När kunde era 2/3 språkiga barn säga "mamma" första gången?
Ungefär när kunde era 2/3 språkiga barn säga "mamma" första gången? Jag längtar sååå!
Ungefär när kunde era 2/3 språkiga barn säga "mamma" första gången? Jag längtar sååå!
Undrar jag med....
Någon?
Jag kommer faktiskt inte ihåg när äldsta började säga mamma, men pappa kom före. Yngsta är nu 11 månader och har precis börjat säga "papa".
Vi är en fransk-svensk familj i Frankrike. I sammanhanget kanske bör nämnas att pappa heter "papa" på franska (snarlikt uttal) och att även pappa och farföräldrar säger mamma på svenska (inte det franska "maman").
Ok, interesant. Tyvärr är det bara jag som tjatar på och säger "mamma" 20 gånger om dagen (bor i england). Sjunger också Siw Malmqvists "Mamma är lik sin mamma" men kan tyäarr nästan bara refrängen
Min son (svensk/fransk/engelsksprakig) var runt ettarsaldern. Sedan overgick han till att saga mommy ett tag, men nu vaxlar han mellan mamma och maman (franska).
Ok, då kanske det inte dröjer så himla länge till!
Min dotter är också svensk/fransk/engelsk-talande och hon sade mamma tidigt, typ vid 6 månaders ålder men hon visste ju inte att jag var mamma utan hon sade ibland mamma till sin pappa osv. Det var nog inte förrän vid 1-årsåldern som hon sade mamma och visste att jag var mamma. Numera heter jag tydligen maman (franskt uttal) och pappan heter som svensk pappa även fast han inte alls har någon anknytning till Sverige.
Ok. Han säger "ma ma" ganske ofta men det kanske bara är önsketänkande från min sida att det betyder mamma.
Var dotter är 8 manader (sve/tysk/eng) och när jag säger "MAMMA" sa svarar hon ibland viskande "PA PA" men hon vet nog inte vad det betyder. Det far ta den tid det tar.
Min son var runt 11 manader nar han sa "babba"= pappa pa grekiska och menade pappa (och ibland aven mamma). Mamma sa hans senare vid 12-13 manader. Visst sa han "ma ma" och "ba ba" runt 7 manader men da for att trana vokalerna .