• Ladyn

Hoppgunga=Farligt?

Var in på Barnenshus idag o tänkte köpa en hoppgunga men då hade dom tydligen slutat med dem för ca 1 år sedan Tydligen pga av att dom inte var tillräckligt säker, mer kunde den sommarjobbande unga tjejen inte säga om det, så jag frågar här istället. Varför är dom inte tillräckligt säkra, har det någon grund eller är det typ nån konstig eu regel? Hur många använder sådana hemma iallafall o inte råkat ut för nåt?

• Svar på tråden Hoppgunga=Farligt?
  • Gubbas

Vi änväder vår och har inte märkt några tendenser på olycka. Vi lämnar honom aldrig ensam då han är i den, utan sitter eller står bredvid. Han tycker mycket om den och får en helt annan vy än å bara ligga eller halvsitta. Han är 5 månader.

• Åke Vilse

De höll inte för de elefanter som de använder vid säkerhetstesterna

Det var ett test i någon av Föräldrar & Barn eller Vi Föräldrar för ett par månader sedan.
    Ingen av märkena på marknaden klarade alla kraven...???

Vi har en som sonen älskade. Han har dock vuxit ur den nu.

• Nåran

Elias använder också sin och älskar det. Fast det är jobbigt, ohc han blir plötsligt väldigt trött och måste vila. Värsta gympasset!! Men självklart lämnar vi hónom aldrig själv. Och den sitter säkert vad jag tycker.

• Anne79

Har inga erfarenheter av dem men har läst test av dem i tidningen Vi föräldrar. De testade ett antal hoppgungor och jag tror inga av dem klarade säkerhetskraven.
    Man kan läsa deras tester på deras hemsida.
    www.viforaldrar.se

• Anne79

Oj, såg att du redan blivit tipsad om detta

• Norahs mamma

leka... (lösenordet alltså)

Jag har en hoppgunga på "ställning", ingen risk att den lossnar å dunsar ner u huvudet på ungen,,, Den funkar jättebra

• Fragglerock

Jag tror att det är själva karmsaxen som inte klarar testen och att om barnet hoppar väldigt ivrigt kan riva ned den och få den i skallen.

Vi har hängt våran i två krokar med kedja och gubben har hängt i den för att testa vad den klarar. Har svårt att tro att vår upphägning skulle vara farlig på nått sätt!

• SandvikenMamma

Jag hade en hoppgunga åt Fanny, men jag var så rädd at hon skulle få den i huvudet hela tiden, så hon fick nästan aldrig använda den.. Nojig, ja vet..
    Fast å andra sidan så hade hon många andra leksaker som hon tyckte mycket om, så det gick ju bra ändå. *L*

• Ladyn

Har nu läst lite på Vi föräldrar o det är ju tydligen så att det kan vara karmsaxen som lossnar, men det går ju som sagt att ordna på annat sätt än att sätta i dörrposten.

Norahs Mamma: Vart har du köpt din hoppgunga på ställning? Den låter ju bäst av allt!

• Anna B

Vår hoppgunga är för låg på sidorna. Ibland fick sonen huvudet mellan remmarna som går upp mot fjädern och det kändes som han skulle kunna tippa över och slå runt. Jättehemskt. Jag är inte alls förvånad över testresultaten. Vi använde den ett par gånger bara. Min syster har en mycket bättre med en plastbricka runtom så de inte kan slå huvudet i dörrposten lika lätt.

Svar på tråden Hoppgunga=Farligt?