• Fridolino

Pigmentfläckar på "blandbarn"?

Min dotter har på senaste tiden fått ljusa pigmentfläckar på olika ställen på kroppen,. Hon har lite eksem och på de ställena är huden ljusare och det är tydligen vanligt men pigmentfläckarna finns även på andra ställen. Först blev jag orolig att hon hade vitiligo och sen om hon hade nån sorts svamp som jag läste om på internet men idag va vi hos husläkaren och han sa att hon inte hade något av det. Han sa att det är vanligare med pigmentfläckar hos svarta/mörka och min dotter är 4:e del gambian, att det kunde bero på det?

Jag tänkte bara höra om det är någon annan som har barn med ljusa pigmentfläckar och hur det har utvecklats för er? Har fläckarna blivit färre eller fler med tiden? Tydligare eller mindre tydliga?

• Svar på tråden Pigmentfläckar på "blandbarn"?
  • TereseA
    Fridolino skrev 2008-09-24 20:55:57 följande:
    please?
    jo,,..det är vanligt bland mulatter el mixade barn.läste någonstans att det är typ 70-80 % att mulatter har det..kommer inte ihåg vad det heter...vår son har oxå det..ett stort.. fast syns inte så mycket..sedan har han några små över hela kroppen..ser ut dem födelsemärke typ..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Cornellia

Både jag och min bror har pigmentfläckar. Det är patrier på oss som är lite brunare, på min bror är det över hela ryggen, och på mig ser det ut som ett sugmärke på halsen (tur att man drog vinstlotten iaf). Syns extra mycket när vi är solbrända.

Min mor tog med brorsan till läkaren när han var yngre, men det var tydligen bara helt naturligt med sånna fläckar. Har nått att göra med mammas och pappas genkompabilitet Skrattande.

Nu är vi visserligen standard svenskbleka, men jag svarar iaf.

• TereseA
    Cornellia skrev 2008-09-24 21:03:36 följande:
    Både jag och min bror har pigmentfläckar. Det är patrier på oss som är lite brunare, på min bror är det över hela ryggen, och på mig ser det ut som ett sugmärke på halsen (tur att man drog vinstlotten iaf). Syns extra mycket när vi är solbrända. Min mor tog med brorsan till läkaren när han var yngre, men det var tydligen bara helt naturligt med sånna fläckar. Har nått att göra med mammas och pappas genkompabilitet .Nu är vi visserligen standard svenskbleka, men jag svarar iaf.
    vad är det det heter..försöker komma på det--
    Akiim är mitt liv 071004
  • habibty81

Är det mongolfläckar... Är kanske helt fel ute. Letade efter sådana på min dotter men hon verkar inte ha några som syns. Fast de ska vara mörkare än hennes hudfärg.

• Fridolino

CORNELLIA: ja men de klart, alla svar e välkomna!! :)

TereseA : hur ljusa är din sont fläckar? har han haft någon som försvunnit?

• Fridolino

oki.. men det jag menar är ljusa fläckar.. inte mörka.

• jumelles

Finns något som heter mongolfläckar också och det ser ut ung. som blåmärken och ska blekna med tiden. Det är vanligt hos afrikanska/asiatiska barn tydligen. Men ts undrar ju över ljusare fläckar och det vet jag inte om det är vanligare hos mörkare barn, men kanske syns mer än om man är ljus? Mina barn har en pappa med afrikanskt ursprung och de har några små ljusa fläckar men inget som stör. Däremot tror jag att barn med lite mörk hy lättare får ärr och märken efter tex eksem, bett och annat som sen kan se ut som pigmentfläckar. Vet inte om jag svarar på din fråga dock.

• Fridolino

JUMELLS: jo men det har jag märkt faktist, att hon får ärr lättare och samma sak är det med hennes pappa som är halv gambian. Undrar varför det är så..

• Fridolino

aha ok.. ja nån sån har min dotter också

• Cornellia

på oss är dom mörka på vintern och ljusa när vi har solat, typ. fram gick kanske inte i tidigare inlägg

• Johjoh14

Fridolino, hur har det gått för din dotter? Vår son har precis fått liknande vita fläckar.

• Ebedi

Hej! Min son på snart 5 månade har också fått en vit fläck vid ena mungipan /kinden samt blivit vitare på hakan. Hans pappa är mulatt med ursprung från Liberia och Libanon. Är jätte orolig att det ska vara vitilago.

Svar på tråden Pigmentfläckar på "blandbarn"?