Jag hade ända från början av utredningen varit ganska inställd på att vi skulle behöva ivf, och tyckte att det var helt ok. Visst var det tråkigt att inte Pergotime-behandlingen gav något resultat men jag såg ju att det fanns fler vägar att ta efter den så det blev jag inte så nedslagen av.
Vi kom till slut fram i ivf-kön och på första äp:t fick vi ut 17 ägg. Skitbra tyckte jag, om åtminstone hälften blir befruktade så borde vi få ett par till frysen också och då har vi "råd" att mislyckas några gånger innan vi måste börja om från början. För att det kunde bli så att det inte fäster eller att man kan få missfall var jag helt med på.
Men så kom det där förödande telefonsamtalet på morgonen efter: "Tyvärr, det blir inget ET i morgon för det blev ingen befruktning, inte en enda".
Va??
Nej, det fanns inte ens i min värld som ett alternativ, så kunde det ju inte gå! Så det blev ett rejält platt fall där. Det som gjorde det ännu surare var att vi hade diskuterat ICSI med läkaren som komplement redan innan, att de kanske skulle microinjicera hälften av äggen för säkerhets skull för han misstänkte att det kunde vara något strul mellan ägg-spermie. Men på ÄP-dagen tog han beslutet att det inte behövdes eftersom vi fick så många ägg och för att spermaprovet var helt exemplariskt den dagen.
Så visst vet jag hur det känns att tappa gnistan! Det var ett par tunga veckor, sen var det som tur var jul så jag fick annat att tänka på. Och på något sätt mattades känslan av med tiden, det kändes ok att komma igång med behandlingen igen 3 mån senare. Men jag var inte alls entusiastisk och vågade inte ha några som helst förhoppningar utan var istället väldigt pessimistisk och inställd på att allt skulle gå åt h-e den gången också. När vi sen bara fick ut hälften så många ägg som första gången sjönk hoppet ännu mer och jag mer eller mindre bestämde mig för att om det blev samma fiasko igen skulle vi lägga ner allt och inte försöka mera.
Men som tur är gick det bra, vi fick 3 fina embryon varav 2 nu ligger i frysen och ett är en liten kille som ska komma ut till oss i slutet av november.
Vad jag har lärt mig av vår resa är att man orkar så otroligt mycket mera än man tror!! Och när man väl sitter där med sin mage eller sin bebis så inser man att det verkligen var värt allt slit och alla tårar. Det man måste göra är att tillåta sig att sörja en stund emellanåt och sen komma igen och ta tag i saken och ta tillbaka kontrollen över livet.
Vill du lägga ner behandlingarna och gå vidare till nästa steg istället så är det inte fel, man måste inte kämpa på med ivf om det är mer jobbigt än hoppfullt. Fortsätt prata med din man om saken så ska ni se att ni hittar en lösning som känns rätt för er båda.
Önskar er all lycka till, vilken väg ni än völjer!