• Jessica24

Luciafirande ute - vad ska man ha på dom?

Fick idag reda på att dom ska ha luciafirandet ute på dagis.
    Någon som vet hur man ska klä dom då? Verkar lite svårt att få på "lussekläderna" ovanför overallen eller dylikt.

Någon som varit med om samma sak och kan tipsa hur man bäst bär sig åt?

♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
  • Svar på tråden Luciafirande ute - vad ska man ha på dom?
  • Winterfresh

När jag var liten och hade luciafirande ute så hade jag större "luciakläder" som gick över overallen.
    Sen beror det ju på vad barnen ska vara. Lucialinne är ju enkelt att få över overallen, värre om man är tomte.

Hoppas det inte blir en svinkall lucia så barnen slipper frysa alldeles för mycket....

• Ärla Minou

Flera storlekar större lussekläder! Vårt dagis har haft utefirande varje år och det brukar gå jättebra.

• Lucky

Vi har oxå utefirande och då klär vi bara ut barnen på huvudena! Nåt enstaka fall som har lussekläder utanpå overallen! Men de är nöjda att ha på huvudet

• Prinsessan Zelda

vi har lussefirande ute på vårt dagis och det är inga problem med kläderna utanpå. man får bara köpa lite stora kläder. lucialinne är ju lättast men annat går också. de ser lite bylsiga ut men vad gör det, ha ha, det tycker de  är fina, det är huvudsaken.
    förra året var Adam tomte och det gick bra

Adam på lucia.jpg

• Jessica24

Tack för era tips!
    Lite svårt blir det nog, då sonen ska vara pepparkaksgubbe i år och han har hatt osv.
    Får kanske ändra så han får bli stjärngosse istället?!

Ska höra mig för hur någon av de andra föräldrarna tänker göra. Hade ju varit lättast att bara göra som Lucky, här ovan, skrev.

• Jessica24
    Prinsessan Zelda skrev 2008-09-23 21:22:46 följande:
    vi har lussefirande ute på vårt dagis och det är inga problem med kläderna utanpå. man får bara köpa lite stora kläder. lucialinne är ju lättast men annat går också. de ser lite bylsiga ut men vad gör det, ha ha, det tycker de  är fina, det är huvudsaken.förra året var Adam tomte och det gick bra

Jättefint!

Var fick du tag i de kläderna och vilken storlek köpte du i förhållande till vinterkläderna?

• Prinsessan Zelda
    Jessica24 skrev 2008-09-23 21:25:18 följande:
    Jättefint! Var fick du tag i de kläderna och vilken storlek köpte du i förhållande till vinterkläderna?
    jag köpte faktiskt han storlek just då. för jag köpte kläderna innan jag visste de skulle vara ute, men det gick ju ändå, men de satt tajt, he he. fanns barn som var pepparkaksgubbar då med, det gick också bra.
  • Prinsessan Zelda

tror jag köpte de från ellos men jag är inte säker...

• Cocarola

Vi hade jättefina, superknubbiga michelinggubbeaktiga pepparkakor och tomtar i luciatåget förra året! Dräkterna (stretchiga) gick på utanpå overallerna trots att de var i barnens vanliga storlek. Men pepparkakorna såg välmatade ut som sagt...

Sonen ville vara lucia, så det var ju inte något större problem att ha vinterkläder under. Upptäckte dock att reflexerna på fleecejackan syntes igenom lucialinnet när man fotograferade med blixt, det blev konstiga fyrkanter överallt.

Svar på tråden Luciafirande ute - vad ska man ha på dom?