Adni skrev 2008-10-13 13:57:00 följande:
Här är en till som ska få PEG nu till veckan. Vår tjej är född i v 24+0 och fyller snart 1 år.Hon får 5 mål per dygn (85 ml) plus 5h kontinuerlig sondning på natten (50 ml/h). Har försökt ge mer under natten, men det slutar bara i att vi får upp och byta sängkläder. Om hon sover eller somnar under matningen får hon behålla maten, men om hon är vaken eller vaknar efter bara någon timme så kräks hon (fast hon kan ju kräkas även efter 2h, eller alldeles innan nästa sondning också om hon har mat kvar i magen...). Vid vakna måltider kräks hon mellan 50-80
ml.Vi har slutat med att ge extra efter kräkningarna, dels för att hon många gånger ändå kräks upp allt eller en del av det igen och dels för att vi helt enkelt inte kan få ihop det rent praktiskt i vardagen (har ett till barn också som ska lämnas och hämtas på dagis mm). Kräkpåsarna är guld värda! Men jag måste säga att jag är grymt trött på allt kräk.
Hej! Jag förstår att ni har det jättejobbigt! Vad är det för problem hon har med magen förutom prematuriteten?
Vår lille blev en "kräkis" efter att ha haft sond alldeles för länge-tyvärr kom knapp-op´n c:a en månad försent, så då hade han "lärt sig" att kräka istället för att rapa upp luft. Under en månad i somras så var han väldigt duktig på att äta gröt och pureér, men så var det dessa ständiga sondsättningar som störde honom. Till slut fick han vara sondfri i 4 dygn och då tyckte neopersonalen att vi kunde "pressa" honom lite och ge oftare och mer gröt. Det slutade med att han slutade äta helt, fick fobi mot skedar och att vi nu har en kille som är på väg att bli underviktig.
Vi trodde att kräkningarna skulle minska drastiskt efter operationen, men var förberedda på att det inte alltid blir så. Tyvärr visade det sig att han fortsatte kräkas-kanske aningens mer sällan...
Nu har de pratat med oss om matpump på natten. Det skulle ju underlätta, men eftersom han är svårt sjuk i lungorna fortfarande så är vi rädda att han skulle kunna kräkas när vi sover-och då hinna dra ner magsyra i lungorna. Då hamnar han i respirator...
Hur funkar pumpen rent praktiskt?
Klara: ni har väl också en matpump? Hur tycker du att det är i jämförelse utan?
Idag vägde lillen 6970 gr-bara gått upp 70 gram på 2 veckor men 3,5 cm i längd...
Känner mig både glad och ledsen!