• FrökenNorkok

Vad kan det kosta att tapetsera om hela lägenheten?

Är det någon som har koll på vad hantverkare tar för priser när det gäller tapetsering och målning?
    Vi ska flytta in i ny lägenhet och kommer att vilja tapetsera om det mesta.
    Lägenheten är ca 108kvm så nu undrar jag hur länge vi ska räkna med att det ungefär tar och ungefärligt pris (exl tapeter och färg).

Någon som har koll??

• Svar på tråden Vad kan det kosta att tapetsera om hela lägenheten?
  • Birgitta2

För oss gick det på 17 000. Då ingår allt såsom penslar, spackel, spackelspadar, målarfärg, slippapper och allt som behövdes till 84 kvm. Men vi fick en hel del över förstås. Och så fick vi massor av rabatt så vi betalade bara 11 000 kr. Tapeter har vi inte, vi målade istället.

• principisessan

ska ni betala för hantverkare eller ska ni göra det själva?
    för där blir det ju stor skillnad i pris. Sen beror det på vad ni vill ha för tapeter. Tex boråstapeter och eco "standardtapeter" ligger väl runt 150 kr rullen om jag inte missminner mig.
    En rulle räcker till 4 våder om det inte är mönsterpassning.

• Becker
    FrökenNorkok skrev 2008-09-24 14:43:15 följande:
    Är det någon som har koll på vad hantverkare tar för priser när det gäller tapetsering och målning?Vi ska flytta in i ny lägenhet och kommer att vilja tapetsera om det mesta.Lägenheten är ca 108kvm så nu undrar jag hur länge vi ska räkna med att det ungefär tar och ungefärligt pris (exl tapeter och färg).Någon som har koll??
    Beror på i vilken region ni bor. Normalt tar man ett pris per kvm. Då ingår material exkl tapeter. Naturligtvis kan man uppge ett pris exkl material också men, det finns liksom ingen logik i det. En hantverkare vill ju använda sitt beprövade material.
    Lycka till.
  • FrökenNorkok

Vi kommer att anlita hantverkare för att göra jobbet. Är inte tillräckligt duktiga själva tyvärr..
    Har kollar runt lite och de flesta verkar ta betalt per timme och priserna varierar kraftig!
    Svårt att välja också då en uppgav att det tar 10 arbetsdagar medan en annan sa 4-5.

Hur ska jag veta vem som gör jobbet bäst?

• Thursday
    FrökenNorkok skrev 2008-09-24 19:35:21 följande:
    Vi kommer att anlita hantverkare för att göra jobbet. Är inte tillräckligt duktiga själva tyvärr.. Har kollar runt lite och de flesta verkar ta betalt per timme och priserna varierar kraftig! Svårt att välja också då en uppgav att det tar 10 arbetsdagar medan en annan sa 4-5. Hur ska jag veta vem som gör jobbet bäst?
    Fråga runt bland vänner och bekanta. Eller så lär ni er helt enkelt hur man gör, att måla och tapetsera är inte speciellt komplicerat och kan bli minst lika bra när man gör det själv som när proffsen gör det. Tidsåtgången är naturligtvis en helt annan femma...
  • Pappatilltwins

Referenser... Be om det.

Ska du göra det vitt så räkna med 4000-8000kr per rum.
    En kompis fick offerten på 2500kr/rum svart.
    Vet att det finns hantverkare som har ca-priser på deras hemsidor så googla lite ska du se att du hittar.
    Jag skulle inte gå med på att få betala per timme.
    Be om en offert för rummen, de bör kunna räkna ut ca arbetstid och ge er ett pris

FrökenNorkok skrev 2008-09-24 19:35:21 följande:
    Vi kommer att anlita hantverkare för att göra jobbet. Är inte tillräckligt duktiga själva tyvärr.. Har kollar runt lite och de flesta verkar ta betalt per timme och priserna varierar kraftig! Svårt att välja också då en uppgav att det tar 10 arbetsdagar medan en annan sa 4-5. Hur ska jag veta vem som gör jobbet bäst?
  • FrökenNorkok

Tyvärr så är det inget alternativ att göra det själva då jag kommer att vara gravid i 8:e månaden och allt måste gå så fort som möjligt samtidigt som vi flyttar in.. Plus att ingen i vår närhet är speciellt händig. Sambon vill måla själv men jag försöker få honom att låta bli =)

Tack för tipset att kolla referenser!
    Ska även be om offert per rum istället för timpris.

• Thursday
    FrökenNorkok skrev 2008-09-25 08:04:58 följande:
    Tyvärr så är det inget alternativ att göra det själva då jag kommer att vara gravid i 8:e månaden och allt måste gå så fort som möjligt samtidigt som vi flyttar in.. Plus att ingen i vår närhet är speciellt händig. Sambon vill måla själv men jag försöker få honom att låta bli =)Tack för tipset att kolla referenser!Ska även be om offert per rum istället för timpris.
    Grejen är ju att det är fördelar såväl som nackdelar med fast pris resp. löpande räkning. Vi fick ett erbjudet fast pris på en betongborrning på omkring 16 000 kr, men valde att ta det på löpande räkning och i slutänden kostade det oss runt 5 000 kr... men visst, man riskerar mycket på löpande räkning.
Svar på tråden Vad kan det kosta att tapetsera om hela lägenheten?