• dae

smörgåstårta ost och skinka

försöker hitta ett recept på smörgåstårta. ost och skinka förstår.. inga skaldjude ska räcka till 50 personer ungefär,,,räcker det och göra en plåt då.. har aldrig gjort smörgåstårta så är tacksam om rrecepten ni ger mig inte är allt för svåra...

• Svar på tråden smörgåstårta ost och skinka
  • Petrah

Jag gör alltid en plåt och den brukar räcka till ca: 22 personer. du kan blanda ägg,kaviar och lite grädde och majo i samma bunke och ha på ett lager.
    sen kassler eller skinka med mimosasallad i ett lager. sen har jag bara skaldjur och dt ville du inte ha

Wild, Raw and Beautiful
  • dae

vi kan säga att de ungefär är 30 vuxna.. då borde en plåt räcka va..

• TheDyingBride

Jag brukar blanda grädde och majonnäs och smeta på varje lager.
    På första lagret: rivna äpplen.
    Andra lagret: skinka blandat med geggan (grädde majonnäs)
    Tredje lagret: krossad ananas.

Och sen vad man vill som garnering, skinka, ost, ägg, ädelost, eller vad som helst.

• TheDyingBride

Jag skulle nog göra två plåtar, bättre att ha lite för mycket än att ha lite för lite.

• JuliaåRonjasmammis

Jag brukar blanda mjukost med skinksmak med hårdkokta ägg och creme fraiche. Strimla rökt skinka och blanda i. Krydda med svartpeppar. Vill man, kan man ha strimlad purjo också.

Detta brer jag på båda lagren, sen "klär" jag den med en blandning av lättmajonnäs och lätt creme fraiche. Garnerar med gurkskivor, delade köttbullar, skinkrullar med pepparrotsost, och strör lite riven ost över.

Den ska jag göra i morgon!

Trött...
  • dae
    TheDyingBride skrev 2008-09-25 09:36:39 följande:
    Jag skulle nog göra två plåtar, bättre att ha lite för mycket än att ha lite för lite.
    hehehe oki. blir en del o göra då..
  • Petrah

jag tar oxå alltid majo och grädde på varje lager så den inte blir så torr. men ta inte för mycket så grädd smaken tar över allt. och ett tips: gör tårtan dagen innan så blir den mycket godare till dagen efter då allt sugit åt sig ordentligt. jag skulle oxå göra 2 plåtar för annars räcker den nog inte.

Wild, Raw and Beautiful
  • TheDyingBride
    dae skrev 2008-09-25 09:40:38 följande:
    hehehe oki. blir en del o göra då..
    Gör båda samtidigt, ett lager i taget så går det fortare.

Det tar lite tid men det brukar vara uppskattat.

Och som Petrah skrivit innan, gör den gärna dagen innan så den hinner dra åt sig allt.
  • Kenzie
    dae skrev 2008-09-25 09:34:06 följande:
    vi kan säga att de ungefär är 30 vuxna.. då borde en plåt räcka va..
    Njae jag räknar en stor plåt på 15 absolut max 20 vuxna. En plåt till 30 vuxna skulle aldrig räcka de gånger jag bjudit på smörgåstårta (och jag har ändå massor av fyllning och garnering).

Min favoritfyllning är rökt skinka, finhackad rödlök, creme bonjour pepparot, creme fraiche och finhackad persilja. Antingen har man den på alla lager eller så kan man ta första lagret med leverpastej och bostongurka blandat med lite creme fraiche. Den blir jättegod och inte så där sliskig som det ibland kan bli om man använder frukt i fyllningen.

Som garnering använder jag rostbiff, skinka, rostad lök, brieost, vindruvor, tomat, gurka, sallad, apelsinskivor, ostrullar och persilja.
  • JuliaåRonjasmammis

Smörgåstårta brukar ha en tendens att gå åt rätt mycket, så till 30 pers skulle jag göra 2 plåtar. Jag kommer att göra en plåt till ca 12 personer, men då räknar jag med att det blir lite över (att mumsa på som nattmat t exFlört).

Trött...
  • Kenzie

Och jag instämmer med att den måste göras dagen innan, men garnera samma dag

• TheDyingBride

Jag använder landgångsbröd för övrigt.
    Tycker det är godast.

• dae

HEJ IGEN,,, måste bara fråga..har 2 olika fyllningar nu..

fyllning1
    tonfisk
    rödlök
    röd paprika
    majonäs
    citronpeppar

fyllning2
    rökt skinka
    röda äpplen
    purjölok
    creme fraishe
    peppar,salt

passar dom ihop...   lägger till 2 nya fyllningar me o frågar om dom passar ihop..

fyllning1
    tonfisk
    rödlök
    röd paprika
    majonäs
    citronpeppar

fyllning2
    leverpastej
    färsost
    vitlök
    röd paprika

vilket tycker ni passar ihop..

• dae

oo andra frågan e... en plåt.  hur många lager ska ja göra och hur många fyllningar

Svar på tråden smörgåstårta ost och skinka