• Wiva

Ni som gett/ger era (små) barn ipren..... SE HIT!!

Va på apoteket igår och bunkrade upp lite i medicinskåpet inför vintern Köpte då b la ipren för barn. Mina barn är 3.5 år och 14 månader och jag har alltid gett dom alvedon/panodil vid feber osv men så tänkte jag att de kunde vara bra att ha även ipren hemma. Själv tar jag ALLTID ipren när jag har feber eller huvudvärk osv för alvedon, panodil.. Ja allt med paracetamol hjälper inte på mig. Så nu ville jag bara höra av rent intresse om ni som gett era små barn ipren, tycker att det hjälper? Om det kanske t om hjälper bättre än alvedon? Skulle vara skoj att höra era svar...

• Svar på tråden Ni som gett/ger era (små) barn ipren..... SE HIT!!
  • Lillan7704

Jag har enbart använt Alvedon innan men har nu köpt hem Ipren efter att en vän som jobbar på Apoteket talade om att Ipren tar ner feber bättre än Alvedon.
    Så vi får väl se hur det funkar när den dagen kommer

• Alkemisten

Kör mest med Ipren. Jättebra vid när tänder är på gång. Vid hög feber är kombinationen ipren och alvedon bra.

• Helly78

ipren e bättre effekt än alvedon..

• MissLilo

jag har gett alvedon + ipren + ibumetin till barnen.
    Visst ipren hjälper lite mer än alvedon . Men är böckigt o dela stolpilret om man väger under vikten för ett helt piller.
    Desutom har dotter astma så då rekommenderas inte ipren eller ibumetinaller andra paracetamol tabletter.
    Så de får endast alvedon av den anledningen.

Jag äter oxå alvedon då det tycks vaar det enda smärtstillande tabletet som inte ger mig huvudvärk och trötthet. Av paracetamol får jag ALLTID biverklningar. Sen har min man magsår så han får oxå endast äta alvdeon. Så vi kör de snälla tableten även om den värker långsammare.

• Wiva
    Alkemisten skrev 2008-09-24 13:18:21 följande:
    Kör mest med Ipren. Jättebra vid när tänder är på gång. Vid hög feber är kombinationen ipren och alvedon bra.
    Jag har också hört en del som kombinerar alvedon och ipren... Hur gör man då? Ska man ge hälften alvedon/hälften ipren eller varannan gång eller hur göra man?
  • The Bumblebee

När mina barn får hög feber (uppåt 40°) så hjälper inte Alvedon. Vid mildare feber brukar de inte behöva febernedsättande.
    Vi  kör med flytande Ipren (den är trögflytande å smakar apelsin - toppenbra!) nu. Barnen är 2 och 3 år gamla.

Jag fick tipset att byta till Ipren av sjukvårdsupplysningen. Ringde och rådgjorde då Alvedonet inte hade nån verkan på lillkillens (då under året gammal) feber.

Har sedan fått höra att Ibuprofen inte skulle vara så bra att ge till små barn (har ingen källa annat än det var en sjuksköterska som sa det...). Men man måste ju använda det preparatet som funkar. Tycker inte att Alvedon funkar så bra på mig heller - varken mot smärta eller feber. Så här används det mest Ipren/Ibumetin.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Alkemisten
    MissLilo skrev 2008-09-24 13:20:37 följande:
    jag har gett alvedon + ipren + ibumetin till barnen.Visst ipren hjälper lite mer än alvedon . Men är böckigt o dela stolpilret om man väger under vikten för ett helt piller.Desutom har dotter astma så då rekommenderas inte ipren eller ibumetinaller andra paracetamol tabletter.Så de får endast alvedon av den anledningen. Jag äter oxå alvedon då det tycks vaar det enda smärtstillande tabletet som inte ger mig huvudvärk och trötthet. Av paracetamol får jag ALLTID biverklningar. Sen har min man magsår så han får oxå endast äta alvdeon. Så vi kör de snälla tableten även om den värker långsammare.
    Alvedon innehåller paracetamol. ipren och ibumetin innehåller ibuprofen
  • The Bumblebee
    Alkemisten skrev 2008-09-24 13:25:13 följande:
    Alvedon innehåller paracetamol. ipren och ibumetin innehåller ibuprofen
    Tänkte precis skriva samma sak. MissLilo måste ha blandat ihop preparaten.
  • miamor06

Vår läkare sa att Ipren är bättre vid förkylningar med feber för att slippa öroninflammation. Det ska tydligen dämpa svullnad i bla öronen. Dessvärre får man ju bara ge Ipren i 3 dygn så om febern inte gått ned brukar vi köra Alvedon efter en Iprenkur.

• MissLilo

Ojda..gjorde jag visst.

The Bumblebee skrev 2008-09-24 13:26:22 följande:

Tänkte precis skriva samma sak. MissLilo måste ha blandat ihop preparaten.
  • Maria och Måns

jag kör främst med alvedon men har ipren (båda i suppform) att ta till om febern ökar emellan alvedonintervallerna samt till natten så att jag kan sova lungt utan att oroa mig för feberkramper eller dyligt...

• Maria och Måns

ipren och alvedon är 2 olika substanser man kan ge full dygnsdos av båda dvs alvedon 4/dygn ipren 3

• Annan

För vår dotter funkar alvedon utmärkt men för sonen så funkar ipren bättre så vi kör olika på de.

• elli26

Ipren är bättre vid hög feber tycker jag, men det är tydligen så att om man ger alvedon som suppar är det inte säkert att det tas upp av kroppen. Man ska alltså alltid ge alvedon flytande om man vill vara säker på att det verkar. (Detta berättade en läkare för mig när min dotter var inlagd på Astrid Lindgren)

• Reggio

Sonen har fått feberkramper vid ett par tillfällen och nu får han både alvedon och ipren när han får hög feber, för att slippa febertopparna. Man ger vanlig dos, varannan gång alvedon, varannan gång ipren. Då kan man ju ge medicin lite oftare än med bara en av dem.

• mirresmamma

Ytterligare en fördel med att ge ipren oralt är att mängden är mindre...men sedan måste man förstås titta på ev biverkningar...

• The Bumblebee
    mirresmamma skrev 2008-09-26 23:05:50 följande:
    Ytterligare en fördel med att ge ipren oralt är att mängden är mindre...men sedan måste man förstås titta på ev biverkningar...
    Precis! Om det är svårt att få i barnen flytande medicin - så är det ju betydligt lättare med halva mängden (som det blir om man jämför flytande Alvedon och flytande Ipren).
  • Cinza

Ibuprofen kan ge stora biverkningar i mag-tarmkanalen så jag skulle inte ge det till mitt barn om det inte var absolut nödvändigt. Paracetamol är en mycket snällare substans och bör vara förstahandsvalet vid egenvård.

• mirresmamma
    Cinza skrev 2008-09-27 18:52:06 följande:
    Ibuprofen kan ge stora biverkningar i mag-tarmkanalen så jag skulle inte ge det till mitt barn om det inte var absolut nödvändigt. Paracetamol är en mycket snällare substans och bör vara förstahandsvalet vid egenvård.
    Paracetamol bör inte alltid vara förstahandsvalet, det beror ju på vad egenvården ska syfta till. Är till exempel inte antiinflammatoriskt..och somliga av oss ska inte bruka paracetamol av andra orsaker..
Svar på tråden Ni som gett/ger era (små) barn ipren..... SE HIT!!