar på katter, kaniner, hamstrar, marsvin

• Peggie
    scaniae skrev 2008-09-23 21:35:16 följande:
    man trycker lite lätt ovanför "hålet" , dyker det upp en liten snopp är det en hane, annars en hona, funkar på katter, kaniner, hamstrar, marsvin
    Kruxet med det om det är en hane är att du trycker in testiklarna. Så nej, jag skulle inte rekomendera det på en katt faktiskt.
    Men TS katt är med absolut största sannolikhet en hona. En 6 mån hankatts testiklar syns, no doubt.
  • scaniae
    Peggie skrev 2008-09-23 21:55:09 följande:
    Kruxet med det om det är en hane är att du trycker in testiklarna. Så nej, jag skulle inte rekomendera det på en katt faktiskt.Men TS katt är med absolut största sannolikhet en hona. En 6 mån hankatts testiklar syns, no doubt.
    man ska inte trycka in testiklarna, man ska trycka i sidan om de, är man van vid djur så vet man hur man ska göra.
  • Eliam

Ringde idag till djursjukhuset och de sa att eftersom veterinären vid 10 v ålder sagt att det var en hane så är det en hane.
    Jag kan inte låta bli att undra hur det kan vara en hane????
    Inga testiklar, ser exakt ut som en hona på bilden. Anledningen till att jag MÅSTE veta är ju för att det isåfall snart är dags för kastrering på den ev hanen.

Vad 17 ska jag göra???

• Susiepie

Men om det är en hona är det väl dax för kastrering endå spelar ju ingen roll var det är för kön på katten för kastreringen :)

Intresserad av skor och kläder? Se mitt galleri!
  • kimsi
    Eliam skrev 2008-09-24 09:36:09 följande:
    Ringde idag till djursjukhuset och de sa att eftersom veterinären vid 10 v ålder sagt att det var en hane så är det en hane.
    Det låt väldigt självsäkert av dem, det händer faktiskt att även veterinärer tar fel.

Mitt tips blir att antingen åkt till en veterinär och få en könsbestämning på katten nu, eller om du har någon bekant som är kunnig på detta med katter att komma hem och titta på den.
  • Eliam

Hej

Vi åkte till djursjukhuset för att se om det var en flicka elelr pojke. Tre veterinärer tittade för säkerhetsskull coh mycket riktigt: Det var en flicka.
    Har nu beställt tid till kastrering om tre veckor.

Har ringt till Agria djruförs och ändrat kön coh namnGlad

• Peggie
    scaniae skrev 2008-09-23 23:01:46 följande:
    man ska inte trycka in testiklarna, man ska trycka i sidan om de, är man van vid djur så vet man hur man ska göra.
    Kanske, jag skulel aldrig komma på tanken och jag har ett extremt stor djurvana. Men oavsett så är det kanske inte så bra tips att ge till någon som uppenbart inte har det. :)
  • Peggie
    Eliam skrev 2008-09-24 09:36:09 följande:
    Ringde idag till djursjukhuset och de sa att eftersom veterinären vid 10 v ålder sagt att det var en hane så är det en hane.Jag kan inte låta bli att undra hur det kan vara en hane????Inga testiklar, ser exakt ut som en hona på bilden. Anledningen till att jag MÅSTE veta är ju för att det isåfall snart är dags för kastrering på den ev hanen.
    Vad 17 ska jag göra???
    Det är väll bara att kasterar. Ingen skillnad på kastreringstid för honor eller hanar.
  • Peggie
    Peggie skrev 2008-09-24 17:35:08 följande:
    Det är väll bara att kasterar. Ingen skillnad på kastreringstid för honor eller hanar.
    Äh, glöm det där. Såg nu att du beställt kastreringstid :)
  • Trinity78
    Vi hade samma problem när vår katt var liten. Den hette Sune i två veckor. Nu heter hon Selma
    Reproductively challenged
  • nader lambi

JAG ÄR EN KATTIG KATT FNATT

ikpkk
Svar på tråden Är min katt en hona eller hane????