• enny signatur

Hur få bort rost?

Hur får man bort rost? (utan gifter!)

• Svar på tråden Hur få bort rost?
  • Livshlädje

slipar bort det. det beror väl på vad det sitter på...

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • SVejsan

Som njuta säger, mekanisk bearbetning...

Eftersom du inte definierat gifter... Även många saker i hushållet är toxiska, beroende på hur de används...

• Mia med 4 pojkar

Ketchup kan funka har jag hört men det beror på vart det sitter. På med ketchup på en trasa och sen gnugga, har aldrig testat själv dock :)

• Jesster

Läsk eller mineralvatten? Syran i kolsyran kan ta bort rost.

Den som söker han finner - www.google.se
  • SVejsan

Är det Är det OK att jag tipsar om fosforsyra i så fall, eftersom de övriga ovan nämnda tipsen innehåller gifter också?

(en Ingrediens i tex Coca cola, och används i livsmedel eller av tandläkare för att rengöra hål) men i en annan koncentration...?
    (school.chem.umu.se/Experiment/214)

(TS var nogrannt specificerat utan gifter:

www.felix.se/produkter_detalj.asp innehåller ättika (som i sin tur är baserat på ättikssyra) som man uppmätt som giftigt för råttor tex:
    sok.varor.lul.se/Webbreg/infoblad/6132.pdf

Kolsyran är toxisk (både för miljö och människa):
    www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/repositorybyalias/L-gas_koldioxid_new/$file/L-gas%20koldioxid.pdf)

• enny signatur

Jo viss form av gifterär ju ok *inse* handlad emer om att jag inte vill ha tips på cilitband och liknande.

har för mig att jag hittate ett ajääte bra tips förut (typ ättika)

• mimmi 1

oxalsyran i rabarber lyfter rost.. men det finns ju inte rabarber nu, var har du rost? på textil, ? handfat? eller är det bilen

Svejsan: ättika är ju framställt genom en jäsningsprocess, visst är det starkt, och kan vara frätande på tex. händer, men är det ett gift?? nja

Svar på tråden Hur få bort rost?