Philadelphiaost
Får man väl äta?
Får man väl äta?
Jaaaaa
En bra länk när man är osäker på vad man får och inte får äta
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
javisst får du äta det.
Även mögelost om den uppvärmd till en viss temperatur.
Hade det mycket i matlagning eftersom jag älskar det.
Färskost är okej att äta som den är, bara den är pastöriserad. Och om den INTE är pastöriserad måste det framgå på förpackningen. Vanlig Philadelphiaost är alltså helt okej att äta på vilket sätt du vill
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&epslanguage=SV
Mozarella och ricotta är okidoki att äta även utan uppvärmning, så det är helt grönt
Kolla här, här är en ostguide:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Tack!
Men nu är jag helförvirrad. Halloumi var jag hundra på inte var ok. Har de kommit ut med nya råd eller har jag drabbats av plötslig sinnesförvirring?
Nej, råden är desamma som förut, men lite mer förtydligade bara... det kan vara så att det förut var formulerat på nåt vis som att halloumi bara ska ätas upphettat om man vill vara extra försiktig, eller nåt sånt.
Den här informationen ger Barnmorskegruppen (nu vet jag vad jag fått infon ifrån, jag gick där i fjol). Här får man INTE äta mozzarella, halloumi och ricotta?:
I ostdisken
Opasteriserad mjölk kan innehåller listeriabakterien. Det är därför ostdisken kan vara ett sådant minfält för den gravida. För hur vet man att en ost är gjord på opastöriserad mjölk? Det står sällan på förpackningen. Fråga gärna personalen i ostdisken. De vet. Många dessertostar från Frankrike och Italien är gjorda på opasteriserad mjök ? men inte alla. Danska mögelostar är däremot nästan alltid gjorda på pastöriserad mjölk.
Fetaost: Läs på förpackningen om den är gjord på pastöriserad eller opastöriserad mjölk. Det är olika för olika producenter.
Fårost: Ät det helst inte. Opastöriserad.
Getost: Undvik. Ofta opastöriserad. Halloumi: Görs på opastöriserad mjölk, så ät den inte. Även om den oftast grillas eller stekts, kommer man inte upp i tillräckligt hög temperatur för att vara helt säker på att listeriabakterien dött.
Hårdost: Svenska hårdostar görs på pastöriserad mjölk, och går alltså bra att äta. Välj gärna magra varianter.
Mozzarella: Kan innehålla listeria, så avstå.
Parmesanost: Är den väl lagrad, går den bra att äta även om den är gjord på opastöriserad mjölk. Den långa lagringstiden påverkar listerian.
Ricotta: Opastöriserad mjölk, alltså risk för listeria.
www.barnmorskegruppen.se/mat-och-halsa.html
Åh, kära nån...
Till att börja med så måste det enligt lag framgå om en mejeriprodukt är tillverkad av opastöriserad mjölk. Det är ovanligt att man hittar opastöriserade ostar i vanliga ostdiskar, det är mest i särskilda ostbutiker och liknande delikatesshandlar. Opastöriserade ostar anses ofta vara mer exklusiva och brukar vara mycket dyrare än "vanliga" ostar.
Undantaget är parmesan, som görs av opastöriserad mjölk. Men där är det ingen fara för listeria på grund av att osten lagras så länge.
När det gäller halloumi är det helt felaktigt att påstå att halloumi görs av opastöriserad mjölk, som om det vore en universell sanning. De halloumiostar man kan köpa i mejeridisken på Konsum, ICA och liknande är pastöriserade. Eller rättare sagt, det är naturligtvis inte heller någon universell sanning, men jag har verkligen letat, och jag har aldrig lyckats hitta halloumi eller feta som INTE är pastöriserad.
När det gäller mozzarella är det som Livsmedelsverket skriver, att mozzarella bör ätas så nyförpackad som möjligt om den inte ska upphettas. I upphettad form är ju alla ostar helt okej att äta som gravid.
Ricotta är en färskost, och i Italien kanske det är vanligt att den säljs i opastöriserad variant, men i Sverige är det som med alla andra mejeriprodukter: OM ricottan (mot förmodan) skulle vara gjord av opastöriserad mjölk, så måste det enligt lag framgå på förpackningen.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att sajter utger sig för att ha de "korrekta" kostråden, när det i själva verket handlar om något slags galna tolkningar av Livsmedelsverkets kostråd (som är de enda "officiella" rekommendationerna).
Amelias gravidtidning är ytterligare ett exempel där det brukar krylla av galna kostrådstolkningar, de har t.ex. vid ett flertal tillfällen påstått att råa ägg är helt förbjudna (vilket inte är sant), och även haft med socker på "Ajabaja-listan" för gravida... helt galet.
Som tillägg till listos utomordentliga "sågning"
Dollars matte skrev 2008-09-24 20:03:02 följande: