• DHF

Samsova eller inte? Sonen är nu 1 år gammal.

Hej, vill gärna höra vad ni har för erfarenheter av samsovning med era barn.

Vi har valt att samsova med vår son, som fyllde 1 år igår, och det har funkat jätte bra. Då vi väntar en till i april/maj funderar jag nu på att kanske låta honom sova i egen säng, eller ska vi sova allesammans sen? Och om jag nu skulle lägga honom i egen säng kommer han ändå vilja sova med oss igen när den nya bebisen får det? Det känns ju lite taskigt att låta honom sova själv medan vi sover med den lille.

Vad har ni för råd att ge.

• Svar på tråden Samsova eller inte? Sonen är nu 1 år gammal.
  • Birgitta2

Jag tror inte på att samsova, mer än då och då när barnet faktiskt behöver det. Man stör varandra en hel del. Men det var ju inte det du frågade om.

Måste ni sova med babyn? Är det inte bättre att låta babyn sova i egen spjälsäng så din son ser att även babyn har egen säng? Annars finns ju faktiskt risk för svartsjuka.

Faktum är att min son sov själv TILLS babyn kom. Då fick han sova med mig, och babyn i en egen säng. Funkade kanon. Efter ett par månader fick sonen återgå till sin säng och det var inga protester, tror han tyckte det var skönt eftersom både han och jag sov lite sämre när vi sov ihop.

Hade jag varit du hade jag nog låtit grabben fortsätta sova hos mig när han nu är van vid det, åtminstone en tid. Och då låta babyn sova i egen säng. Det kan förhindra svartsjuka, genom att han får ha er för sig själv lite grand fortfarande. Babyn kommer ju ta en del tid. Tid som kanske varit vikt för honom innan.

• Serina

Vill ni sova allihopa tillsammans så gör det! Känner ni att det inte kommer fungera, så gör en förändring.

Jag känner att min två-åring fortfarande behöver sova hos oss. Speciellt i och med förskolestarten så har han nätterna då han tankar extra närhet från oss.

Att få syskon är ju en stor förändring och då är det extra viktigt att få känna att mamma och pappa finns kvar och samsovningen kan vara en del av det, om ni vill.

Barn ska inte samsova med bebisar under 9 månader har jag läst (minns inte var men kan leta rätt på om du vill) så om ni ska sova alla i samma säng så är det bra om det finns gott om utrymme och om ni kan ordna så att barnen till en början inte sover brevid varandra.

• Marlene

om du inte tror på samsovning varför svarar du då på en tråd som ligger under Attachment Parenting? Där samsovning trots allt är en ganska stor och viktig bit.

Birgitta2 skrev 2008-09-24 10:51:39 följande:
    Jag tror inte på att samsova, mer än då och då när barnet faktiskt behöver det. Man stör varandra en hel del. Men det var ju inte det du frågade om.Måste ni sova med babyn? Är det inte bättre att låta babyn sova i egen spjälsäng så din son ser att även babyn har egen säng? Annars finns ju faktiskt risk för svartsjuka.Faktum är att min son sov själv TILLS babyn kom. Då fick han sova med mig, och babyn i en egen säng. Funkade kanon. Efter ett par månader fick sonen återgå till sin säng och det var inga protester, tror han tyckte det var skönt eftersom både han och jag sov lite sämre när vi sov ihop.Hade jag varit du hade jag nog låtit grabben fortsätta sova hos mig när han nu är van vid det, åtminstone en tid. Och då låta babyn sova i egen säng. Det kan förhindra svartsjuka, genom att han får ha er för sig själv lite grand fortfarande. Babyn kommer ju ta en del tid. Tid som kanske varit vikt för honom innan.
  • Birgitta2
    Marlene skrev 2008-09-24 11:24:16 följande:
    om du inte tror på samsovning varför svarar du då på en tråd som ligger under Attachment Parenting? Där samsovning trots allt är en ganska stor och viktig bit.
    Jag skrev också att "det var inte det du frågade om". Men det läste du väl inte. Gav dig några ganska bra alternativ som man kan ta till sig, eller inte. Ursäkta, drar mig undan tråden.
  • Marlene

Det finns alltid sätt att lösa att ha 2 barn i sängen. Man kan tex sätta en spjälsäng kant i kant med den stora sängen och ta bort grind sidan så får bebisen ligga där. Eller en egen säng väldigt nära den stora sängen till det mindre barnet.

Hur vill du göra? Vill du/ni samsova med 2 barn? Jag tror ju att det bästa är om även det stora barnet får chansen att välja själv om det är ok med er. Det är ju en ganska stor omställning att bli stora syskon och då kan det vara ganska skönt att åtminstone få närheten när man sover. Men det passar ju inte alla

• Marlene

Personligen så tycker jag inte att låta bebisen sova i egen säng var speciellt AP, den om något behöver ju sin mammas närhet.

Birgitta2 skrev 2008-09-24 11:26:38 följande:
    Jag skrev också att "det var inte det du frågade om". Men det läste du väl inte. Gav dig några ganska bra alternativ som man kan ta till sig, eller inte. Ursäkta, drar mig undan tråden.
  • örtagård

Eftersom vår dotter, 3,5 har stort närhetsbehov har pappan sovit i hennes rum (hon vill helst man skall sova i hennes rum). Det var praktiskt hon trivs med det då sonen som nyfödd visade omedelbart att han bara sov nära med kroppskontakt (dottern låg i spjälsäng som bebis). För att jag skulle känna mig något tryggare (risken för psd) sov jag då ensam med bebisen. Det underlättade också vid amningen för jag bara bytte sid av sängen utan att flytta bebisen som låg i mitten. Sen snarkar både min man och jag och stör varandra och dottern rör sig som en klockvisare, så jag längtar inte efter mer sällskap än ett barn när jag sover! Fungerar fint för oss. Maken lägger ut två madrasser på natten så dottern kan komma ner från sin säng när hon vill och de har då gott om plats. Sedan vi började med det har hon börjat sova bra på nätterna och lustigt nog i sin egen säng!

• Zaria

Min son (3 år) sover med oss när han vill själv,dock nattar vi alltid i hans egen säng,eftersom detta är en rutin för honom sedan han var 1 år så lägger han sig glatt själv,men när han vaknar och vill komma får han såklart det.
    Tycker inte han "utnyttjar tillfället" utan kommer om han vaknar/är ledsen och dyl.

När min lillebror kom sov jag i egen säng vid foränden för att få vara med jag också,det tyckte jag var bra.

• Andrea
    Marlene skrev 2008-09-24 11:27:44 följande:
    Det finns alltid sätt att lösa att ha 2 barn i sängen. Man kan tex sätta en spjälsäng kant i kant med den stora sängen och ta bort grind sidan så får bebisen ligga där. Eller en egen säng väldigt nära den stora sängen till det mindre barnet. Hur vill du göra? Vill du/ni samsova med 2 barn? Jag tror ju att det bästa är om även det stora barnet får chansen att välja själv om det är ok med er. Det är ju en ganska stor omställning att bli stora syskon och då kan det vara ganska skönt att åtminstone få närheten när man sover. Men det passar ju inte alla
    Ursäkta men det är ju knappast så att DU kan avgöra vilka som får och inte får skriva i en tråd. Är det någon jävla sekt det här eller?
  • saxon
    Andrea skrev 2008-09-24 11:38:02 följande:
    Ursäkta men det är ju knappast så att DU kan avgöra vilka som får och inte får skriva i en tråd. Är det någon jävla sekt det här eller?
    Ja, jag tror det. Ju fler inlägg jag läser från vissa AP-anhängare desto mer sektkänsla får jag...
Svar på tråden Samsova eller inte? Sonen är nu 1 år gammal.