kaffemamma skrev 2008-09-25 09:39:33 följande:
Vi fokuserar jättemycket på språket nu för att det ska komma igång. Banyan tyckte vi skulle strunta i Pecs eftersom det talade verkar ligga nära nu. Men en sak jag undrar och som går emot alla tidigare råd från logopeder mfl: en av övningarna, där han ska benämna en sak så tokövar man på uttalet tills det sitter 100%, ett ord i taget. Eftersom det är väldigt få ord som han uttalar korrekt så känns det väldigt tjatigt att tjata om "banan" i 10 dagar istället för att få honom att säga fler ord. Jag är rädd att man tar bort glädjen av att kunna göra sig förstådd genom att tjata om uttalet. Dét är ju bara en av övningarna men ändå... Har ni andra liknande problem eller hur ser ni på saken?
När vi tränar "benämna övningar" så ska det vara ord som han redan kan uttala, annars tränar vi "verbal imitation" för att få fram bra uttal, de orden ska vara enkla och vara rimligt att han ska kunna uttala, tex så saknar Olle K och G i tal, så ord med K och G har vi inte ännu i verbal imitation utan tränar enskilt eller med PRAXIS.
En grundpelare i IBT är att barnet ska lyckas, om ni måste träna ordet banan i 10 dagar så känns det som att man valt ett för svårt ord, kanske ska man dela upp ordet och träna det i delar, eller vänta med ordet.
Det märks ganska tydligt på Olle när ribban ligger för högt och då backar vi. Sen gör vi så att vi hela tiden blandar med ord som är lätta med något ord som är lite svårare, just för att det är viktigt att lyckas. När Olle anstränger sig på ett svårt ord så hoppar förstärkaren extra långt på målstegen och på så vis ska han motvieras.