• EMBLA1

Tandläkarpriser? Månadsavgift?

Hej
    Har hört talas om att man kan betala en viss avgift varje månad. Hur fungerar det?
    Pank som alltid

• Svar på tråden Tandläkarpriser? Månadsavgift?
  • Caranlachiel

Vissa tandläkare använder sig av detta systemet nu. Beroende på ålder, tändernas tillstånd osv så görs en bedömning av hur mycket du ska betala månadsvis. Denna summa betalar du varje månad, och då täcker det ALLA tandläkarkostnader under året - både undersökningar och lagningar m.m. Väldigt bra alternativ tycker jag, så slipper man betala ett par tusen på ett bräde utan kommer kanske undan med 200 kr i månaden.

Vecka 15 - and counting!
  • Sencha

Ja, det finns i alla fall i Skåne. För alla födda 1963 eller senare, tror jag det är.
    Man börjar med att gå till tandläkaren som vanligt. Så gör tandläkare en bedömning av vilken "grupp" man tillhör och därmed hur hög månadsavgift man skulle få. Och så får man skriva på ett avtal om att man ska följa deras rekommendationer, t.ex. borsta tänderna två gånger om dagen och välja lightprodukter.

Skriver ofta med bebis i famnen -> blir kortfattad, stavar fel. F'låt!
  • Stor mamma

Läs vad som ingår i denna avgift. Jag valde bort det då jag inte haft ett hål på 12 år. Bara rutin koll 1 gång per år

• MajaMaria79

För mig som har bra tänder är det ett utmärkt alternativ. Jag bor i skåne, har hamnat i grupp 1 eller A, jag kommer inte ihåg vad den kallas.
    Kostar mig 35 kronor i månaden, eller drygt 400 för ett år. Då blir jag kallad till en undersökning och där tar de röntgenbilder och tar bort tandsten. SKulle jag ha hål så lagas de också.

Vid två tillfällen har jag fått inflammerade visdomständer och då fick jag komma akut och få tömt på¨var och spolat rent utan att det kostade något.
    Jag tycker att det är suveränt.

• germania

Jag betalar 35:- i månaden.(nu har de höjt till 45:- som lägsta för de som tecknar nu) Tecknade mitt för ca 1,5 år sen, har vart till tandläkaren/tandssk några gånger så jag har "tjänat" in på att betala 35:- i månaden.
    Men har man aldrig haft något hål i tänderna eller problem så tycker jag nog inte att det är värt att teckna. Då kan man lika gärna betala för en undersökning per år.

• Jamieolivia

Jag blev erbjuden detta och skulle då betala 80kr hos min tandläkare. Det blir runt 900kr per år (om man räknar bort tandbidraget) och min undersökning kostade 565kr. Så jag skulle betala över 400kr mer per år )egentligen mer då jag kan dra bort 300kr i och med tandbidraget)...jag lagar aldrig hål och de kollar bara vartannat år...

• LAV0LINA

I norrbotten kan man på folktandvården teckna ett såkallat "abonnemang" eller tandförsäkrning. Men får göra en bedömning och hamnar i en kategori (beroende på ålder och tandhälsa). Ju bättre tänder desto billigare föräkring, jag betalar drygt 400kr/år, då har man en undersökning per år där det även ingår röntgen, tandsten och lite andra småsaker. Skulle jag få nått akut problem, tex problem med visdomständer, en lagning som lossnar osv ingår detta i försäkringen. Om jag har hål i tänderna då jag kommer på undersökning höjs premien ngt för nästkommande år (som jag fattat det). Dock har det aldrig hänt mig hittils och jag har haft det där abonnemanget i snart 4 år.
    Tycker det är kanonbra! Premien är ju inte alls speciellt mycket dyrare än vad bara undersökningen kostar, så varför snåla och sen stå där och betala när visdomstanden blivit infammerad typ... Tycker jag

Svar på tråden Tandläkarpriser? Månadsavgift?