• Jica

Svart eller vitt kök...vad tycker ni!?

Vi håller på att bygga hus och jag velar om svart eller vitt kök....först var jag stensäker på vitt högblankt men nu är jag inne på svart också....har ni några tankar kring detta??? Vi kommer troligen att ha ett ekgolv, vanligt eller vitlaserat....sedan kommer de flesta väggar vara vita...till att börja med iallafall...någon vägg med tapet någonstanns...ge förslag snälla!!!

• Svar på tråden Svart eller vitt kök...vad tycker ni!?
  • mimmi 1

jag skulle tänka både en å två gånger innan jag köpte ett svart kök! inte för att det skulle vara fult på nåt sätt, men det blir mörkt, allt syns på de svarta luckorna,och dom kommer att bli svåra att hålla fina...
    Jag drar en paralell till 70-talet, då det var sååå inne med mörkbruna allmogeluckor i köket, jaja, jag vet, men det var jätte inne då, och många valde att sätta in det i sina kök... hur många tror du slet sitt hår efter ett tag?? lika många som sedan lämnade in sina luckor för att sprutmåla dom vita!!

Vissa saker är lite dumt, även om det är frestande, att följa modetrenden, det är dyra grejer att byta ut sedan man tröttnat..

Så... jag tycker att ni ska välja ett vitt kök, eller egentligen borde det vara ännu finare med ett ek-kök, med tanke på golven!

• CMH

Tror man tröttnar fortare på svart.. Man kommer nog känna att det blir för mörkt, ett kök ska vara så ljust som möjligt tycker iaf jag :)

Egon 080109
  • beccazin

Vitt kök, absolut.
    Vi har vita luckor,svart kakel, svart bänkskiva, svart klinkers på golvet , vita väggar och en fondvägg med svart tapet.
    Hur snyggt som helst.

• sommar2001

Skulle välja vitt. Det är enklare och billigare att byta tapeter om man tröttnar vilket jag tror att man gör ganska snabbt när det blir mörkt. Du kan välja svarta vitvaror eller göra som beccazin.

• Lurvenpajsaren

Har man en modern inredning så är svart skitsnyggt.

• skåne tjej

vitt kök och svart bänkskiva och svarta vitvaror.
    Men jag hade aldrig valt högblankt, tror man tröttnar snabbt på det.

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Jica

Jag tänket lite som er också med att man kanske tröttnas och att det är svårt att hålla rent och fint....men vitt är ju ändå vitt....där syns ju allt!!! Jag är inte så rädd för att det ska bli för mörkt för det är många fönster och stora ytor.
    Trä som ek eller björk är inget alternativ.... möjligen mörkbrunbetsad er som finns på ikea....

Det är ju en djungel ju...skulle kunna ta rött bara för att bryta mot alla regler

• Jag86

Vi har svarta köksluckor... Jätte snyggt! Är såå nöjd :P

• Jeninan

VITT absolut. svart tror jag du tröttnar på jättefort

• meimei

Ja, smaken är som baken. I vårt första hus vi hade var det svarta tapeter i köket med oranga cirklar, mörkbrunt golv, mörkbruna och oranga luckor med stora militärgröna glasknoppar. Köksbänken var mörkbrun och plastlisterna runt dörrar, golv och tak var mörkbruna.
    Hallen utanför hade mörkt militärgröna sjögrästapeter och mörkt trägolv. På toaletten som var mittemot köket såg det ungefär lika dant ut och det var så mörkt på toa att glasdörren som egentligen gick till vardagsrummet hade blivit inmonterad som badrumsdörr (man såg ialla fall om det var upptaget eller ej!)
    Ja, ialla fall kan jag berätta efter detta 70-tals minne, skulle jag aldrig någonsin välja mörka färger varken i kök, badrúm eller hallar. Det var ett jätte exklusivt hus egentligen, men det var det man tyckte var fint på 70-talet!
    Mitt råd välj vita luckor så blir man på sikt gladare. Vi människor behöver ljus för att må bra, även om man tycker att något är jätte fint nu, kommer du sannolikt att tycka att det är hur fult som helst med svarta luckor om kanske 5-10 år!

• NorasMamma

Vi har svart kök. Eller peppargrå heter väl färgen. Vitt kakel och ekgolv. Jag är nöjd.

• NorasMamma
    NorasMamma skrev 2008-10-05 20:51:08 följande:
    Vi har svart kök. Eller peppargrå heter väl färgen. Vitt kakel och ekgolv. Jag är nöjd.
    Kan ju även berätta att vi har öppen planlösning och MYCKET ljus i kök/vardagsrum - annars hade jag nog oxå tyckt de va för mörkt.
  • johandra

Vitt helt klart..

Säger som dom andra,svart kommer gå ur tiden..

Vitt står sig alltid!

Och konstigt nog så tycker även jag att smuts syns mer på mörka ytor än på ljusa..det borde vara tvärtom men det är det inte..

hade ett mörkt mahogney kök i en lägenhet jag bodde i och det såg hemskt ut så fort man varit där inne..ALLT syndes!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Buffagumman

Jag hade absolut valt vitt kök. Tror som föregående talare att man tröttnar snabbt på ett svart, även om det säkerligen är jätteläckert.

Vitt känns alltid fräscht och ljust, sen kan man ju satsa på ett läckert kakel eller en mosaik som bryter av. Svart bänkskiva är ju oxå skitsnyggt.

• levandecharader

Vi har precis satt in ett nytt kök, ett vitt med svarta vitvaror, vitt kakel och ek bänkskiva + ek detaljer, blev så snyggt Så det kanjag rekommendera.

Ett svart kök kan bli skitsnyggt men det beror lite på planlösningen, ska man sätta svart så ska det vara ett kök med mkt ljusinsläpp och en öppnare planlösning (tycker jag).

• Tecken

Jag känner några som har ett svart, högblankt kök. Jättefint, men ALLTING syns, varenda litet fingeravtryck...

Svar på tråden Svart eller vitt kök...vad tycker ni!?