• vampyria2

Är det okej att äta shusi med fingrarna?

Ja som alla vet så "får" man äta kyckling och revbensspjäll med fingrarna men jag tycker att det är bekvämmt eller lättare att äta shusi med hjälp av fingrarna. Tycker att det är svårt med pinnar och gaffel är bara klummpigt.
    Nå vad tycker ni är det ofint att även äta shusi med fingrarna Cool

• Svar på tråden Är det okej att äta shusi med fingrarna?
  • Clobberella

Jag tycker att man äter sushi med pinnar, men skulle inte ta illa upp om nån använder fingrarna. Däremot kan jag bli smått galen på folk som äter sushi med kniv och gaffel1

• Tecken

Jag äter med pinnar, och på en restaurang så skulle jag föredra att mina vänner åt civiliserat - med bestick. Hemma får man göra som man vill...

• Butterscotch

Äter inte japanerna själva sushi med fingrarna? Det har jag hört... av en som varit där... en gång... för länge sen...

På en svensk sushirestaurang skulle jag nog äta med bestick dock, om jag inte kunde äta med pinnar. Mest för att följa gängse norm liksom.

• vampyria2

Ja det är ju det som är problemet, pinnarna har jag testat men det funkar verkligen inte. Sitter med min gaffel och ser töntig ut. Men när jag äter hemma så äter jag alltid med fingrarna.
    Men det var en kommpis som sa till mig att just shusi får man äta med fingrarna för att det är så de äter i Japan när de äter shusi...så jag hoppades att det skulle vara på det viset, men en har ju svarat så så hoppet är kanske inte ute för mig än Skrattande

• minikiwi

citat

"Ät med fingrarna, det gör alla japaner"

taget från SOS en segelsällskapsresa.

• jungfu

Sushi ska enligt japansk tradition ätas med fingrarna. Jag fick en "lektion" av en gammal japansk sushikock när jag gick på sushirestaurang för första gången i stockholm för ca tio år sen.

Han demonstrerade hur man gör: doppar i soya (om man vill), äter halva, doppar andra delen och äter upp den. Sen tar man en liten bit ingefära för att "rensa" smaken i munnen innan man går på nästa bit. Ingefäran ska inte blandas ihop med något annat.

• Butterscotch
    jungfu skrev 2008-09-24 22:06:01 följande:
    Sushi ska enligt japansk tradition ätas med fingrarna. Jag fick en "lektion" av en gammal japansk sushikock när jag gick på sushirestaurang för första gången i stockholm för ca tio år sen. Han demonstrerade hur man gör: doppar i soya (om man vill), äter halva, doppar andra delen och äter upp den. Sen tar man en liten bit ingefära för att "rensa" smaken i munnen innan man går på nästa bit. Ingefäran ska inte blandas ihop med något annat.
    Va?! Dubbeldippa? Det trodde jag inte att man fick göra. Trodde att jag hade ovanligt liten mun som alltid måste bita av, att trycka in en hel sushibit i munnen är ju omöjligt. Bra nyheter för min del alltså.
  • jungfu

just det, sen finns det vissa "turordningar" i hur man äter de olika bitarna - får man en strut (sån med sprött sjögräs och majonnäs i) så ska man äta upp den allra först: annars blir den seg och tappar smaken.

• jungfu
    Butterscotch skrev 2008-09-24 22:07:52 följande:
    Va?! Dubbeldippa? Det trodde jag inte att man fick göra. Trodde att jag hade ovanligt liten mun som alltid måste bita av, att trycka in en hel sushibit i munnen är ju omöjligt. Bra nyheter för min del alltså.
    Ja, man får dippa två gånger sa kocken. Men man måste vara noga om man använder soya, så att man bara doppar fiskdelen i soyan - inte riset. Då faller det bara sönder.
    Man ska alltså hålla sushibiten "uppochner" i handen. Typ.
  • Butterscotch
    jungfu skrev 2008-09-24 22:08:58 följande:
    just det, sen finns det vissa "turordningar" i hur man äter de olika bitarna - får man en strut (sån med sprött sjögräs och majonnäs i) så ska man äta upp den allra först: annars blir den seg och tappar smaken.
    Det visste jag På vår lokala sushirestaurang får man tjata sig blå för att få köpa såna på avhämtning, just för att de blir sega snabbt. Jag måste lova att jag bor supernära och att jag ska typ springa hem och äta upp dem genast jag kommer innanför ytterdörren.
  • jungfu
    Butterscotch skrev 2008-09-24 22:10:30 följande:
    Det visste jag På vår lokala sushirestaurang får man tjata sig blå för att få köpa såna på avhämtning, just för att de blir sega snabbt. Jag måste lova att jag bor supernära och att jag ska typ springa hem och äta upp dem genast jag kommer innanför ytterdörren.
    Hahaha det har jag också varit med om! Jag fick dyrt och heligt lova att jag skulle äta dem inom 5 min... Kanske samma restaurang
  • vampyria2

Men vad glad jag blir då kanske jag kan våga äta så på fredag när jag ska äta shusi då

Svar på tråden Är det okej att äta shusi med fingrarna?