• sär skriven

Vad gäller? A-kassa.

Är i diskussion just nu. Min syster hävdar, att man har rätt till a-kassa även om man aldrig varit medlem i något förbund. Jag hävdar, att man enbart kan få ersättning från något förbund om man varit betalande medlem i minst sex månader, och att det annars är lönlöst att söka.

Undantaget alfan, där 17 timmar i veckan i minst fem veckor gäller.

Hur ligger det till?

• Svar på tråden Vad gäller? A-kassa.
  • ananda74

Jag hade t o m för mig att man skulle ha varit medlem i 12 månader och jobbat under minst 6 mån av dem innan man fick rätt till att plocka ut a-kassa. men det ligger ett förslag nu på att man bara ska behöva va medlem i 6 mån innan man kan få akassa.

• ananda74

Så här står det på min akassas hemsida om hur man ens får bli medlem:

Inträdesvillkor
    För att bli medlem krävs arbete i minst 4 veckor under en sammanhängande period av 5 veckor. I genomsnitt ska du ha arbetat minst 17 timmar per vecka och fortfarande arbeta i minst den omfattningen. Inträdesgrundande arbeten är reguljärt arbete, anställning med lönebidrag eller anställningsstöd, skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare och arbete inom Samhall.

Det innebär att du måste arbeta när du ansöker om medlemskap - semester, föräldraledighet, sjukdom, arbetslöshet och studier är inte inträdesgrundande.

• sär skriven

Tack!

ananda74 skrev 2008-09-24 09:56:50 följande:
    Så här står det på min akassas hemsida om hur man ens får bli medlem:InträdesvillkorFör att bli medlem krävs arbete i minst 4 veckor under en sammanhängande period av 5 veckor. I genomsnitt ska du ha arbetat minst 17 timmar per vecka och fortfarande arbeta i minst den omfattningen. Inträdesgrundande arbeten är reguljärt arbete, anställning med lönebidrag eller anställningsstöd, skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare och arbete inom Samhall.Det innebär att du måste arbeta när du ansöker om medlemskap - semester, föräldraledighet, sjukdom, arbetslöshet och studier är inte inträdesgrundande.
  • ananda74

Medlemsvillkor
    Medlemsvillkoret innebär att du skall ha varit medlem i en eller flera arbetslöshetskassor under en sammanhängande tid av 12 månader.

För att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning måste du dels varit medlem i en arbetslöshetskassa under en sammanhängande tid av 12 månader och dels uppfyllt arbetsvillkoret under medlemstiden. Uppfyller du dessa villkor får du arbetslöshetsersättning som baseras på den tidigare lönen. Den inkomstrelaterade ersättning utgår med högst 680 kronor per dag.

För att få rätt till arbetslöshetsersättning måste du uppfylla ett arbetsvillkor under ramtiden.

Ramtiden är de tolv månader som föregår din anmälan på Arbetsförmedlingen. För att uppfylla ett arbetsvillkor måste det finnas arbete inom denna tid.

Under ramtiden skall du enligt huvudregeln ha arbetat minst sex månader med minst 80 timmar per månad för att uppfylla ett arbetsvillkor.

Om du inte uppfyller ett arbetsvillkor enligt huvudregeln kontrollerar a-kassan om du uppfyller arbetsvillkoret enligt alternativregeln. Du skall i så fall under en sammanhängande period om sex kalendermånad har arbetat minst 50 timmar per månad och minst 480 timmar under de sex månaderna.

• ananda74

Det finns alltså en alternativregel för folk som inte har varit medlemmar 12 månader....

• Sotardotter

Det finns ju a-kassor som inte är bundna till något förbund, men jag tror att du måste ha jobb för att bi medlem där också. Tex akademikernas erkända a-kassa.

• ananda74

Allt jag har saxat in här handlar om att enbart vara medlem i en akassa. Facket har inget med detta att göra alls. Det står väl inget om det i texten?

Nu för tiden är ju alla akassor fristående, det finns inte en enda som har krav på att man måste vara med i nåt fack.

• Sotardotter

På sättet som ts skrev i sitt intro tänkte jag att det kanske var en helt fristående a-kassa som hennes syster pratade om. Visste inte att alla är fristående, men när jag gick med i facket så fick i alla fall jag frågan om jag ville gå med i deras a-kassa.

ananda74 skrev 2008-09-24 10:08:30 följande:
    Allt jag har saxat in här handlar om att enbart vara medlem i en akassa. Facket har inget med detta att göra alls. Det står väl inget om det i texten? Nu för tiden är ju alla akassor fristående, det finns inte en enda som har krav på att man måste vara med i nåt fack.
  • Urpan

Är det inte alfa-kassa din syster menar...för det är väl inte samma sak som A-kassa

• Bolaget

Alla A-kassor har samma regler eftersom reglerna för ersättning och vilkor styrs av lagen inte av varje enskild A-kassa.
    Det finns vissa "fristående" kassor och vissa kassor som drivs av fackförbunden. Ex är kommunals A-kassa inte fristående från Kummunal som fackförbund även om det inte finns något krav på att den som är med i Kommunals A-kassa också måste vara med i fackföreningen kommunal.

Medlemskravet är alltid 12 månader, där finns ingen alternativregel, däremot när det gäller att uppfylla arbetsvilkoret om minst ett antal timmar i månaden så finns en alternativregel.

Har man jobbat så länge att man uppfyller arbetsvilkoret som ju då med alternativregeln kan vara 6 månader och man inte är med i någon A-kassa kan man få ersättning från Alfa-kassan men då med ett mycket lägre belopp (grundbeloppet) per dag.

Nu flaggar ju regeringen upp för nya regler som ska sänka medlemstiden till bara 6 månader innan man får ersättning och att just kravet på 17 timmar i veckan i 4 veckor av 5 för att bevijas medlemskap ska slopas.

• carola1977
    Svar på #9
    Tänkte också på alfa-kassa som man kan få om man inte har a-kassa.
Svar på tråden Vad gäller? A-kassa.