• niska

Åka till reducerat pris med SL om man får föräldrapenning?

Jag läser på SLs hemsida (www.sl.se) att om man har intyg från Försäkringskassan på att man får ersättning från dem - så har man rätt att åka med SL till reducerat pris. Någon som vet om detta gäller om man får ut föräldrapenning?

• Svar på tråden Åka till reducerat pris med SL om man får föräldrapenning?
  • Tootsie80

Man åker gratis på bussar om man har barnvagn, me har ingen aning om tunnelbanan eler pendeltåg. Puffar lite för den frågan!

• fruis

Nej, det där gäller sjukpensionärer.

• Fru Indosaurie

Du kan använda biljetter till reducerat pris när du har Försäkringskassans "Intyg för förmånstagare" eller motsvarande som styrker din rätt att utnyttja rabatten.
    Rabatt får alltså du som helt eller delvis har sjuk- eller aktivitetsersättning, handikappersättning eller hustrutillägg, förtida uttag av pension och ATP. Rabatten gäller även dig som har en pension från utlandet och kan styrka det med ett intyg.

Följande former av pensioner ger inte rätt att resa till reducerat pris: avtalspension, delpension, garantipension, änkepension, tjänstepension, barnpension eller vårdbidrag.

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Fru Indosaurie

sen står det ju:
    Här kan du se vad som gäller för barn och ungdomar, studenter, ålderspensionärer och övriga förmånstagare (f.d. förtidspensionärer).

ser inget om föräldrar där..

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Dixie

tootsie - det är inte överallt man åker gratis med barnvagn på bussar

• Beccabecca

Nej, bara om det är föraren som tar betalt för resan.

"Åker jag gratis om jag har barn i barnvagn?
    Ombord på de flesta av bussarna följer en barnvagnsförare med utan avgift. Det tillåter vi för att någon jämt ska kunna vara nära barnet, och inte behöva lämna barnvagnen för att gå fram till föraren och visa ditt kort eller stämpla din biljett. Barnet behöver inte sitta i vagnen när du går ombord på bussen.

När du åker med en buss där det inte är föraren som tar betalt eller kontrollerar biljetten, som vid Liljeholmens bussterminal, måste du däremot ha en giltig biljett.

Du måste också ha en giltig biljett när du reser med barnvagn på tunnelbana, tåg eller spårvagn.

Du åker inte gratis med en barnvagn som är tom eller som du använder för att köra saker i. "

Dixie skrev 2008-09-25 08:49:47 följande:
    tootsie - det är inte överallt man åker gratis med barnvagn på bussar
  • Beccabecca

Fast det var egentligen OT.

Jag tror inte att man åker till reducerat pris på föräldrapenning. Men jag håller med om att formuleringen är lite missvisande. Ring kundtjänst och fråga, läs upp den meningen du hittade.

• CeeJay

NEJ reducerat pris gäller sk "förtidspensionärer" och meningen ovan är till för att förtydliga att man alltså kan få pensionärsrabatten även om man är under 65 år.

Svar på tråden Åka till reducerat pris med SL om man får föräldrapenning?