Mandeism - vad är det?
Hej!
Jag vet att det är en religion, men det verkar inte att finns så mycket (bra) information på internet.
Någon som vet något om denna religion eller kanske till och med tillhör den?
Tack!
Hej!
Jag vet att det är en religion, men det verkar inte att finns så mycket (bra) information på internet.
Någon som vet något om denna religion eller kanske till och med tillhör den?
Tack!
Jag som tänkte berätta om det men Caranlachiel har lagt in en väldigt bra länk om mandeer..
Du kanske kan söka på mendai, mandeer.
De som jag känner som är det kallar sig religionen för mendai.
Kanske heter så på arabiska...
Tack för svaren
(Om du tillhör religionen får du gärna berätta mer)
Jag växte upp med mandaeir men tyvärr kan jag inte mycket om deras tro än att de ger öl till små bebisar lite då och då
teek taak took:
Öl till bebisar? hehe... vadå?
Jag Är en mendai Och Mendaism Har funnits i över 600 år , Vi har en massa festivaler och den viktigaste är När Hela familjen stannar hemma i 2 dagar , Vi får inte gå ut eftersom vi tror att Dem onda Andarna kommer ta över vårt liv. Mvh @ LERN
Hej och välkommen till tråden :)
Jag har hört att dopet är viktigt inom er religion. Vad betyder "dop" för er? Vad innebär det?
min religion är mandeismen, jag har frågat runt i släkten och detta har jag fått fram, vår profet är johannes döpare,vi har en helig bok, där står det bland annat, att vi ska aldrig döda någon, hur stort brottet än är,om en tjej gifter sig med en kille från en annan religion så ska man inte döda henne man ska respektera henne , mm
vår religion är rätt fri, man får vara homosexuell. Johannes döpare, dopade människor istället för att resa runt så stannade han vid ett ställe, han hade runt 100 anhängare. Vad jag har hört, så var johannes och jesus nära, johannes var äldre än jesus så han lärde jesus om religion, en prinsessa var kär i johannes, prinsessan frågade om johannes vill gifta sig med henne men johannes visste att prinsessan hade en affär med hennes styv pappa så han sade nej, då blev prinsessan arg och satte honom i fängelse och sa till hennes styvpappa att hals hugga honom och lägga halsen på en fat, kort innan det hände kom prinsessan fram till johannes och sa bara säg att du älskar mig så kommer jag att sätta dig fri, men johannes sa nej - jag tänker aldrig i hela mitt liv ljuga för att jag är ren. då blev prinsessan arg och då blev han halshuggas. Eftersom johannes dog så ung så hade han inte lärt ut allt om religion , så jesus forsatte allt johannes hade lärt honom, jesus var smart så han reste runt och hade mer anhängare. Alla mandeismer var jagade och dödade det var då dem flyttade till irak och iran , där bodde dem i många år men då var det bestämt att alla skulle vara muslimer där , så alla mandeismer blev dödade för de vägrade att byta religion. alla flyttade runt. Kanske om johannes hade levt längre så skulle mandeismen varit en religion med många anhängare. Detta håller fortfarande på för några veckor sen så blev en 16 årig pojke mördad av muslimer i irak, vår religion håller på att bli utrotad. men ändå så får man inte byta från sin religion till mandeismen
Som sagt vad så är det inte bara muslimer som kommer hit som flyktingar. Nej däribland finns nog till och med en och annan ateist, för att inte tala om alla marxister och leninister.
jag är också mendai och jag vet att vi inte får döda någon och vi har en helig bok som heter ginza och jag vet att johanes är en profet till 5 religoner och det är kristendom och islam och mendaism men 2 av dem vet jag inte vad dom heter
Hej, Jag tror tråden är rätt gammal, men jag kan ge lite info från min elev jag har haft hand om i över ett år.
De flesta mandeér bor i södra Iran/Irak, religionen tros ha någonstans mellan 100.000 - 150.000 utövare.
Grundprincipen i religionen som många andra har med gott och ont att göra, fast specifikt med ljus. dvs mörkt och ljust. Grundaren är Johannes, också deras profet.
De firar Ramadan, men som andra religioner är detta inte ett krav för barn beroende på hur konservativa de är. Båda föräldrarna måste vara mandeér för att deras barn ska kunna vara detsamma.
Mandeér har levt i ett förtryck sedan långt tillbaka. Praktiskt taget blivit jagade för deras tro, då den enligt deras skrift Ginza rabah, är den äldsta som finns. Vad jag kunde förstå så kallas de ibland för bokens folk eller sabier(finns mer info om detta på wiki). Men är egentligen ingetdera, utan de har kunnat få acceptans av andra religioner genom att utgöra sig för detta.
Deras viktigaste sakrament är dopet, man kan och blir döpt flera gånger, min elev är döpt 5 gånger eller något sådant. Floden tigris är huvudpunkt för deras dop, floden kallas även Jordan som i andra religioner. Jordan anses flyta in i ljusets rike. Efter dopet räknas att ingå i äktenskap som något jätteviktigt, vet dock inte betydelsen eller egentliga syftet. Hänger troligtvis ihop med överförandet av religionen till sina barn.
De får inte döda, stjäla, begå självmord eller ljuga till min vetskap, att ljuga anses inte som "fult" vilket de gör i säg kristendomen, utan det är FEL att ljuga. Med det menas att man då sviker religionen och sitt JAG.
Jag misstänker att stora delar av religionen är en tolkningsfråga, precis som i många andra religioner. Mandeism har vissa fasta punkter som måste följas för att du skall få ingå i den religionen.
Mvh
Elevassistenten
Hej, jag tillhör denna religionen.
Hej och välkommen till tråden :)
Jag har hört att dopet är viktigt inom er religion. Vad betyder "dop" för er? Vad innebär det?
Träden är väldigt gammal men hoppas att jag kan bidra med lite mer info. Jag tillhör religionen är 24 år gammal men är uppväxt i Sverige. Jag är ingen troende men gillar att veta om den. Vår religion anses tillhöra de äldsta religionerna som funnits. Och några här har redan beskrivit en del bra information om den. Det är väldigt få personer som vet exakta detaljer om religionen eftersom de flesta böckerna är skrivna på fornspråket arameiska men några böcker har blivit översatta till arabiska, och de som inte kan den ena eller den andra blir det problematiskt för och tvingas att förlita sig på vad andra berättar.
Som sagt så är det väldigt få som vet exakta detaljer, det är främst sagor som cirkulerar runt. Främst är det prästerna som vet mest eftersom de kan läsa och skriva arameiska. Det som jag vet om dopets betydelse är att det är en handling som är helig för mandaeerna och som anses rena kroppen och främst själen från allt det onda, synderna som kroppen gör. Exempelvis föda barn. Att döpa sig kan ske i vilken ålder som helst och hur många gånger en person önskar. Det finns en specifik dag som är speciell att döpa sig under eftersom dess dop räknas vara som att döpa sig 360 gånger och därför döper sig många under denna dag. Främst sker dopningarna under söndagar då den anses var den heliga dagen. I Sverige har de även börjat med regeln att det är ok att döpa sig under torsdagen.
Vi har också regler så som de flesta religioner påpekar nämligen att inte stjäla, inte begå självmord, inte döda, inte ligga med någon före äktenskapet och inte heller med andra som man ej är gift med, inte dricka alkohol, inte äta griskött... ja listan är lång. Vissa saker har folk gått ifrån medan andra är de strikt fasta vid. Många av dessa regler tror jag beror inte enbart på vad vår religion säger utan även mer traditioner från Irak och Iran då vi tvingats leva med andra personer och följa de rådande normerna där.
Nu vart det här ett väldigt långt inlägg, hoppas att det hjälper. Jag är även intresserad av att möta eller prata med andra unga från religionen för att se och höra hur de tänker och tycker. Hör gärna av er!
Hej jag är mendai och vi har johannes döpare och vår heliga bok heter ginza som betyder skatt