• skånetös78

Går det att mata småfåglar men ändå slippa råttor/möss i huset?

Detta är ju ingen direkt husdjursfråga men nånstans ska ju jag ju lägga det..
    Vi har flyttat till radhus efter att tidigare bara bott i lägenhet.
    Jag har alltid tyckt att det hade varit mysigt att ha ett fågelbord utanför huset men har hört att matar man småfåglar så får man i stort sett alltid problem med möss/råttor i huset!
    Är det verkligen så? Finns det något sätt man kan mata fåglarna på utan att få detta problem? Det hamnar väl alltid en del mat på marken hur man än gör tänker jag..kanske finns det nån smart lösning?

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Svar på tråden Går det att mata småfåglar men ändå slippa råttor/möss i huset?
  • Birgitta2

Du kan hänga såna där talgbollar i träden. Dom kommer småfåglarna åt men inte råttorna. Hänger du många så kommer många fåglar. Och såna sprätter ju inte ner på marken heller.

• Hundtok

Vi hade både ekorrar och sen såna där mini mini möss, hasselmöss eller skogsmöss tror jag det heter, de åt på talgbollarna. Tog fart från grenen och sen hoppade ner på talgbollarna.

Vet inte om våra möss var extra smarta kanske...

Birgitta2 skrev 2008-09-24 13:50:13 följande:
    Du kan hänga såna där talgbollar i träden. Dom kommer småfåglarna åt men inte råttorna. Hänger du många så kommer många fåglar. Och såna sprätter ju inte ner på marken heller.
  • skånetös78

Birgitta2: Jag tror jag ska testa med talgbollar, borde ju inte kunna bli lika mycket spill som av fågelfrön iallafall!

Hundtok: Oj vilka smarta möss ni hade, vi har nog bara helt vanliga möss här i byn, de är förhoppningsvis inte lika smarta!

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Birgitta2
    Hundtok skrev 2008-09-24 13:59:12 följande:
    Vi hade både ekorrar och sen såna där mini mini möss, hasselmöss eller skogsmöss tror jag det heter, de åt på talgbollarna. Tog fart från grenen och sen hoppade ner på talgbollarna.Vet inte om våra möss var extra smarta kanske...
    Ooops, det var attan. Jaha, där rök min teori .
  • Hundtok

Min far trodde inte på mig när jag berättade men när han sen såg det så köpte han det. De klättrade tillomed på snöret, så vi satte till slut talgbollarna i jätte långa snören och då klarade de inte av att klättra hela vägen. Tycker dom borde slagit ihjäl sig när de hoppade ner men de sprang så snabbt iväg så inte märktes det iallafall att de gjort sig illa.

Vi hade 2 talgoxar som var halvtama. När fågelmaten var slut ute så satte de sig och pickade på fönsterbrädan utanför köksfönstret och nästan glodde ilskt på oss. Var bara att snälla fylla på.

Birgitta2 skrev 2008-09-24 14:12:39 följande:
    Ooops, det var attan. Jaha, där rök min teori .
Svar på tråden Går det att mata småfåglar men ändå slippa råttor/möss i huset?