Du måste logga in för att svara i en tråd.

• tuna

Hormonplitor!

Hej alla där ute! Jag har en fråga om hormonplitor på spädbarn. Min son är nu i dag 3 veckor och han har fått hela ansiktet fult av plitor.

-Vad beror det på? (Värmen eller min kost?)
    -Kan man göra något åt dem? (Smörja med zinksalva?)

Sköt om er i värmen!

• Svar på tråden Hormonplitor!
  • jordnöten

Det hade min son också när han va så liten..och när jag frågade på bvc så fick jag svaret att det inte har ett dugg med att göra vad jag åt och drack utan det var hormonernas fel helt och hållet. Skulle endast använda lite mjukgörande kräm eller lite bröstmjölk på. Mjukgörande gjorde det litet bättre...eller åtminstone mindre skorpor på. Försvann efter en månad ungefär...

• tuna

Jag ska pröva med lite zinksalva när han vaknar!

• jordnöten

Tänk på att zinkpasta fungerar uttorkande....och kan göra honom ännu fnasigare....

• luzorsus

Smörj hellre med mjukgörande salva, typ Miniderm från Apoteket, det funkade på min lill atjej. Det är dina hormoner som påverkar barnet.så det ä ringet man kan göra åt det, det försvinner inom sinom tid.............

• mammamasken

Min son hade också fullt med hormonprickar från det att han var 4 veckor till för några dagar sen(han är 6 veckor idag). Jag pratade med en sköterska på bvc som sa att det kunde bero på något jag äter. Det första jag prövade att låta bli var mjölkprodukter (har fortfarande smör på mackan, mjölk i teet och äter lagad mat som innehåller mjölkprodukter) och nu tre dagar senare är prickarn nästan helt borta. Samma dag jag slutade med mjölkprodukter började dom försvinna. Ska tillägga att min son hade extremt mycket prickar. Tydligen kan det alltså bero på kosten. Kan ju vara värt att testa iallfall.

Svar på tråden Hormonplitor!