• kaffemamma

Autism - vi som tränar Intensiv Beteende Terapi

På ett föräldramöte för de som tränar IBT kom det upp en önskan om ett forum där man kunde diskutera mer koncentrerat runt själva träningen. Jag gör ett försök att starta en sån tråd här. Om du lägger tråden bland dina favoriter och vi blir några stycken så borde vi kunna ha hjälp av varandra: vad använder ni för förstärkare, hur lägger ni upp tiden, specifika frågor osv.
    För mer allmän diskussion om barn med Autism så rekommenderar jag www.familjeliv.se/Forum-3-60/m35148136.html och om man vill hitta eller dela med sig av information kring andra behandlingsformer, länktips kring autism osv finns det: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34481687.html

• Svar på tråden Autism - vi som tränar Intensiv Beteende Terapi
  • kaffemamma

Kan börja med kort presentation: sonen har autism, är 4 år och vi har nyligen kommit igång med IBT via Banyan Center i Stockholm. Väldigt glad för framstegen så här långt, men det känns förstås svårt att få ihop tiden och ofta att motivera pojken hemma. På förskolan älskar han träningen som tur är.

• cruz

Bra initiativ! Jag lägger tråden ibland mina favoriter. Min son har precis fått diagnosen autistiskt syndrom, 23 månader gammal. Jag pratade med Banyan Center igår för första gången och vi blir kallade till informationsmöte snart. Vi har alltså inte kommit igång med IBTn ännu, men hoppas att det inte tar alltför lång tid. Eftersom sonen är så liten ännu kommer det att få ta ett tag innan vi kan komma upp i 40 timmars träning i veckan.

Jag tycker det där med vad man ska använda som motivationshöjare är svårt. Ena dagen funkar kiwi andra gånger ostkrokar. Det varierar från dag till dag verkar det som. Vad använder ni andra som förstärkare?

Hur har ni andra lagt upp hemmaträningen? Blir det ca en timme vardagskväll och resten på helgerna? Har ni avlösare/hjälp av något slag? Vår plan är att försöka sköta hemmaträningen mellan oss två (vi har inga mor och farföräldrar i samma stad)och sedan ta viss städhjälp i stället. Vi får väl se hur det fungerar.

• kaffemamma

Förstärkare är jättesvårt! Bäst verkar det faktiskt funka med sociala förstärkare, jubel, kittel och liknande, varvat med små "gadgets". Har shoppat snurrande, pipande, jamande småsaker på bra buttricks, blinkande fläktar och liknande.

• Nattljus

Ja, vilken bra tråd. Vi tränar IBT och är inne på vår 3:e termin.

Vad som är bra förstärkare är ju förstås väldigt individuellt, för Olle så har det varierat. Ibörjan så var det mest ätbara saker, godibitar, chips, hallon, jordgubbar mm.

Andra populära saker har varit ballonger, som man blåser upp och sen får han släppa den, serpentiner, snurror som blinkar, nyinköpta bilar, mm.

vår målsättning är att träna 1 timmer på em och 2,5 på helgdagarna. På em blir det mest enkla saker som spela spel mm, och mer bordsträning på helgen. Vi har ingen avlösning för träning. Däremot så har vi städhjälp och så handlar vi all mat på nätet.

• Krickeline

Tränar också IBT med dottern som fyller fyra år om en månad. Hon fick diagnosen autismliknande tillstånd i somras. Tyvärr har vi inte kunnat komma upp i fullt progam då dagis inte varit intresserade av att delta. Därför måste vi byta dagis, något som blir en stor omställning för en liten tjej som ogillar förändringar
    Så tyvärr blir det nu bara ca en timme om dagen på vardagarna och två timmar/dag på helgerna. Som förstärkare använder vi leksaker i en låda som hon får välja själv ur, salta pinnar, och massor av beröm.
    Detta bla har vi tränat hittills:
    Kom-träning
    Matchning/kategorier
    Pussel/formlåda
    Spel av olika slag, tex lotto, ballongspelet, Mixmax
    Imitation med objekt
    Imitation grovmotoriska rörelser
    Följa uppmaningar (följsamhet och minskad kravkänslighet)
    Ögonkontakt, att rikta sig till den man talar till
    Rollekar
    Räkna antal
    Antal ur mängd

• kaffemamma

Vi fokuserar jättemycket på språket nu för att det ska komma igång. Banyan tyckte vi skulle strunta i Pecs eftersom det talade verkar ligga nära nu. Men en sak jag undrar och som går emot alla tidigare råd från logopeder mfl:
    en av övningarna, där han ska benämna en sak så tokövar man på uttalet tills det sitter 100%, ett ord i taget. Eftersom det är väldigt få ord som han uttalar korrekt så känns det väldigt tjatigt att tjata om "banan" i 10 dagar istället för att få honom att säga fler ord. Jag är rädd att man tar bort glädjen av att kunna göra sig förstådd genom att tjata om uttalet. Dét är ju bara en av övningarna men ändå... Har ni andra liknande problem eller hur ser ni på saken?

• cruz

Hur tycker du att sonen verkar när ni övar på samma ord om och om igen (får du känslan av att han tycker det är långtråkigt, menar jag)? Jag tänker på det här med att autistiska barn ofta har repetitiva och stereotypa beteenden. Därför kanske de inte tycker att det är så himla tråkigt med repetition som vi andra gör? De kanske snarare gillar det? En tanke bara.

• Nattljus
    kaffemamma skrev 2008-09-25 09:39:33 följande:
    Vi fokuserar jättemycket på språket nu för att det ska komma igång. Banyan tyckte vi skulle strunta i Pecs eftersom det talade verkar ligga nära nu. Men en sak jag undrar och som går emot alla tidigare råd från logopeder mfl: en av övningarna, där han ska benämna en sak så tokövar man på uttalet tills det sitter 100%, ett ord i taget. Eftersom det är väldigt få ord som han uttalar korrekt så känns det väldigt tjatigt att tjata om "banan" i 10 dagar istället för att få honom att säga fler ord. Jag är rädd att man tar bort glädjen av att kunna göra sig förstådd genom att tjata om uttalet. Dét är ju bara en av övningarna men ändå... Har ni andra liknande problem eller hur ser ni på saken?
    När vi tränar "benämna övningar" så ska det vara ord som han redan kan uttala, annars tränar vi "verbal imitation" för att få fram bra uttal, de orden ska vara enkla och vara rimligt att han ska kunna uttala, tex så saknar Olle K och G i tal, så ord med K och G har vi inte ännu i verbal imitation utan tränar enskilt eller med PRAXIS.

En grundpelare i IBT är att barnet ska lyckas, om ni måste träna ordet banan i 10 dagar så känns det som att man valt ett för svårt ord, kanske ska man dela upp ordet och träna det i delar, eller vänta med ordet.

Det märks ganska tydligt på Olle när ribban ligger för högt och då backar vi. Sen gör vi så att vi hela tiden blandar med ord som är lätta med något ord som är lite svårare, just för att det är viktigt att lyckas. När Olle anstränger sig på ett svårt ord så hoppar förstärkaren extra långt på målstegen och på så vis ska han motvieras.
  • Ejnie

Anlsuter mig också - sonen (den äldste) är snart 4 och ska börja på dagis med bra IBT på måndag! Tjoho! Så nu drar det snart igång på allvar.

• kaffemamma

Tack! Jag misstänker att det har blivit lite fel i "banan-fallet" ska ta upp det med handledaren. Och tack för tipset om Ballong - har aldrig sett honom så motiverad av en förstärkare! Han vill hålla den när luften pyser ut. Så enkelt - ändå hade jag inte tänkt på det. Så här kommer lite mer av vad vi använder förutom det jag skrev ovan:
    kexbitar, pepparkaksbitar, isglass i termosmugg, filmsnutt han gillar i mobilen, partytuta, hans små platsdjur som vi gör små utfall / tricks med.

Svar på tråden Autism - vi som tränar Intensiv Beteende Terapi