• Hoppe tossan

kan man knipa bort slidvägsframfall?

Vänder mig till er som fått komplikationer i underlivet efter förlossningen.
    Kan man knipa bort ett slidväggsframfall? Alltså, när slidväggen (främre för min del) buktar ut (man kan "trycka upp" hela paketet när man står på huk). Vanligt framfall kan man ju knipa bort, men hur är det med slidväggsframfall?
    Det tycks även påverka min möjlighet att hålla tätt...
    Även när jag har tampong så "känns" den. Antar att den trycker åt och ner slidväggen så att det känns som en "knöl" i stället.

Ni som har erfarenheter eller kunskap om detta - skriv gärna.

• Svar på tråden kan man knipa bort slidvägsframfall?
  • Angelpuss

Har tyvärr inget svar. Men hjälper dig att puffa lite på tråden så någon kanske kan ge dig det du söker =)
    Lycka till!

• Hoppe tossan

Å, det var snällt! tack!

• oxiemia

Nä, jag kan inte det iaf. Ska få operera framfallet i årsskiftet. Det blir i mitt fall bättre av att knipa men bort går det ju inte...

Lycka till!

Maria

• Hoppe tossan

misstänkte att det kanske inte går bort... När jag kniper känner jag hur livmodertappen försvinner uppåt, men med väggarna händer INGENTING!
    Vad beror det på då?

• april08mysan

slidväggarna blir inte som innan om de blivit försvagade. man kan operera men då kan man inte föda fler barn vaginalt. knip kan förbättra litet, liksom att sluta amma, eftersom hormonändringen an göra att det drar ihop sig lite. det finns ingen kirurgisk metod att förstärka väggen.

• So nice

Undrar samma sak, har oxå det problemet misstänker att det inte kommer gå över pga knipen tyvärr...har inga men...läcker inte men det känns obehagligt......varför har ingen informerat om deta tidigare...jag ammar fortfarande hon är snart 2 månader och min gynläkare sa att man ska inte göra något åt innan man ´har haft 2 menstrationer. känns jätte tråkigt..glad att det inte är livmodersframfall utan att det "bara" är slidväggen...
    Lycka till

• april08mysan

ni som också har drabbats, skule ni operera trots att man måste göra kejsarsnitt vid nästa förlossning då?

• moassida

skönt att det är andra,,,kände plötsligt när jag var och handla och skulle bära in tunga kassar.kändes som allt åkte ner och att det skaver nu.var tvungen att känna efter med fingrarna och det är som slid väggen bular ut,ned i fram.faaaaan också.kniper på och tänker att det kanske hjälper.bär inte tyngre än min lilla.vad gör man nu.

• So nice

jag kommer op. mig då jag inte vill känna mig låst.. tydligen får man inte bära tungt, jogga, träna tungt.. herregud måste man sluta leva bara för att man fött barn nej tack,,,dåfår det bli kejsarsnitt om jag mot fömodan skulle skaffa mer barn..

Svar på tråden kan man knipa bort slidvägsframfall?