Frysa korv=ok???
Hej!
Jag kanske har fått detta om bakfoten, men om man fryser korv i 3 dygn, kan man äta den då oavsett om den har blivit rökt på det ena eller andra sättet?
/sofie
Hej!
Jag kanske har fått detta om bakfoten, men om man fryser korv i 3 dygn, kan man äta den då oavsett om den har blivit rökt på det ena eller andra sättet?
/sofie
Du kan frysa all sorts korv.
Du har tolkat helt rätt. Ett alternativ är förståss att upphetta korven. Då kan den också ätas oavsett hur den blivit rökt.
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
"Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning."
"Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter."
hehe, du får ursäkta men jag undrade just va de va för konsig fråga. klart man kan frysa korv, men kom sen på att du menar antagligen vid graviditet.
haha, ser nu att frågan ser jättedum ut! Menade såklart om man är gravid! =)
Men det står att listeria överlever frysning? Dår är det alltså inte ok, eller?
Eftersom det står att man ska frysa det tre dygn innan man äter så tolkar jag det som att problemet med torkade och kallrökta köttprodukter främst är toxoplasma och inte listeria. Hade det varit listeria som var problemet med dem hade det ju stått att de måste upphettas som det gör med ostarna.
Listeria kan finnas i skivad korv mot slutet av hållbarheten, så då hjälper det alltså inte om du endast fryser den. Däremot hel korv eller skivad korv i början av hållbarhetsperioden går jättebra att frysa och sen äta!
Pralin M skrev 2008-09-24 21:28:04 följande: