• ibisen

Donera navelsträngsblod vs. sen avnavling

är i v.32 och idag när jag var på MVC fick jag ett kuvert som innehöll information om donation av navelsträngsblod, ngn annan som fått ett sådant?
    hur ställer ni er till det?
    Har läst lite om sen avnavling och jag antar att det ena utesluter det andra? I dessa papper om donation står det nämligen att de tar ca 1dl blod från navelsträngen...
    Är valet självklart?

• Svar på tråden Donera navelsträngsblod vs. sen avnavling
  • Calylite

jag skulle itne göra det, itne donera.
    Kanske ev om jag visste att jag skulle Kunna behöva det till henne själv sen längre fram. Annars hade jag helt låtit bli. KÄnns inte värt det

• rosendal

Vi fick frågan om att vara med i nån slags studie (dock inte samma tror jag) där dom ville ta blod från navelsträngen, en bit av moderkakan och nåt mer kommer inte ihåg vad. När vi fick den frågan av Bm frågade jag just om det uteslöt sen avnavling, eftersom det då inte finns blod kvar i navelsträngen men hon sa att det funkade att få sen avnavling fast dom tog blod från navelsträngen. Men jag vet inte vi tackade nej iaf, förstår inte riktigt hur det går ihop sig...

• Smilla79

Så här gör de vid Selma-studien i Karlstad:

De prover som tas från navelsträngen tas inte med klampning eller tidig avnavling då vi inte är beroende av att blodet skall vara extra cellrikt, syresatt eller ha ett visst pH-värde. Provet tas efter att pulsationerna i navelsträngen upphört och barnet fått sin naturliga transfusion. Detta är standard för sen avnavling som följs vid Karlstads BB. Navelsträngen klipps av precis som vid en vanlig förlossning men en peang sitter kvar på strängen från moderkakan. Med en vanlig vaccutainerrör tas blod från den kvarvarande navelsträngen, det går ofta att få ut 18 ml som efter centrifugering ger 9 ml serum.

• N1klas

Vi skulle inte donera. Allt blod som forsätter komma via navelsträngen även när barnet är ute tror vi är viktigt att barnet får i sig. Det är ju fint syresatt och jag kan tänka mig att det hjälper till.

«The art of Faderator»
  • La Linda

alltså när jag var på informationen på östra sjukhuset (Göteborg) så sa dem att det antingen kastas eller så har man gett tillåtelse via blanketten att donera blodet. Dem berättade också deras rutin med avnavling men jag minns inte va dem sa riktigt..
    Så varför gör inte alla det?

• ibisen

jag får nog fråga BM om detta nästa gång, för om det skulle gå att genomföra båda så vore det bara bra...men inte om man måste välja.

• allakantralla

Det är INTE genom blanketten man ger sitt tillstånd, den är bara en "intresseanmälan". Sitt tillstånd ger man vid förlossningen. Bara så ingen tror att om man skickat in lappen måste man donera.

Min BM sa att det inte rådde någon konflikt mellan sen avnavling och donation.

La Linda skrev 2008-09-25 18:05:41 följande:

alltså när jag var på informationen på östra sjukhuset (Göteborg) så sa dem att det antingen kastas eller så har man gett tillåtelse via blanketten att donera blodet. Dem berättade också deras rutin med avnavling men jag minns inte va dem sa riktigt..Så varför gör inte alla det?
  • abuelita

Enligt stamcellsforskaren MUM CC, som brukar delta i tråden Viktigt med sen avnavling, krävs det avnavling före första andetaget för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till stamcellsforskarna. De små skvättar som finns kvar i moderkakor som navlats av sent kan enligt henne inte användas till stamcellstransplantation, men de kan användas till annan forskning.
    Forskarna kallar moderkakan för "navelsträng" och moderkaksblodet för "navelsträngsblod". Detta blod ingår alltså i barnets blodsysten och Moder natur hade tänkt att barnet skulle få sin fulla kvot av det, vilket de flesta barn alltså inte får utan föds med blodbrist.

Läs gärna mer om avnavling här www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096.html i inlägg 72 finns en länk till ett svt-reportage om Nationella blodbanken för stamceller.

• abuelita

La Linda skrev 2008-09-25 18:05:41 följande:

alltså när jag var på informationen på östra sjukhuset (Göteborg) så sa dem att det antingen kastas eller så har man gett tillåtelse via blanketten att donera blodet. Dem berättade också deras rutin med avnavling men jag minns inte va dem sa riktigt..Så varför gör inte alla det?
    På sjukhusen i Göteborgstrakten, där Nationella blodbanken för stamcelller finns, är det avnavling före första andetaget som gäller. Och eftersom detta är allmän rutin på de sjukhusen så kastas mycket tiktigt de blodfyllda moderkakorna om de inte doneras till forskning. MEN, det här bloder är MYCKET viktigt att barnet får behålla själv, eftersom det utgör ca 30-50% av dess totala blodvolym och det innehåller viktiga stamceller och annat skydd mot sjukdomar. Dessutom försörjs barnet med syre under de kritiska första minuterna i livet medan det här syresatta blodet pluserar över från moderkakan. Läs mer i tråden Viktigt med sen avnavling (länk i inlägget ovan). Och sprid gärna detta vidare till andra blivande föräldrar i Göteborgstrakten.
Svar på tråden Donera navelsträngsblod vs. sen avnavling