• New mum

hjälp..sonen ramlade ner för sängen för en stund sen...vad ska jag göra?

Hade lagt sonen som är 6månader på sängen. Där låg han och lekte, tänkte att jag kan plocka undan lite hemma. Efter en stund hör jag ett duns och han ligger på golvet, på rygg och gråter hejdlöst( han har lärt sig rulla runt). Han somnade efter en stund. Vad ska jag göra? Ska man behöva åka till sjukhuset?

Eller vad ska jag göra? Han blöder inte eller så. Detta var mitt dummaste misstag jag kunde göra i mitt liv. JAg har så dåligt samvete. Snälla några tips?!..Jag vet inte vad jag ska göra?

• Svar på tråden hjälp..sonen ramlade ner för sängen för en stund sen...vad ska jag göra?
  • ludenben

ring till barnkliniken/barnrådgivningen om du är orolig. De kan ge bättre svar än någon här.

• trötter22

det är nog inge fara ska du se de flesta barn har trillat ner från något nån gång

• EnFruSislak

Som föregående säger. Men väck honom en gång i halvtimmen så du är säker på att han inte fått hjärnskakning.

• yumaa

Det är inget ovanligt att barn ramlar ner från sängen.. har hänt många ska du veta...
    Bara du inte har klinker på golvet ...
    men om han inte skriker och inte verkar ha ont så är det nog ingen fara.. du får ju kolla hur han mår.. om han är som vanlig eller inte

• Åskan

Det är nog lugnt. Barn är tåligare än man tror. Det är mer oroande om han hade somnat på en gång. Min son trillade ner för trappen (tog alla 17 trappstegen, med sväng o allt. Huvvaligen, men han skrek först o sen somnade han för det var hans sovtid). Vi åkte till sjukhuset, dock kanske lite försent, dte var min mamma som tvingade mig, men det var ingen fara.

Ring o hör 1177 o hör vad de tycker om du är orolig. Verkar han helt normal nu, tror jag som sagt dock att det är lugnt.

• ompa

Du ska vara observant på ev medvetandesänkning, slöhet, kräkningar eller om han verkar ha ont någonstans. Mina barn har ramlat ur vår säng resp ner för källartrappan som bäbisar och klarat sit helt utan skador men är du det minsta osäker rin barnakuten.

• Olivers Mamma

Väcka med jämna mellanrum o se hur han reagerar, gärna mata o se om han spyr.
    Ofta är det ingen fara en ring även sjukvårdsupplysningen, ofta vill man kontrollera så små barn men du kan börja göra småkontoller hemma oxå.
    Det har nog hänt oss alla, vi fattar inte hur fort det går. Det är förhoppningsvis ingen större fara men det är bra att hålla koll.
    Lite alvdon är bra oxå för de får ont i huvudet efter en smäll men kontrollera först så det inte är en hjärnskakning

• Juliasmamma06

Tror att det är bra om du försöker att väcka honom med jämna mellanrum, det brukar vara rådet man får. Men om jag hade varit i din situation så hade jag ringt sjukvårdsupplysningen. Där får du prata med en sjuksköterska som ger dig råd. Jag har alltid blivit väldigt bra bemött då jag ringt i ngt ärende!
    0771-703150 Lycka till!

• frk Carlsson

Om dom skriker/gråter efter att dom fallit så brukar det vara ett gott tecken. Håll koll på honom under resten av dagen och varkar han slöare än vanligt - ta kontakt med sjukvården.

Det där händer nog de flesta förr eller senare. Vår yngsta dotter rasade i golvet i somras då hon var 3 mån - vi hade satt henne i babysittern uppe på köksbordet, ej fastspänd såklart, och så råkade storasyster dra med sig sittern så lillan föll ner. Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv tror jag. Hon gallskrek såklart och vi åkte till VC eftersom jag ville det, och läkaren där sa att det verkade OK men att man som sagt ska hålla koll på allmäntillståndet. Dom tål tydligen ganska så mkt som små liven...

Men jag mådde skitdåligt efteråt, både psykiskt och fysiskt - fick som en chock.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • New mum

tror ni jag kan gå till bvc idag istället? Vi har läkartid där..HAn ska på 6mån kontrollen. Kanske kan ta det med läkaren då?..Usch jag mår skit nu..

• Pysselgalningen

Jag har fått lära mig några små regler när det gäller barn och falla ner från saker/slå huvudet.

1. skrek barnet direkt efteråt? Om det gjorde det så är risken för stora skador mindre. Skrek den inte direkt efteråt, var väldigt uppmärksam på hur den beter sig och ring sjukvårdsupplysningen för råd frågning. Slag mot huvudet och inget skrik KAN men måste INTE tyda på skador.

2. Var uppmärksam på om barnet är påverkat på nått sätt. Avviker beteendet från det normala, ring sjukvårdsupplysningen för rådfrågning. Samma sak om kräkningar, slöhet, blödningar eller stora svullnader uppstår.

3. De flesta barn ramlar ur sängen och ja, barn slår sig

• fiamalm
    Pysselgalningen skrev 2008-09-25 12:58:10 följande:
    Jag har fått lära mig några små regler när det gäller barn och falla ner från saker/slå huvudet.1. skrek barnet direkt efteråt? Om det gjorde det så är risken för stora skador mindre. Skrek den inte direkt efteråt, var väldigt uppmärksam på hur den beter sig och ring sjukvårdsupplysningen för råd frågning. Slag mot huvudet och inget skrik KAN men måste INTE tyda på skador.2. Var uppmärksam på om barnet är påverkat på nått sätt. Avviker beteendet från det normala, ring sjukvårdsupplysningen för rådfrågning. Samma sak om kräkningar, slöhet, blödningar eller stora svullnader uppstår.3. De flesta barn ramlar ur sängen och ja, barn slår sig
    Precis det svaret fick jag när jag ringde sjukvårdsupplysningen då vår kille ramlat ur soffan,

Det låter ju bra att du ska till bvc läkare idag, hon/han kan ju ta en extra titt då.
  • mandelblomma

en sak som kan vara bra att veta, som många felaktigt verkar tro är att man iNTE får låta barnet somna efter ett fall...har haft föräldrar (jobbat som akutsjuksköterska)som kämpat i nästan
    10 mil i bilen på väg till sjukhuset, med att deras barn absolut inte får sova...det ÄR ok att sova, men man ska kolla att de är lättväckta.
    barn som gjort sig illa reagerar ofta helt normal med att just vilja sova då de lugnar sig lite.

Det är säkert ingen fara med din lille kille, jag har haft åtskilliga barn som tappats...ramlat från sängar, trappor mm, min egen son ramlade från våningssängen (systerns) när han var två år...

• mandelblomma
    Svar på #13
    mandelblomma skrev 2008-09-25 14:52:23 följande:
    en sak som kan vara bra att veta, som många felaktigt verkar tro är att man iNTE får låta barnet somna efter ett fall...har haft föräldrar (jobbat som akutsjuksköterska)som kämpat i nästan 10 mil i bilen på väg till sjukhuset, med att deras barn absolut inte får sova...det ÄR ok att sova, men man ska kolla att de är lättväckta.barn som gjort sig illa reagerar ofta helt normal med att just vilja sova då de lugnar sig lite.Det är säkert ingen fara med din lille kille, jag har haft åtskilliga barn som tappats...ramlat från sängar, trappor mm, min egen son ramlade från våningssängen (systerns) när han var två år...
    oklart...sorry, man behöver alltså inte hålla dem vakna :)
  • FrimärksFia

Som många andra har skrivit. Ring sjukvårdupplysningen! Bättre att ringa och åka in en gång för mycket än för lite. Dessutom kan de ge bättre svar än oss på familjeliv.

• snugglebunny

Min lilla tjej ramlade ner från vår säng när hon var i ung samma ålder. Hon blev såklart jätteledsen men det gick fort över.
    Jag vet att man känner sig som världens sämsta mamma!! Men så är det inte! Det är så lätt hänt. Nu är hon 10 månader och reser sig mot allt, så man har hjärtat i halsgropen för jämnan.

Hoppas du har fått något bra besked från sjukvården vid det här laget ang din pojke.

• Annika26

Inte ska du ha dåligt samvete inte :)
    Visst, jag vet, man får det är som naturligt när ens barn gjort sig illa att man anklagar sig själv.

Min dotter ramlade ur soffan när hon var 4 månader. Jag ringde sjukvårdrådgivningen direkt, som nervig förstagångs-mamma man är ;)
    Men som övriga sagt så är det oftast ingen fara med dom. Men det är bra att ha lite extra koll på dom ett par timmar efter. :)

Här om veckan lyckades min dotter dra ner brödrosten i huvudet på sig själv. Och inte lärde hon sig av det. (hon är nu 6 månader.)

Det hör tyvärr livet till att i viss mån lära sig den hårda vägen. :)

• astalacasta

Våra barn har ramlat ner från både sängar och soffor ett antal gånger i alla möjliga olika åldrar. Jag tröstar och gosar tills det blir bra, men tänker att det är sånt som händer.

Givetvis VILL jag inte att mina barn ska ramla och slå sig, men jag inser ju att det kommer att ske ett antal gånger under deras barndom, och jag kan inte hålla fast dem all vaken tid. Så jag koncentrerar mig på att hålla i eller spänna fast barnen när de är uppe på höga och farliga saker som skötbord och höga matstolar, men med sängar gör jag så gott jag kan, men inser att ibland hinner de rulla av ändå.

• lottsan

Jag kan inte ge så mycket fakta som alla andra kanske, men jag kan berätta att min son också ramlade i golvet från sängen vid 7 månader. Jag var precis bredvid sängen, så fick tag i honom så att han gjorde en "volt" och ramlade i huvudsak på rygg. Han skrek också en ganska lång stund. Men han var också trött, för det var just sovtid. Så han somnade efter att han hade ätit. Jag var många gånger och kollade på honom. Har haft jätte dåligt samvete efter det här. Men ingen skada skedd! Han hade en stor bula i pannan långt efter, så det var nog ett rejält fall..

Barn faller och stöter sig! Det här hände då han just börjat böka och åla, så jag hade inte koll på att han kunde ta sig från sängen. En par dagar innan hölls han på plats dit man lade honom. Nu kryper han och stiger upp mot allt, och ramlar hela tiden.. Så man vänjer sig!

Och tyvärr är det ju så att de små inte ännu lär sig av sina misstag, så man får bara vara lite tillräckligt varsam!

ha det bra!

Svar på tråden hjälp..sonen ramlade ner för sängen för en stund sen...vad ska jag göra?