• Caranlachiel

Vad använda mot eksem istället för betnovat?

Får då och då eksem i armhålorna, pga stress har jag fått veta av läkare. Fick för ett år sedan betnovat utskrivet, som används t.ex. mot psoriasis. När jag blev gravid kollade jag upp detta läkemedel och det stod att det inte skulle användas vid graviditet eftersom det kan ge fosterskador.

Har inte haft problem av eksem under graviditeten förrän nu - i vecka 15. Men vad ska jag använda istället för betnovat? Har provat med alsolgel men det hjälper inte det minsta. Tips?

Vecka 15 - and counting!
  • Svar på tråden Vad använda mot eksem istället för betnovat?
  • Stor mamma

vi har emovat till vår lilla. Tror det stavas så. Hon har v och till kraftig eksem

• Linda 23

Emovat här med.
    Men ring till läkaren så kan han/hon skriva ut något annat till dig.

• Stor mamma

Den använder vi till eksemen lagt sig lite då övergår vi till miniderm. Denna miniderm använder vi dagligen. Speciellt om hon badat.

• zilja

jag har betnovat med chili grejs lr va ddet står. även miniderm vanlig kortison & att man badar i rött bad.. min dotter som är 2,½ har alla dom här krämerna även jag . hade det under gravid. oxå .. & dte var inge farligt då ? .. .

• Caranlachiel
    zilja skrev 2008-09-24 08:59:04 följande:
    jag har betnovat med chili grejs lr va ddet står. även miniderm vanlig kortison & att man badar i rött bad.. min dotter som är 2,½ har alla dom här krämerna även jag . hade det under gravid. oxå .. & dte var inge farligt då ? .. .
    Kanske har de gjort ny forskning på det, för nu står det att det kan ge upphov till fosterskador så jag vill inte använda det just nu.
    Vecka 15 - and counting!
  • zilja

nej då ska du ju inte göra det :D men dom har så mkt snacjk om allt man inte ska göra.. när man e gravid. . . men ta då vanlig kortison recept fritt.. det hjälper.. :D kraam *

• Caranlachiel
    zilja skrev 2008-09-24 09:48:08 följande:
    nej då ska du ju inte göra det :D men dom har så mkt snacjk om allt man inte ska göra.. när man e gravid. . . men ta då vanlig kortison recept fritt.. det hjälper.. :D kraam *
    Jo det klart man får använda lite sunt förnuft. Men vill ju helst ha något receptfritt tänker jag.

Ska prova kortison. Tack för hjälpen!
    Vecka 15 - and counting!
  • muffinzen

Jag kör Locoid (medelstark) och Emovat (stark) kortison. Och jag är gravid. Och på båda dessa står det att det kan ge fosterskador mm.
    Men jag har pratat med min hudläkare och i och med att det är inte stora ytor man smörjer på så är det ingen fara (jag har handeksem och lite eksem på bröstvårtorna), utan det är mer om man behöver smörja hela kroppen som är farligt. Har jag fått höra iallafall.
    Jag har provat att köra utan eller trappa ner men jag behöver använda kortisonen nästan varje dag annars blossar det upp igen...

• Makintoch

Jag har också eksem och tidigare använt betnovat. Jag har varit på hudmottagningen sedan jag blev gravid och läkaren skrev ut locoid till mig.

Svar på tråden Vad använda mot eksem istället för betnovat?