• ICanDo­It
    Äldre 4 Jul 17:57
    3362 visningar
    9 svar
    9
    3362

    Slö valp!!

    Min 4 månaders valp är och har varit slö och trött i flera dagar.

    Hon äter och dricker.

    Kan det vara värmen??

    Jag försöker få henne att bada, eller iaf blöta fötterna. Och duschar henne ibland med lite vatten.

    Hon vill bara ligga och sova mest.

    Hon leker ju oxå ibland.. Men hon är ovanligt trött..

  • Svar på tråden Slö valp!!
  • Nanne6­3
    Äldre 4 Jul 18:03
    #0

    Men så är ju människobebisar också..bara sover sover och äter och sover..osv..

  • Äldre 4 Jul 18:46
    #0

    Det är säkert värmen men håll henne under uppsikt och se till att hon dricker.

    Tror inte att det hjälper med att blöta tassarna, har för mig att de har en någon temperaturgräns där för att klara kyla o värme.

    Om en hund blir överhettad tror jag att man ska blöta ryggen på dem.
    Det är ju även den man täcker på vintern för att värmen ska stanna i kroppen.
    Så duscha henne hellre om hon blir varm än att blöta tassarna.

    Min hund är rätt slö nu oxå (och det är han inte annars) men han äter och dricker.

    Pussa på det lilla livet från mig

  • ICanDo­It
    Äldre 4 Jul 18:49
    #0

    okej =)

    hon verkar inte sjuk.. bara trött..

    men jag läste att om hunden blev överhettad så skulle man ställe henne på en blöt handduk... För att de svettas genom tassarna... eller nått...

  • Äldre 4 Jul 18:51
    #0

    Men en hund svettas väl bara genom tungan?
    Katter däremot svettas genom tassar.

    Fast det är klart, man blir ju aldrig fullärd
    Om min hund skulle bli överhettad skulle jag nog göra både och i så fall, alltså både blöta kroppen och ställa honom på en blöt handduk, då

  • Smultr­onflic­ka
    Äldre 4 Jul 19:36
    #0

    Små valpar ska sova mycket. Det är säkert inga problim med din vovve. Och värmen gör ju också att både människor och djur blir slöa. Se till att hon ligger i skuggan bara.

  • Sofia8­6
    Äldre 4 Jul 19:42
    #0

    Hundar kan också svettas genom tassarna. En annan sak du kan prova är att blöta huvudet, det brukar vara uppskattat. Har du kollat om hon har feber? Om du inte har en termometer kan du känna på nosen. Den ska vara lite fuktig och ska inte kännas så varm mot handen. Är den helt torr eller väldigt varm tyder det på feber. Se till att hon dricker som hon ska så ordnar det nog sig!

  • Äldre 4 Jul 19:50
    #0

    Jo, jag fick hjärnsläpp, klart de har svettkörtlar i tassarna
    De svalkar sig och avger värme med tungan...
    Solsting

  • giz
    Äldre 4 Jul 19:53
    #0

    det är troligen värmen som många säger, håll voven inne eller om det är svalare i skuggan så ha honom där...
    så länge han äter å dricker, kissar och bajsar så är det ok.
    en hund svalkas lämpligen via öronen eller ryggen inte tassarna, en blöt handduk å badda insidan av öronen (enligt råd från vetrinär). kanse gå ner till sjön framåt kvällen å ta ett bad? (ja om ni har ngn i närheten vill säga)

    mina 3 är knockade i den här värmen...... trots att tiken löper så ligger dom som döda sillar under takfläkten..... det är varmt åt dom nu.

  • Äldre 4 Jul 19:59
    #0

    1: han är bara 4 månader
    2: Det är varmt, mycket varmare för voffen..

    Oroa dig inte, så länge han DRICKER skulle jag vilja säga är allt i sin ordning. Min hund tappar aptiten i värmen (vem gör inte det förresten?) men dricker bra och vet. har sagt att det är fullt normalt.

    Om han däremot är fortsatt slö när/om det blir svalare så kanske du bör kolla hans temp?
    Har han kanske blivit fästingbiten?

    Pussa godingen, valpmage är det bästa som finns!!!

Svar på tråden Slö valp!!