• biltokig1

Mässlingen, femte sjukan eller VAD???

Min lille kille på 22 mån fick lite utslag, såg ut som myggbett i lördags. Inte mer med det förrens på söndagen då jag såg fler prickar.. nå´n på magen nå´n på ryggen. Sen fler små små röda prickar på ryggen och benen. Hrmmm vattkoppor på g tänkte jag? Ingen feber så långt.

På måndag morgon är han full med prickar över hela kroppen och feber... är nu säker på att prickarna ska bilda små blåsor med vätska. MEN näeeee

Prickarna blir till hela fält med rött, flyter samman mer som mässlingen. Feber runt 39-40 grader och lite snuvig och hostig.

Idag tisdag fortfarande hög feber och väldigt röd över hela kroppen.

Var på vårdcentralen och hon pratade om 5 dagar och att det skulle vara något virus... att det skulle gå över sedan. Hörde något om femte sjukan men tycker inte det stämmer med de röda kinderna som ska vara från början. Eller??? Någon som vet mer om denna sjukdom???

Tycker bara det är konstigt att det började med små prickar och inte feber, inte några röda kinder. Tycker inte något stämmer in, men inte heller att det låter som något farligt. Bara mystiskt.. känns väl alltid bättre med en diagnos antar jag.

Brukar era små vara kalla om fötter och händer när de har hög feber, något som Monz har. Skumt?

Någon som känner igen symptomen???

• Svar på tråden Mässlingen, femte sjukan eller VAD???
  • Carro

Har han klåda?
    Så som du beskriver hade Sam när han hade nässelfeber..
    Läste i ngn tråd här nu förresten innan idag att ngt virus verkar gå som ger ungarna hög feber och utslag..
    Det är kanske det?
    Jag ska kolla om jag hittar länken!

• Majsan71

Ja, det är vanligt med kalla händer och fötter när man har feber.
    Har kollat på dina bilder och jag tycker att du ska ringa till vc igen. Berätta hur mycket utslag han har och hur de utvecklats till att täcka större delen av kroppen.

• Wiva

Jisses... Kikade på dina bilder nu.. De va inte lite utslag Kontakta du vc igen! Lycka till!

• mim

Håller med Wiva, ta du och kontakta VC igen för lillen är ju alldeles full av dessa utslag..

• Carro

Men herregud, stackars Monzen!
    Ja så såg ju verkligen inte Sam ut iaf!

Jag tycker att du ska strunta i VC gumman och åka till närmsta barnakut istället, förhoppningsvis så har dom bättre koll där..

pussa Monz från Sam!

• USK

Min son hade femte sjukan i somras och han såg inte ut så dett liknar allergi.

Hur fort var sjukdomsförloppet?
    Min son var knall röd på kinderna först sen
    gick det neråt.

• biltokig1

Tack... Vi åkte till barnakuten igår, då hade han ingen feber och utslagen såg ut att lugna ner sig. Han var pigg och ville leka men kunde inte gå!!!

Han verkade ha jätte ont i ryggen och kröp om han ville fram. Tog sig för ryggen och jag masserade, sa själv att vi skulle åka till doktorn. Han tog några staplande steg men det blev bättre och bättre när vi var nere på akuten och väntade på doktorn.

Iallafall så verkar det bli bättre nu men utslagen kliar som tusan så han ska få lite medicin mot klådan.

Vet inte riktigt vad det är/var ännu, svårt att få svar när det gäller utslag. Men urinprovet visadade inget anmärkningsvärt.

MONZ 061127 *världens goaste* >>> www.innegm.se
  • Lilith70

hej! Råkade snubbla in här på din tråd...
    Min tös på 2 år hade exakt sådär för några veckor sedan, med hög feber o groteska utslag på kroppen, även inne i munnen :/ Massa prover togs men inget som visade något. Så läkaren sa att antagligen var det något slags virus "bara", hon fick äta lite medicin mot klådan o sen var hon bra efter en vecka ungefär. Mystiskt...

• biltokig1

Hej! Lilith70> Tack för svar. Verkar ju likna detta, Monz har oxå fått medicin mot klådan nu ikväll och vi hoppas på en lugn natt. I övrigt har han varit pigg och glad hela dagen trots klådan. Hoppas allt blir bra nu!!!

• MiIou

Jag fick ju sjujäkla nässelutslag för några månader sen, som Monz men inte i ansiktet men över hela benen, armarna, magen och händerna. Jag fick dricka något mot allergi och sen skulle jag äta allergitabletter dagligen tills det gick över, kommer inte ihåg vad det hette, men min läkare sa att antingen hade jag varit i kontakt med något jag reagerat på eller så kunde det vara ett virus, men jag var ju inte sjuk i övgrigt, BTW så vet jag vad det var, eller är rätt säker, men jag hade ingen lust att berätta för läkaren att vi kvällen innan myst lite och använt ett annat märke på anti-baby-artiklarna.... Haha!

Samma hände min syster några veckor senare, hon hade druckit någon multivitaminsmörja från hälsokost och såg ut ganska precis som Monz. Tror inte ni kan göra så mycket mer än att vänta ut det och låta honom vara naken så mycket som möjligt, för kläder på nässelutslag är verkligen en plåga. Hoppas lillgubben kryar på sig snart.

• biltokig1

Tack Mini!!! hihi flinar åt myset Så det kan gå!!!

• Ladyvoice

Men gud så han ser ut, stackars liten!

Jag skulle åka in igen om det inte försvinner inom kort. Läskigt..

Hoppas han blir bra snart!

• MiIou

Bilen: Haha, ja den bjuder jag på, det var lite pinsamt faktiskt att stå där och säga "neee, jag har iiiiingen aning vad det kan bero på, kanske någon hudkräm, hrm....host host".

Tyckte mest synd om min syster, för hennes jobb hade betalat resan till modemässan i stockholm och utslagen bröt ut på vägen dit, så hon spenderade hela mäss-tiden på sjukhuset, haha.

• Tigerwoman

Precis sådär såg min son ut när han fick virus-utslag av febern en gång! Det är helt ofarligt och brukar gå bort i takt med febern. Utslagen såg jätte-hemska ut men gick bort jättesnabbt så fort han var feberfri. Virus-utlag brukar inte klia så värst och det är vanlligt att dom som du beskriver börjar som prickar och sedan liksom flyter ut till stora röda blaffor.

Svar på tråden Mässlingen, femte sjukan eller VAD???