• Anonym (...)

Grannens lampa lyser in i vårt sovrum... OK? Tror inte det, någon som vet?

Någon som kan hjälpa mig med ett stort problem?

Vi har under en längre tid bråkat med vår granne, då om att de blokerar vår uppfart m.m. Polisen har varit här tidigare och försökt att få grannen att förstå att det inte är lagligt att göra så. Grannen sa till oss att han kommer göra allt för att jävlas med oss!
    Nu har han satt upp en lampa, arbetslampa med en styrka på ca 150-300W. Den är riktad rakt mot vårt sovrumsfönster, alltså inte ner i gatan. Denna lampan tänds flera gånger då de går förbi, när katter går förbi, när det regnar m.m. Vi har nästan dagsljus i vårt sovrum och kan då inte sova.

Det hjälper inte att prata med honom. Ska jag ta kontakt med polisen igen eller vad ska jag göra?
    Får man lov att rikta en lampa så?

Hoppas någon kan hjälpa mig med min tröttsamma granne. Förstår inte hur han orkar hålla på.
    Det hela började när Frun blev pensionär, antar att de går varandra på nerverna...

• Svar på tråden Grannens lampa lyser in i vårt sovrum... OK? Tror inte det, någon som vet?
  • Anonym (c)
    Krabbolina skrev 2008-09-25 12:43:06 följande:
    jag hade köpt mörkläggningsrullgardin och ignorerat grannen.
    Håller med ovanstående.Gör det bästa av situationen,ignorans borde få dem att tröttna snabbast.
  • sahara

Din granne verkar inte riktigt hundra.Så jag hade skaffat en rullgardin och inte lagt ner någon energi på grannen.
    Börjar ni tjafsa med honom och jävlas tillbaka så är det stor risk att det triggar honom ännu mer.

• Shelti

Jag bodde tidvis utanför en skola, som hade en rörelseaktiverad spotlight som kom in rakt i sovrumsfönstret. Mitt svar var persienner+mörkläggningsgardin.

Kom ihåg, er granne vill antagligen göra livet surt för er, så går ni o pratar med dom så flyger han omkring på små moln hela dan. Ignorerar ni honom så kanske han till och med slutar

• sunshine82

Det verkar ju som om ni kommer få bukt med lampproblemet så kommer dom bara hitta på något nytt att reta er med, verkar ju vara ett sådant par som man ser på grannfejden, som bara eskalerar och blir värre och värre.

Kanske ni borde mötas på ett annat sätt, utan poliser inblandade. Bjud över dom på en fika och prata lugnt och stillsammt med dom, kanske känner dom sig bara ensamma.
    Kanske ni kan visa paret nu när det börjar mörkna tidigt på kvällen, hur ljust det blir i erat sovrum när deras lampa är tänd?

Har ni ingen mörkläggningsgardin? Finns ju sådana som är jätte bra, som tar bort allt ljus, så slipper ni prata med dom överhuvudtaget.

Har han i o för sig sagt att han ska göra allt för att jävlas med er så kommer han säkerligen inte ge sig och medla vänligt går nog inte heller, om han har den inställningen.

Ni kan ju va smarta och ha en sådan liten inspelningsapparat, eller mobilen och spela in när han säger sådana saker. Sätt på inspelningen, kan ju ha mobilen i handen det fattar säkert inte han. Och prata med honom vänligt om att lampan stör er och om han kan vara vänlig o rikta den åt ett annat håll. Kommer han då med hot o säger att han gör det för o jävlas, då har ni det bevisat! Och kan då vända er till polisen.

Dom flesta mobiler har inspelnings funktion, kolla bara hur länge man kan spela in så hela samtalet kommer med. Och va noga med vad ni säger.

Lycka till!

• Dimitra

Att inte låta sig provoceras är oftast den effektivaste "hämnden" Håller med de andra om att sätta upp mörkläggningsgardiner och sen ignorera tönten bredvid

Lycka till!

The Dimitra universe.
  • norgesessan

Hadde också struntat i dom när det gäller lampan...(mörkläggningsgardiner). När det gäller uppfarten går det ju inte att ignorera på samma sätt...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Anonym (...)

Tack för alla svar...

Svar på tråden Grannens lampa lyser in i vårt sovrum... OK? Tror inte det, någon som vet?