• HannaElectra

Bananfläckar förstör kläderna? =(

Jag kör 60 grader på min sons kläder får ändå inte bort bananfläckar som förstör hans kläder/haklappar!

Snälla är det någon som har ngt tips hur man på lättast sätt får bort banan? Behöver jag inhandla ngt special medel?

Råd mottaget tacksamt

• Svar på tråden Bananfläckar förstör kläderna? =(
  • Lillgrodis

Jag har typ slängt de kläderna... Bananspyor i bilen = inte succé.....

• HannaElectra
    Josefine85 skrev 2008-09-24 18:25:17 följande:
    Galltvål ska funka har jag hört!
    va e d för ngt då?
  • Morrhår

Alltså, banan är nog värst tyvärr.
    Här blir det klorin på de fläckarna om plagget tål det.
    Blir inte av att hålla på och förbehandla innan tvätt med diverse medel såsom galltvål. (Tycker förresten inte att det funkar så bra iallafall.)

• Flyssel

Jag hade aldrig trott att det skulle bli sådana fläckar av något så oskyldigt som banan, men de är helt hopplösa att få bort! Tar också gärna tips, för här är fler av favoritplaggen förstörda.

• versan

Har provat både galltvål och tabort medel + Vanish (den rosa flaskan)
    Och den enda som tar bort banan, blåbär, jordgubb, och gräs-fläckarna från min dotters plagg är VANISH.
    Finns att köpa på alla butiker.
    Spraya på gnugga lite låt ligga i 10-min upp till 40min in i tvättmaskinen och plagget är som nytt igen.
    Jag älskar Vanish.

• Josefine85

Jadu, jag har aldrig provat själv, men sett att det finns på ICA MAXI bland rengöringsmedel tror ja. Vad jag har hört så ska de funka iaf?!

• Flyssel

Versan: Jag är allergisk mot reklamen ( ) så jag har Vågat Vägra Vanish än så länge.. Måste kanske ge med mig och testa det ändå...

• versan

Jag fick till och med bort gamla kaffelatte fläckar på vita långa dukar som jag lånade ut till ett bröllop.
    Personen sa att dom var nytvättade men talade inte om för mig att det fanns full med fläckar kvar efter tvätten så 1år senare när jag skulle använda dukarna så såg jag till min fasa alla fläckar.
    Jag tänkte direkt att detta går aldrig bort men jag provade med vanish och sprayade dom med medlet gnuggade och lät dom ligga i flera timmar och "gosa" till sig.
    sen tvättade jag dukarna och alla utom en blev bra.
    Den sista blekte jag

• versan
    Flyssel skrev 2008-09-24 18:33:41 följande:
    Versan: Jag är allergisk mot reklamen ( ) så jag har Vågat Vägra Vanish än så länge.. Måste kanske ge med mig och testa det ändå...
    Hahaha... Precis sån var jag Jag sa alltid att det där medlet ska jag aldrig köpa pga den urkorkade reklamen.
    Men så en dag hade dom superbilligt pris och då provade jag iallafall.
    och sen blev jag fast använder inget annat
    Jag blev en ROSA Skrikandes 
    men men det var det värt... Cool
  • Flyssel

Så det är inte bara jag
    Sedan är det priset, det är ju så DYRT! Och jag oroar mig lite för hur bra det är för miljön i allmänhet och vår infiltration i synnerhet (har eget vatten).

• versan
    Flyssel skrev 2008-09-24 18:44:17 följande:
    Så det är inte bara jag Sedan är det priset, det är ju så DYRT! Och jag oroar mig lite för hur bra det är för miljön i allmänhet och vår infiltration i synnerhet (har eget vatten).
    Hahaha... Näää Jag fullkomligen hatar reklamen men lik för-B så har jag den i Tvättstugan
    Hur bra den är för miljön har jag ingen susning om.
    Tyvärr.... Just nu behöver jag den så när Prinssesan slutar att söla så slutar jag bums att använda den.
  • Flyssel

Äh, det var inte menat som någon pik, jag var bara intresserad. De där bananfläckarna måste ju besegras på något sätt.

• HannaElectra

Ska inhandla vanish imorgon!! ska till gekås det måste dom ha där:)

• versan
    Flyssel skrev 2008-09-24 19:00:02 följande:
    Äh, det var inte menat som någon pik, jag var bara intresserad. De där bananfläckarna måste ju besegras på något sätt.
    Var det mig du menade så tar jag det inte som en pik.
  • mag86

Vanish är min bästa vän när jag tvättar! Provade första gången för några år sedan och sedan dess var jag fast;) Fungerar super bra verkligen..det tar bort fula banan fläckar på vita kläder!

• versan
    mag86 skrev 2008-09-25 13:57:14 följande:
    Vanish är min bästa vän när jag tvättar! Provade första gången för några år sedan och sedan dess var jag fast;) Fungerar super bra verkligen..det tar bort fula banan fläckar på vita kläder!
    Håller med i går fick jag bort intorkad jord, gräsränder på knäna, och svartvinbärssaft på ett par Vita jeans.
    Dottern dagmamma tycker jag sätter på tok för fina kläder på henne.
    men jag säger alltid:
    Äsch... Det finns tvättmaskin.
    hehehe... har ju inte avslöjat att jag använder vanish.
  • versan

glömde säga att dom vita jeansen är kritvita igen.

• Papayia

Jag använder den blå flaskan ta-bort, den funkar bra den med.

Mamma till Alex
Svar på tråden Bananfläckar förstör kläderna? =(