• Ribbon

HJÄLP... hur gör man för att sälja en SKULD...

Jag har ett jätte problem.

Jag var väldigt snäll för något år sedan där jag lånade ut 50 000 till en väldigt nära vänn... och ja ni gissade rätt han vill inte betala tillbaka det han lånat.

Jag fick 25 000 men inte något mer... Nu gömmer han sig för mig och undviker mig hela tiden. Jag har t.o.m gjort en avbetalningsplan till han men som han upphörde att betala på.

NU vill jag sälja mig skuld, men hur f_n går jag tillväga.
    Någon som kan hjälpa mig med detta.
    Det är ju trotts allt lagligt att sälja skulder.

• Svar på tråden HJÄLP... hur gör man för att sälja en SKULD...
  • Markko

ta kontakt med kronofogde myndigheten, dom kan råda dig till hur du skall göra, tror dom till o med kan hjälpa till att inkassera skulden, fast det kostar ju en slant, men det rör sig om mycket pengar så det kanske kan va värt det.

Fråga i alla fall, det är mitt tips

• Tiko

Vänd dig till kronofogden. Kostar men det lägger du på skulden ,du har även rätt att ta en skälig ränta.
    Det hjälper dom på kf till med. Hoppas att det ordnar sig.

• Ribbon

Problemet är att jag viste att han hadde redan en betalningsanmärkning sedan tidigare...

Hur är det med sådant... vad säger dom om det.

• Markko

nä, det har nog ingen betydelse.

och du sa att du har ett avtal med honom angående av betalning som han eller hon vad det nu var har brytit emot, så det är lugnt

• Ribbon

Jepp... med det var så många år sedan han slutade betala...

Skulden ligger just nu på 25 tusen men då har jag itne lagt någon ränta överhuvudtaget.

• Markko

du har rätt till en viss procent ränta och dröjmåls avgift, kan du bara bevisa att han är skyldig pengar så har du alla möjligheter i världen, du har samma rättigheter som privatperson som företagen har att inkassera pengar från dig om DU inte betalar

• Ribbon

Men eftersom att han inte har pengar... vem får jag då pengar från?

• Markko

fogden

sen kräver dom i sin tur från honom, om det inte är som så att dom gör en utmätning hos honom och säljer allt han har på auktion tills dom kommit till den summa det rör sig om

• larsbw

Fråga 1A: Har du det på papper?

I så fall kan du gå vidare till Kronkalle. Annars är det tyvärr bara att glömma..

• Ribbon

Jag har papper på det hela, men nu har jag fått tag i personen igen... så vi kommer skriva nya papper på allt.

Men vi får se vad fogden säger.... för de jag själv har hört så betalar inte fogden förens de fått pengar... och det finns inga pengar att hämta.

• W B

kan inte typ faktab finans köpa skulder? dom gör det iaf mot företag. kolla med nåt sånt företag. dom cashar dock bara typ 80% av skulden, så dom får lite vinst när dom driver in den.

• Aquilon

Tror bara den typen av företag köper fakturor från andra företag, inte från privatpersoner.

Även om en person saknar utmätbara tillgångar så skadar det inte att ha en fordran "liggande" hos kronofogden. Så snart personen får en inkomst eller tillgångar så får du ju pengar, även om det kan dröja. Bättre det än inget.

• Ribbon

Jag har nu pratat med en revisor och han avrådde mig att kontakta kronofogden för som han sa "då kommer du får vänta ihjäl dig innan du ser röken av de pengarna". Och jag tror tyvärr det ligger något i det.

Däremot tyckte han att jag skulle sälja skulden till något privat incassoföretag som köper skulder... Då får jag ut ca 18 000 kr med det är mer än inget.... och ´han får då betala ca 40 000 efter räntor m.m...

Men tack alla för hjälpen och vet ni av något sådan företag så hör gärna av er...

• larsbw

Så på 25 000 får du ut 18? Det var bättre än jag trodde.

Du kanske skulle kunna prata med din "vän" och säga att du skall sälja hans skuld och samtidigt kanske föreslå 20 000 för att vara kvitt? Han kanske mirakulöst trollar fram pengarna.. ?

Tråkig historia, lycka till nu.

/L

• Rock Strongo

Vänd dig till din lokala mc-klubb.

• Ribbon

Tackar för det tippset... kanske blir något i den vägen så fort jag fått papprena på skrivna.

• Ribbon

NU har jag fått hem skuldbrevet ifrån han... OCH han har skrivit under med allt... så nu har jag han i snarar..

Skall nu ta kontakt med lämpligaste inkasso möjligt.

• Ribbon

För de som kanske har följt denna tråden ... han har börjat betala....

• Henrik28

Skönt att höra! Jävla svin såna som inte kan göra rätt för sig.

Svar på tråden HJÄLP... hur gör man för att sälja en SKULD...