Blåbärs puré på burk.. bra mot diarré eller förstoppning?
Är blåbärs-puré på burk bra mot förstoppning eller mot diarré?
Tänkte ge det till min dotter till efterrätt, men vilken verkan har den?? Vill inte att hon ska bli hård i magen.
Är blåbärs-puré på burk bra mot förstoppning eller mot diarré?
Tänkte ge det till min dotter till efterrätt, men vilken verkan har den?? Vill inte att hon ska bli hård i magen.
Den är stoppande. Katrinplommon är lösande.
blådär är förstoppande...så är hon ltie hård nu skulle jag nog vänta med att ge.
Men är det inte så med blåbär att om det är uppvärmt så funkar det åt ena hållet och om det inte är uppvärmt så är det åt andra hållet?
har en magsjuk 6månaders här hemma, ringde bvc igår och bad om tips på vad jag skulle ge för att stoppa. fick olika förslag, men dom sa att jag absolut inte fick ge blåbär för de satte bara ännu mer fart..
konstigt att man verkar få olika svar beroende på vem man frågar..? aja, vi körde med rivet äpple som bvc rekomenderade, och de funkar kanon!
Jag har för mig att färska/obehandlade blåbär är drivande och att behandlade/puré/soppa är förstoppande.
Blåbär är stoppande! Min dotter var lös i magen härom dagen, hon fick blåbärspuré till efterrätt och vips var bajset hårdare och dessutom helt SVART. :D
Jag tror att man kan reagera olika. Vi har också hört att blåbärs pure är stoppande men varje gång dottern hade lös mage och vi gav henne det så blir hon ännu lösare, då insåg vi att den har motsatt effekt på henne, så vi slutade med den.
Jag reagerar på blåbär genom att bli lös i magen, om du inte vill ge plommonpure till efterrätt kan du ta en brun banan och mosa den, bruna bananer sägs ska vara lösande och gul/gröna förstoppande. Bruna bananer funkar utmärkt på min kille. Med bruna menar jag att de ska ha blivit lite brun prickiga.
Men du kan väl prova dig fram lite och se hur hon reagerar.
B U S L O P P A N skrev 2008-09-24 12:49:02 följande:
"Torkade eller djupfrysta bär liksom också blåbärssoppa och -saft är bra för diarré. Färska blåbär är bra mot förstoppning."
hämtad från: www.henriettesherbal.com/sv/sb-bar.html