• Moan83

Katten klöser sönder mitt hem!

Hejsan, min kompis tipsade mig att komma hit på familjelivs forum med mitt problem! Så jag gör ett försök!

Jag har en katt som är 1 år gammal!
    Hon klöser på våra tapeter, i höjd med lampknappen och neråt så är tapeterna totalt misshandlade!
    Jag har köpt fy spray, det hjälper inte! Jag fick tips om att spraya ättika på de ställen hon klöser men det påverkar inte henne, men jag vill kräkas av den hemska lukten!
    Hade tänkt skvätta lite vatten på henne i smyg när jag kommer på henne, men hon klöser endast i smyg!

Hon har klösbräda i varenda rum, dem använder hon flitigt, det är bara en dum vana hon har!

Hur kan jag få henne att sluta???

Tack på förhand!

• Svar på tråden Katten klöser sönder mitt hem!
  • Magini

Säger som Arianne.. Klipper du hennes klor? Om inte så har hon ju ett stort behov av att korta ner klorna på egen hand..

Annars kan det hjälpa att sätta plast för där hon klöser.. Inte snyggt men om det hjälper så behöver ni förhoppningsvis plasten bara en kort period..

• Moan83

Har tittat på klorna, de är inte så långa!
    Kan prova klippa, jag är verkligen öppen för förslag =)
    Hon är en innekatt!

• vackrastarflow

hmm inte så lätt.

prova att köpa ett kattmyntaspray och spraya in det hon FÅR klösa på då blir det mer attraktivt än det andra.

nu vet jag ju inte hur ni gör, men min katt reagerar definitivt på nej för jag säger det med ett annat röstläge. men jag har inte haft ditt problem och din katt verkar ju göra det i smyg så det är svårt att veta om det skulle hjälpa alls

• DHF

Kan du inte sätta för där hon klöser på väggarna så kanske hon glömmer av det?

PS. Byt till hund ;)

• Zaria

Klippa klor? Provat kattmynta i sprayform? När vi sprayade det på våra katters klösbrädor var det bara de som gällde.

• 7804

Oj vad jobbigt. Har du försökt att ryta åt henne så fort du ser vad hon gör, och bestämt flytta henne till hennes klösbräda istället? Dra med klorna hennes mot klösbrädan.. så att hon fattar att det är där hon får klösa. Vet inte om brädor i varje rum kanske bara förvirrar? Använder hon brädorna eller?

• Magini

Glömde skriva: Våra katter har lärt sig vad ordet NEJ betyder. Säger vi nej så slutar dom direkt med vad dom håller på med.
    Om du kan lära henne det så är det lättare om du hör henne smyga iväg o börja klösa.

• Decnet

Klösbräda i varje rum?? Nej fan..

Min fostring av katter som klöst har fungerat varje gång.

1: Dom har ETT ställe att skita på.. Det reder alla ut till slut..

2: Katten har ETT ställe att klösa på.. Det funkar med ihärdigt "Ge fan i det där", och bära bort katten till klösbrädan i nackskinnet.. Precis som vilken kattförälder som helst hade "hänvisat" sitt barn...

3: Katten har ETT bäddställe. Dvs om katten börjar klösa eller "trampa" i soffan eller mattan så bär man bort katten till den "bädd" det är tillför.

4: Tålamod är allt som krävs..

• Okaa san

samma här!

Magini skrev 2008-09-25 17:46:11 följande:
    Glömde skriva: Våra katter har lärt sig vad ordet NEJ betyder. Säger vi nej så slutar dom direkt med vad dom håller på med.Om du kan lära henne det så är det lättare om du hör henne smyga iväg o börja klösa.
    Life i fragile
  • Moan83

Jisses vad snabba svar!

Vad roligt för mig =)

Klippa klor ska bli mitt första projekt!

Har provat att spraya leksaker och klösbrädor med mynta, det är intressant en stund, det verkar som om hon luktar sig less och sen är intresset borta!

Ordet nej och hyssa lite med fingret fungerar på min större katt som är mer uppfostrad och lydig!

Denna lilla stolle är "som stormen" =)

Nej tack till hund förslaget, har varken tid eller intresse!
    Jag är en riktig kattmamma!

• Moan83

Har tyvärr aldrig kommit på henne klösa, ser däremot rester av tapeter som ramlat på golvet!

Jag har aldrig katter på bordet, så kommer jag på henne att vara där så funkar NEJ och FY frasen! Då vet hon att hon gör fel!
    Och jag är bestämd!

Har heller inga problem med någon möbelklösning eller trampning!

Det är tapeterna som är det stora!

Har en kattlåda, har också alltid funkat!

• vackrastarflow

Jag har provat både hund och katt, katt är bäst, så jag förstår dig

Tyvärr är det ju så att katter är ögontjänare är hon kastrerad? det kan lugna dem (dock är det inget säkert hehe min studsar fortfarande som en studsboll!). Du verkar ju göra allt rätt så det är väl helt enkelt så att du fått tag i en riktig liten buse, och hon är ju fortfarande ung.

När det gäller att man ska ha ETT ställe att klösa håller jag inte med. Min katt klöste på min tvättkorg i rotting trots otaliga nej, men när jag köpte en klöspelare och satt bredvid har hon slutat med det helt och hållet. Katten ville helt enkelt klösa när hon gått upp ur sängen. Och så har hon en i vardagsrummet. Plus att hon använder min kokoshallmatta ibland

• Magini
    Decnet skrev 2008-09-25 17:48:03 följande:
    3: Katten har ETT bäddställe. Dvs om katten börjar klösa eller "trampa" i soffan eller mattan så bär man bort katten till den "bädd" det är tillför.
    Av ren nyfikenhet.. Varför bara ett bäddställe?? Har aldrig nånsin tänkt i dom banorna men har ju heller inte haft några problem med mina katter...
  • CTMT

Kattmynta finns i "torr" form också. Köp leksaksmöss, sprätta upp dem och lägg torr kattmynta i, sy igen, och häng sedan på alla klöspelare som katten fårklösa på. Då blir det lockande och lekfullt samtidigt och kisen kanske tycker väggarna är tråkiga till slut ;)

Annars är det lite, lite ättika på väggarna där de klöst. Tapeter är egentligen kasst att ha när man har katter, målade väggar (så det blir lite halt) är bättre! (fast vem orkar riva ner alla sina tapeter och måla om? hehe...)

Lycka till med tokstollen till katt! :)

• iii

För mig hjälpte det att hålla klorna så kortklippta som möjligt. Det är inte lika roligt att klösa då

• vackrastarflow
    iii skrev 2008-09-25 21:30:39 följande:
    För mig hjälpte det att hålla klorna så kortklippta som möjligt. Det är inte lika roligt att klösa då
    hos mig är det tvärtom, då är hon helt bestämd att hon ska vässa dem igen
Svar på tråden Katten klöser sönder mitt hem!