Hur länge ska man ha jobbat för ha rätt till a-kassa??
precis som rubriken låter..
precis som rubriken låter..
Olika från a-kassa till a-kassa. Det står nog på deras hemsida vilka kriterier just ditt fack har.
kommunals tex
Arbetsvillkor För att kunna ha rätt till ersättning måste ett arbetsvillkor
vara uppfyllt.
Arbetsvillkoret innebär att man under den senaste
12-månadersperioden (ramtid) före arbetslösheten har förvärvsarbetat minst 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.
Man har även rätt att räkna in tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader i arbetsvillkoret.
Arbetsvillkoret kan också uppfyllas enligt den så kallade
alternativregeln. Enligt alternativregeln ska du ha arbetat
minst 480 timmar under en sammanhängande period om
6 kalendermånader och var och en av dessa månader
måste innehålla minst 50 timmars arbete. Allt detta inom
ramtiden av 12 månader.
Man kan även här räkna in totalförsvarsplikt eller föräldrapenning i det alternativa villkoret och då ska man ha arbetat i minst 330 timmar under minst 4 av de 6 kalendermånaderna.
o så ska man ha varit med i akassan i minst 12 månader oxå.
Skulle svara samma som ovanstående, så jag håller tyst istället..
Tack,,men som jag då hade ett vikariat innan jag vart mammaledig som gick ut i januari 08 har varit medlem i över 1 år och arbetat över 1 år innan mammeldigheten på heltid hur blir det nu då när jag snart varit hemma mammaledig 1 år och varit "arbetslös" sen januari
vad har du haft för ersättning sen januari då?
Föräldrapenning fick dottern november 07 sen gick vikariatet ut jan 08 så nu söker jag ju jobb för fullt för tjejn börjar hos dagmamma november men om jag inte lyckas få jobb tills dess så hoppas jag att jag ahr rätt till a-kassa eller skulle jag anmält mig arbetslös direkt när viket gick ut i januari fast jag e mammaledig???
Är du mammaledig så hoppar man över den tiden o ser vad du jobbade med då. Det är de som din ersättning grundar sig på.
Man skall ha minst 6 månaders jobb med 80 timmar eller mer. Men man räknar på 12 månader innan din mammaledighet. Så har du jobbat de så är det klart bäst.
så jag har rätt till a kassa då da guu va skönt