Hur tvättar man en kostym som är 100%ull?
måste tvätta en kostym inför en fest, men det står inget tvättråd på den och kemtvätt är inte att tänka på i detta hushåll
måste tvätta en kostym inför en fest, men det står inget tvättråd på den och kemtvätt är inte att tänka på i detta hushåll
Jag tor tyvärr att kemtvätt är det ända som fungerar, annars är nog risken väldigt stor att den bli förstörd
Finns det inget tvättråd så kan den inte tvättas, fick jag lära mig i skolan. Men jag personligen hade nog lämnat in den på kemtvätt.
Då är nog ända valet att handtvätta den om inte kemtvätt är att tänka på. Men kemtvätt brukar inte va så jättedyrt.
Så om kemtvätt inte är att tänka på i ert hushåll, så kan kostymen nte användas om den nu inte vill användas skitig
näe får väl prova med handtvätt lite försiktigt, jag har inget emot kemtvätt men gubben e så snål när det handlar om sånt
Men på vilket sätt kan den bli förstörd egentligen?
Gick förbi en kemtvätt i morse, de tar 99 spänn för en kostym. Det tar tid att handtvätta en kostym och verkar jobbigt. Inte riktigt värt det, va...
Den kan bli helt oformlig och alldeles förstörd av vattentvätt tänk på det.. så absolut Kemtvätt
En kostym i 100% Ull skulle jag inte våga tvätta själv, ull är jättekänsligt och det blir gärna ihoptovat och konstiga former.
Kemtvätt är inte dyrt och behövs inte särskillt ofta så det är helt säkert värt! Om det inte är en massa fläckar rekomenderar jag en ordentlig vädring...man tvättar alldeles för mycket
En kostym, oavsett material, ska inte tvättas varken för hand eller i maskin. Den tappar formen o kommer garanterat att se för jävlig ut efteråt.
Är det fläckar så kan du lite försiktigt ta bort det med en trasa. Men sänk inte ner hela plagget i vatten o tvätta den!!!
Gå till kemtvätten och säg att du vill ha kostymen tvättad med kilokem. Då tvättar de den bara, det som brukar vara dyrt är när de också ska pressa... Men kilokenm kostar alls inte mycket. under hundralappen skulle jag tro!
mellan 50 och 70 kr kilot kostar det, så du kan ju väga kostymen!
jag jobbar på kemtvätt och det enda du kan göra är att lämna in den. Kilokem har tagits bort på många ställen (iaf hos oss) men hör dig för, men då blir den inte pressad. Annars kostar det runt 200 kr att få en kostym tvättad och pressad. Hoppas det löser sig
Ska du handtvätta så kommer det mesta av smutsen inte försvinna, samma gäller lukter, dessutom måste det vara kallt vatten för att inte kostymen ska krympa och bli oformlig i tyget. Ska du handtvätta så gäller alltså KALLT vatten och inget gnuggande
alla verkar eniga om att kem är det enda! Ska nog visa detta för killen å övertala honom om att den ska skickas på kem Vill ju inte förstöra en kostym!
vissa ylleplagg kan man ju hänga ut också, över natten om det är lite fuktigt ute. Ull renar sig själv. Fast det kanske inte funkar på kostymer, om det är väldigt tät textilväv...
Hälsa honom att det är minst 10 kvinnor som engagerat sej i hans smutsiga kostym och alla är eniga om kemtvätt, så det är bara för honom att ge med sej
Är inte FL en härlig sida?
mimmi 1 skrev 2008-09-24 22:53:49 följande: