• Viken79

HUR ge 2-åring ögondroppar???

Gaaah, jag blir galen! Dottern har ögoninflammation och har fått ögondroppar utskrivna idag. Trots en lugn och fin pedagogisk förklaring, trots små mutor, trots allt, slutar det med att jag bänder bort hennes små armar, pressar upp hennes stackars ögonlock och trycker in ögondropparna i min stackars tvåårings rödsprängda tårfyllda ögon, hon gallskriker och gör ALLT i sin makt för att komma undan. HJÄLP! hur ska jag lyckas framöver? Hon ska ha dropparna tre gånger om dagen, så jag har inte alltid hjälp av min man. Alla råd tas TACKSAMT emot!

• Svar på tråden HUR ge 2-åring ögondroppar???
  • gubealol

Sover hon middag? Kan du försöka göra det när hon sover?

• tove06

Är det droppar eller salva?

• Norrskenet

Jag fick tipset att ge dem när barnet sover o det gick faktiskt! Men om du ska ge 3 ggr/dag kan det ju bli svårt...

• Karpet

Jag lägger henne ner på rygg, oftast behöver jag hålla i armarna, och sedan droppar jag i. Efter en dag så har hon insett att det inte gör ont och så gör hon inget motstånd längre. Jag tycker att det är bra om hon lär sig att lita på att jag inte gör saker för att skada henne och att få medicin inte behöver vara något stort drama. Därför försöker jag bara få det undanstökat så snabbt och bestämt som möjlgt istället för att smyga i droppar när hon sover. Då lär hon sig ju aldrig att det inte är farligt.

• Zaria

Hmmm,vilja & våld.

Faktiskt blev det bättre efter ett par dagar när han förstått att det inte gör ont och att han faktiskt inte kom undan.
    Sedan fick han belöning efteråt i form av någon godisbit eller dyl

• Viken79

Tack för era svar! Kanske ska prova när hon sover, går ju inte alla tre gånger, men kanske morgon och kväll...

Svar på tråden HUR ge 2-åring ögondroppar???