• Svar på tråden Philadelphiaost
  • elektra1

javisst får du äta det.

Även mögelost om den uppvärmd till en viss temperatur.
    Hade det mycket i matlagning eftersom jag älskar det.

• Flickan och kråkan
    elektra1 skrev 2008-09-24 07:51:50 följande:
    javisst får du äta det.Även mögelost om den uppvärmd till en viss temperatur.Hade det mycket i matlagning eftersom jag älskar det.
    Ordentligt uppvärmt vet jag är ok, då är ju allt ok så att säga, började fundera på det här med kall....färskost räknas det väl som och det ska man väl vara försiktig med...om jag inte minns fel.

Tack för svar. Ska smaska på
  • Flickan och kråkan
    listoplisto skrev 2008-09-24 08:49:49 följande:
    Färskost är okej att äta som den är, bara den är pastöriserad. Och om den INTE är pastöriserad måste det framgå på förpackningen. Vanlig Philadelphiaost är alltså helt okej att äta på vilket sätt du vill www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    OK, tack

Märkligt det där. Läste att man ska vara försiktig med fetaost ÄVEN om det står att den är tillverkad på pastöriserad mjölk. Kommer inte ihåg var, men det var på någon "känd" sida typ niomånader eller liknande...tror inte det var SLV. Vad beror det på? Någon som vet?
  • listo
    Flickan och kråkan skrev 2008-09-24 09:45:56 följande:
    OK, tack Märkligt det där. Läste att man ska vara försiktig med fetaost ÄVEN om det står att den är tillverkad på pastöriserad mjölk. Kommer inte ihåg var, men det var på någon "känd" sida typ niomånader eller liknande...tror inte det var SLV. Vad beror det på? Någon som vet?
    Fast fetaost och färskost är inte samma sak. Och Livsmedelsverkets kostråd är glasklara även när det gäller fetaost. Fetaost är okej så länge den är pastöriserad. Feta är ju rätt syrlig, och det låga pH-värdet i fetaost gör att listeriabakterier inte trivs så bra där.

Men det förenklar ju bara saken egentligen. Fetaost = OK. Färskost = OK
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Flickan och kråkan
    listoplisto skrev 2008-09-24 11:36:15 följande:
    Fast fetaost och färskost är inte samma sak. Och Livsmedelsverkets kostråd är glasklara även när det gäller fetaost. Fetaost är okej så länge den är pastöriserad. Feta är ju rätt syrlig, och det låga pH-värdet i fetaost gör att listeriabakterier inte trivs så bra där.Men det förenklar ju bara saken egentligen. Fetaost = OK. Färskost = OK
    Ah, älskar fetaost! Ska äta på då, så gott i sallader när man mår lite småkymigt. Mmmmm....salt!.....Har varit lite försiktig med det sedan jag läste det jag läste var jag nu läste det

Nej, jag vet att det inte är samma sak (färskost och fetaost) men samma bakterieproblem jag tänkte på så att säga

På något sätt lyckas jag alltid hitta tveksamheter trots att jag tycker SLV:s kostråd är klara.

När jag ändå har er kloka på tråden. Hur är det med färskpasta med ostfyllning (mozzarella, ricotta etc.) Dessa vet jag att man ska vara försiktig med, men funderar på huruvida de hinner bli tillräckligt uppvärmda eller inte i färskpasta. Det är ju så kort koktid. Tror jag mailade SLV förra gången, men inte fick något svar.....de brukar annars vara väldigt snabba och tillmötesgående. Får kanske pröva igen...

Tack för alla bra svar
  • listo

Mozarella och ricotta är okidoki att äta även utan uppvärmning, så det är helt grönt

Kolla här, här är en ostguide:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Flickan och kråkan

Tack!

Men nu är jag helförvirrad. Halloumi var jag hundra på inte var ok. Har de kommit ut med nya råd eller har jag drabbats av plötslig sinnesförvirring?

• listo

Nej, råden är desamma som förut, men lite mer förtydligade bara... det kan vara så att det förut var formulerat på nåt vis som att halloumi bara ska ätas upphettat om man vill vara extra försiktig, eller nåt sånt.

• Flickan och kråkan

Den här informationen ger Barnmorskegruppen (nu vet jag vad jag fått infon ifrån, jag gick där i fjol). Här får man INTE äta mozzarella, halloumi och ricotta?:

I ostdisken
    Opasteriserad mjölk kan innehåller listeriabakterien. Det är därför ostdisken kan vara ett sådant minfält för den gravida. För hur vet man att en ost är gjord på opastöriserad mjölk? Det står sällan på förpackningen. Fråga gärna personalen i ostdisken. De vet. Många dessertostar från Frankrike och Italien är gjorda på opasteriserad mjök ? men inte alla. Danska mögelostar är däremot nästan alltid gjorda på pastöriserad mjölk.

Fetaost: Läs på förpackningen om den är gjord på pastöriserad eller opastöriserad mjölk. Det är olika för olika producenter.

Fårost: Ät det helst inte. Opastöriserad.

Getost: Undvik. Ofta opastöriserad. Halloumi: Görs på opastöriserad mjölk, så ät den inte. Även om den oftast grillas eller stekts, kommer man inte upp i tillräckligt hög temperatur för att vara helt säker på att listeriabakterien dött.

Hårdost: Svenska hårdostar görs på pastöriserad mjölk, och går alltså bra att äta. Välj gärna magra varianter.

Mozzarella: Kan innehålla listeria, så avstå.

Parmesanost: Är den väl lagrad, går den bra att äta även om den är gjord på opastöriserad mjölk. Den långa lagringstiden påverkar listerian.

Ricotta: Opastöriserad mjölk, alltså risk för listeria.

www.barnmorskegruppen.se/mat-och-halsa.html

• listo

Åh, kära nån...Förvånad

Till att börja med så måste det enligt lag framgå om en mejeriprodukt är tillverkad av opastöriserad mjölk. Det är ovanligt att man hittar opastöriserade ostar i vanliga ostdiskar, det är mest i särskilda ostbutiker och liknande delikatesshandlar. Opastöriserade ostar anses ofta vara mer exklusiva och brukar vara mycket dyrare än "vanliga" ostar.
    Undantaget är parmesan, som görs av opastöriserad mjölk. Men där är det ingen fara för listeria på grund av att osten lagras så länge.

När det gäller halloumi är det helt felaktigt att påstå att halloumi görs av opastöriserad mjölk, som om det vore en universell sanning. De halloumiostar man kan köpa i mejeridisken på Konsum, ICA och liknande är pastöriserade. Eller rättare sagt, det är naturligtvis inte heller någon universell sanning, men jag har verkligen letat, och jag har aldrig lyckats hitta halloumi eller feta som INTE är pastöriserad.

När det gäller mozzarella är det som Livsmedelsverket skriver, att mozzarella bör ätas så nyförpackad som möjligt om den inte ska upphettas. I upphettad form är ju alla ostar helt okej att äta som gravid.

Ricotta är en färskost, och i Italien kanske det är vanligt att den säljs i opastöriserad variant, men i Sverige är det som med alla andra mejeriprodukter: OM ricottan (mot förmodan) skulle vara gjord av opastöriserad mjölk, så måste det enligt lag framgå på förpackningen.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att sajter utger sig för att ha de "korrekta" kostråden, när det i själva verket handlar om något slags galna tolkningar av Livsmedelsverkets kostråd (som är de enda "officiella" rekommendationerna).
    Amelias gravidtidning är ytterligare ett exempel där det brukar krylla av galna kostrådstolkningar, de har t.ex. vid ett flertal tillfällen påstått att råa ägg är helt förbjudna (vilket inte är sant), och även haft med socker på "Ajabaja-listan" för gravida... helt galet.

• Flickan och kråkan
    listoplisto skrev 2008-09-24 15:38:41 följande:
    Åh, kära nån...Till att börja med så måste det enligt lag framgå om en mejeriprodukt är tillverkad av opastöriserad mjölk. Det är ovanligt att man hittar opastöriserade ostar i vanliga ostdiskar, det är mest i särskilda ostbutiker och liknande delikatesshandlar. Opastöriserade ostar anses ofta vara mer exklusiva och brukar vara mycket dyrare än "vanliga" ostar.Undantaget är parmesan, som görs av opastöriserad mjölk. Men där är det ingen fara för listeria på grund av att osten lagras så länge.När det gäller halloumi är det helt felaktigt att påstå att halloumi görs av opastöriserad mjölk, som om det vore en universell sanning. De halloumiostar man kan köpa i mejeridisken på Konsum, ICA och liknande är pastöriserade. Eller rättare sagt, det är naturligtvis inte heller någon universell sanning, men jag har verkligen letat, och jag har aldrig lyckats hitta halloumi eller feta som INTE är pastöriserad. När det gäller mozzarella är det som Livsmedelsverket skriver, att mozzarella bör ätas så nyförpackad som möjligt om den inte ska upphettas. I upphettad form är ju alla ostar helt okej att äta som gravid.Ricotta är en färskost, och i Italien kanske det är vanligt att den säljs i opastöriserad variant, men i Sverige är det som med alla andra mejeriprodukter: OM ricottan (mot förmodan) skulle vara gjord av opastöriserad mjölk, så måste det enligt lag framgå på förpackningen.Tyvärr är det inte helt ovanligt att sajter utger sig för att ha de "korrekta" kostråden, när det i själva verket handlar om något slags galna tolkningar av Livsmedelsverkets kostråd (som är de enda "officiella" rekommendationerna). Amelias gravidtidning är ytterligare ett exempel där det brukar krylla av galna kostrådstolkningar, de har t.ex. vid ett flertal tillfällen påstått att råa ägg är helt förbjudna (vilket inte är sant), och även haft med socker på "Ajabaja-listan" för gravida... helt galet.
    Ja, det är lurigt det där med olika info, man börjar tvivla och tar det säkra före det osäkra. Skönt att få bekräftelse på att jag inte drabbats av total sinnesförvirring i alla fall . Man tror ju på något sätt på sin barnmorska och jag har upplevt Barnmorskegruppen som överlag seriös och trovärdig.
  • Dollars matte

Som tillägg till listos utomordentliga "sågning" 

Flickan och kråkan skrev 2008-09-24 15:26:59 följande:
    I ostdiskenOpasteriserad mjölk kan innehåller listeriabakterien. Det är därför ostdisken kan vara ett sådant minfält för den gravida. För hur vet man att en ost är gjord på opastöriserad mjölk? Det står sällan på förpackningen. Fråga gärna personalen i ostdisken. De vet. Många dessertostar från Frankrike och Italien är gjorda på opasteriserad mjök – men inte alla. Danska mögelostar är däremot nästan alltid gjorda på pastöriserad mjölk.
    Att danska mögelostar är gjord på pastöriserad mjölk är fullständigt ointressant då man inte bör äta mögelostar alls (om man inte hettar upp dem själv innan).

Från SLV:s ostguide:
    "Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta.

Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."
    Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • Flickan och kråkan

Dollars matte skrev 2008-09-24 20:03:02 följande:

Som tillägg till listos utomordentliga "sågning" 
    Att danska mögelostar är gjord på pastöriserad mjölk är fullständigt ointressant då man inte bör äta mögelostar alls (om man inte hettar upp dem själv innan).Från SLV:s ostguide:"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta.Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."
    Ska gå hos BMG denna gång också, så jag ska ta upp det på inskrivningen - hur det kommer sig att deras kostråd inte stämmer överens med SLV:s.
Svar på tråden Philadelphiaost