• Åsa Ystad

5-åring med kompisproblem

Min dotter har en "bästis" på förskolan. Hon är så hårt knuten till henne att hon nästan inte vill gå dit när bästisen t ex är sjuk.
    På senaste tiden har hon börjat säga saker som att bästisen har varit på förskolan, men de har inte lekt "för hon var med någon annan och då får jag inte vara med. Jag brukar leka med lillebror istället då, eller själv".
    Det gör så ont i hjärtat på mig! Och samtidigt vet jag inte om jag förstorar upp det - det sätter ju igång massor av känslor hos mig. Hur hjälper jag henne på bästa sätt?

• Svar på tråden 5-åring med kompisproblem
  • bustjejen

Du kanske kan be fröknarna på förskolan att hjälpa henne in i leken med de andra barnen.

• Åsa Ystad

bustjejen: Jag har ju funderat på det... Jo, jag tror jag ska prata med dem om det. Tack!

• Thaleia

Som pedagog tycker jag att det här med "bästis" är en förbannelse för många barn. Just för att en del blir så hårt knutna till ett visst barn och blir helt vilsna när det barnet inte är på plats eller leker med någon annan. Vi uppmuntrar barnen att försöka leka men andra också, att man inte alltid behöver leka med en och samma person. Sen har tjejer så himla svårt för att leka tre! Det kan bli sådana triangeldrama som man som pedagog får jobba på att "bryta". Jag tycker du ska ta upp det din dotter har sagt med pedagogerna för om hon känner sig ensam elelr blir utesluten så måste personalen jobba med det! Där jag arbetar försöker vi alltid ha öron och ögon öppna för att försöka hitta sådana här situationen och ta tag i det medetsamma!

• jorialel

Det där borde fröknarna ha uppmärksammat i tid, det är nog inte bra att vara för bunden vid en kompis. Hon måste absolut få stöd av dom nu att komma in i grupplekar med olika barn, det är nog svårt för henne att klara på egen hand.

• Åsa Ystad

Thaleia: Skönt att höra! Nu känns det mer OK att ta upp det.
    Tidigare hade hon en bra killkompis också, men tyvärr flyttade han. Jag tycker också det är jättejobbigt att bästisen blir så viktig och vill att hon ska kunna leka med flera olika.

Svar på tråden 5-åring med kompisproblem