• blågrön

skoltrött

Är det någon som har ett tips för hur man motiverar en skoltrött? Min son på 17 år går till skolan varje dag men deltar i väldigt få lektioner. Han sitter i uppehållsrummen, jobbar ibland med något ämne men sitter ibland bara och pratar. På frågan varför han inte går på lektion svarar han "Jag orkar inte eller vet inte". Det resulterad i en del IG förra terminen och det känns som om det blir så här nu också

• Svar på tråden skoltrött
  • Joje

Allstå sånt där är ju jättesvårt... Kommer själv ihåg hur less jag var på skolan i den åldern!!

Kanske ni kan införa något belöningssystem, en morot för att han ska börja gå på lektionerna. Har tyvärr inga bra tips om VAD ni kan erbjuda, men det kommer ni säkert på!

Hoppas det blir bättre!!

♥ Liam 17/4-07 & Linn 12/7-08 ♥
  • mammamadeleine

Kolla om han kan tänka sej anpassad studiegång, att han får gå  i skolan 2-3 dagar i veckan o jobba/praktisera resten, det gjorde jag o då var jag inte lika trött de dagar jag var i skolan! började bli skol trött redan i 7an så jag missade jätte mycket men efter det gick det bättre! Går ju alltid att kolla med rektorn!

• blågrön
    Svar på #2
    Tyvärr vill han inte ha anpassad skolgång. Jag har pratat med honom om praktik eller ta ett sabbatsår men han är inte intresserad.
  • mammamadeleine
    blågrön skrev 2008-09-26 00:45:50 följande:
    Svar på #2Tyvärr vill han inte ha anpassad skolgång. Jag har pratat med honom om praktik eller ta ett sabbatsår men han är inte intresserad.
    Då behöver han ju egentigen bara en spark därbak, skaffa ett jobb o inte bara gå o flumma! , började jobba när ja var 17, o det funkade hur bra som helst! Började inte plugga förrän jag var 23, då var ja redo för skolan igen!
Svar på tråden skoltrött