• JLS

Hur går processen till när man köper hus privat? Några tips eller saker att tänka på?

Jag undrar hur processen ser ut när man köper ett radhus (bostadsrätt) privat utan mäklare? Vart skriver man papprena? Vill inte direkt skriva vid deras köksbord utan vill att kontraktet bevittnas av någon professionell så att säga men vem när man inte har mäklare? Betalar ju handpenning när vi skriver kontraktet i så fall och är rädd för att bli blåst på den på något sätt, man vet ju aldrig...

Tips och råd?

♥ Julia 080626 ♥
  • Svar på tråden Hur går processen till när man köper hus privat? Några tips eller saker att tänka på?
  • snappi81

Man kan använda mäklare även om man inte haft dom till köpet/försäljningen. Vi sålde vårt hus privat och använde bara mäklaren till att skriva alla papper. Kostade oss 3000:- /(som är avdragsgillt!)

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Hundtok

Banken kan oxå hjälpa till.

• Tutilure

När vi köptev årt parhus nu så var ordföranden i styrelsen med och bevittnade.

♥ C 050323 ♥ M 060518 ♥ M 080805♥
  • JLS

Men vad bra då har vi flera olika alternativ.

Men visst är det väl säljaren som ska betala allt sådant? Dvs pappersarbetet? För de får redan ett väldigt bra pris och får det de ville ha för sitt radhus.

♥ Julia 080626 ♥
  • snappi81

Tänk på att när man köper bostadsrätt så ska det skrivas papper om in och utträdde i föreningen.

• Hundtok

Beror väl på vem som vill ha det, den som kräver det lär väl få betala det.

• JLS
    snappi81 skrev 2008-09-24 13:36:23 följande:
    Tänk på att när man köper bostadsrätt så ska det skrivas papper om in och utträdde i föreningen.
    Okej då kontaktar man bara ordf. i föreningen och tar det med den antar jag och så begär man inträde skriftligt va? 
    ♥ Julia 080626 ♥
  • starchick

Vi köpte privat. Säljarna anlitade en mäklare som upprättade kontraktet och som även bevittnade. Sen var även banken med på nåt hörn. Det var säljarna som stode för ev kostnader i vårt fall iaf! Lycka till!

• snappi81
    JLS skrev 2008-09-24 13:34:50 följande:
    Men vad bra då har vi flera olika alternativ.Men visst är det väl säljaren som ska betala allt sådant? Dvs pappersarbetet? För de får redan ett väldigt bra pris och får det de ville ha för sitt radhus.
    Det är inte så säkert, vi valde att betala det då vi fick 40.000 mer än vad vi ville ha så då tyckte vi att det inte va mer än rätt. Men kolla upp det för det finns nog inga garantier för att det är säljare som ska stå för den kostnaden.
  • JLS
    Hundtok skrev 2008-09-24 13:37:06 följande:
    Beror väl på vem som vill ha det, den som kräver det lär väl få betala det.
    Oki fast ska kräva det ändå eller så köper vi inte om de är så snåla, de får överpris kan jag säga men vi vill så gärna bo där så det är det värt för oss. Men om vi hoppar av lär de få svårt att sälja för det priset Så då kan de bjussa på tretusen spänn när de lär gå med flera hundra tusen i vinst.
    ♥ Julia 080626 ♥
  • snappi81
    JLS skrev 2008-09-24 13:37:53 följande:
    Okej då kontaktar man bara ordf. i föreningen och tar det med den antar jag och så begär man inträde skriftligt va? 
    Japp!
  • skånetös78

Vi köpte vårt bostadsrättsradhus i februari av privata säljare och när papprena skulle skrivas på så var föreningens ordförande plus hans fru med, de gick igenom huset och gjorde en "snabbbesiktning", någon noggrannare besiktning brydde vi inte oss om "köpa" eftersom vi varken har vind eller källare på vårat hus.
    Ingenting av detta var något som kostade oss eller säljaren något.

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • JLS

En annan fråga. När jag köpt via mäklare har jag alltid fått ett papper där säljaren skrivit ner alla fel de känner till med lägenheten, brukar man göra så privat också?

Bästa är nog kanske att jag kräver att jag vill att kontrakten ser ut som de mäklarna gör? Har kvar gamla köpekontrakt som man skulle kunna skriva av bara, de uppfyller ju alla krav.

♥ Julia 080626 ♥
  • JLS
    skånetös78 skrev 2008-09-24 13:39:57 följande:
    Vi köpte vårt bostadsrättsradhus i februari av privata säljare och när papprena skulle skrivas på så var föreningens ordförande plus hans fru med, de gick igenom huset och gjorde en "snabbbesiktning", någon noggrannare besiktning brydde vi inte oss om "köpa" eftersom vi varken har vind eller källare på vårat hus.Ingenting av detta var något som kostade oss eller säljaren något.
    Okej men då får vi fråga ordf för de kan man nog lita på Hur gick det då till med handpenningen? Dvs hur skrev ni kontrakt om det och kvitto?
    ♥ Julia 080626 ♥
  • JLS
    snappi81 skrev 2008-09-24 13:39:45 följande:
    Japp!
    Tack
    ♥ Julia 080626 ♥
  • skånetös78
    JLS skrev 2008-09-24 13:43:06 följande:
    Okej men då får vi fråga ordf för de kan man nog lita på Hur gick det då till med handpenningen? Dvs hur skrev ni kontrakt om det och kvitto?
    Vi kom överens om hur mycket vi skulle betala i handpenning och så skrev vi kvitto på att vi betalat den. Jag tror att alla bostadsrättsföreningar har färdiga mallar på hur försäljningen går till samt alla papper ni kommer att behöva. Kolla med dem hur de brukar göra vid en försäljning!
  • JLS
    skånetös78 skrev 2008-09-24 13:55:10 följande:
    Vi kom överens om hur mycket vi skulle betala i handpenning och så skrev vi kvitto på att vi betalat den. Jag tror att alla bostadsrättsföreningar har färdiga mallar på hur försäljningen går till samt alla papper ni kommer att behöva. Kolla med dem hur de brukar göra vid en försäljning!
    Okej ja det har de nog ja, vad bra och tack för svaret
    ♥ Julia 080626 ♥
  • skånetös78
    JLS skrev 2008-09-24 14:09:48 följande:
    Okej ja det har de nog ja, vad bra och tack för svaret
    Varsågod och lycka till med det nya! Vi var också lite fundersamma över att köpa privat men vi pratade med ordföranden och han visste precis hur det skulle göras vid försälningen!
Svar på tråden Hur går processen till när man köper hus privat? Några tips eller saker att tänka på?