• Bollen82

Blåbärs puré på burk.. bra mot diarré eller förstoppning?

Är blåbärs-puré på burk bra mot förstoppning eller mot diarré?
    Tänkte ge det till min dotter till efterrätt, men vilken verkan har den?? Vill inte att hon ska bli hård i magen.

• Svar på tråden Blåbärs puré på burk.. bra mot diarré eller förstoppning?
  • snappi81

Den är stoppande. Katrinplommon är lösande.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • ninnione

blådär är förstoppande...så är hon ltie hård nu skulle jag nog vänta med att ge.

• Bollen82

Men är det inte så med blåbär att om det är uppvärmt så funkar det åt ena hållet och om det inte är uppvärmt så är det åt andra hållet?

• snappi81
    Bollen82 skrev 2008-09-24 12:23:21 följande:
    Men är det inte så med blåbär att om det är uppvärmt så funkar det åt ena hållet och om det inte är uppvärmt så är det åt andra hållet?
    Aldrig hört men det kanske är så?...
  • Bollen82
    snappi81 skrev 2008-09-24 12:24:12 följande:
    Aldrig hört men det kanske är så?...
    Jag e osäker.. Får gå och köpa en annan efterrätt för säkerhets skull.
  • snappi81
    Bollen82 skrev 2008-09-24 12:24:47 följande:
    Jag e osäker.. Får gå och köpa en annan efterrätt för säkerhets skull.
    Men att ge små mängder är ingen fara. Hon behöver ju inte äta hela burken! Jag har gett min blåbär flera ggr och han har aldrig haft nån antydan till att bli förstoppad. Men har hon lätt för att bli det ivanliga fall så skulle jag nog inte ge det.
  • Bollen82
    snappi81 skrev 2008-09-24 12:26:01 följande:
    Men att ge små mängder är ingen fara. Hon behöver ju inte äta hela burken! Jag har gett min blåbär flera ggr och han har aldrig haft nån antydan till att bli förstoppad. Men har hon lätt för att bli det ivanliga fall så skulle jag nog inte ge det.
    Mmmm, hon hålle precis på att vänja sig vid lite hårdare bajs, mellangegget som jag valt att kalla det..
    Så det känns dumt att ge nåt som kan vara stoppande.
  • snappi81
    Bollen82 skrev 2008-09-24 12:28:18 följande:
    Mmmm, hon hålle precis på att vänja sig vid lite hårdare bajs, mellangegget som jag valt att kalla det.. Så det känns dumt att ge nåt som kan vara stoppande.
    Ja då ska du nog inte ge det, köp nåt annat!
  • annalotta

har en magsjuk 6månaders här hemma, ringde bvc igår och bad om tips på vad jag skulle ge för att stoppa. fick olika förslag, men dom sa att jag absolut inte fick ge blåbär för de satte bara ännu mer fart..

• Zvartaliljan
    annalotta skrev 2008-09-24 12:39:22 följande:
    har en magsjuk 6månaders här hemma, ringde bvc igår och bad om tips på vad jag skulle ge för att stoppa. fick olika förslag, men dom sa att jag absolut inte fick ge blåbär för de satte bara ännu mer fart..
    När min dotter låg inlagd för sina svåra diaréer så gav de henne blåbärspuré. och det är fortfarande det enda som hjälper när hon får diarré. Detsamma gäller för mig själv som lider av en tarmsjukdom. Blåbär är stoppande. Katrinplommon är drivande precis som snappi skrev här innan.
  • annalotta

konstigt att man verkar få olika svar beroende på vem man frågar..? aja, vi körde med rivet äpple som bvc rekomenderade, och de funkar kanon!

• trollslända 1

Jag har för mig att färska/obehandlade blåbär är drivande och att behandlade/puré/soppa är förstoppande.

• Zvartaliljan
    annalotta skrev 2008-09-24 12:46:58 följande:
    konstigt att man verkar få olika svar beroende på vem man frågar..? aja, vi körde med rivet äpple som bvc rekomenderade, och de funkar kanon!
    Ja men det är ju mer stoppande mot själva kräkningarna...absolut inte mot diarré. Men mot kräkningar är rivet äpple som stått o blivit brunt perfekt.
  • Millas

Blåbär är stoppande! Min dotter var lös i magen härom dagen, hon fick blåbärspuré till efterrätt och vips var bajset hårdare och dessutom helt SVART. :D

(¯`°?.¸ ♥ Melanie 2007.12.09 ♥ ¸.?°´¯)
  • snartgift

Jag tror att man kan reagera olika. Vi har också hört att blåbärs pure är stoppande men varje gång dottern hade lös mage och vi gav henne det så blir hon ännu lösare, då insåg vi att den har motsatt effekt på henne, så vi slutade med den.

• fiamalm

Jag reagerar på blåbär genom att bli lös i magen, om du inte vill ge plommonpure till efterrätt kan du ta en brun banan och mosa den, bruna bananer sägs ska vara lösande och gul/gröna förstoppande. Bruna bananer funkar utmärkt på min kille. Med bruna menar jag att de ska ha blivit lite brun prickiga.

Men du kan väl prova dig fram lite och se hur hon reagerar.

• annalotta

B U S L O P P A N skrev 2008-09-24 12:49:02 följande:

Ja men det är ju mer stoppande mot själva kräkningarna...absolut inte mot diarré. Men mot kräkningar är rivet äpple som stått o blivit brunt perfekt.
    Jo, för henne så stoppade diarrén av då började ge rivet äpple..som stått å blivit sådär brunt. Bra och veta att det även funkar mot kräkningar...=)
Svar på tråden Blåbärs puré på burk.. bra mot diarré eller förstoppning?