• DeZemBer

Hyra ut möblerat

Ska hyra ut min lägenhet, möblerad, med tvättmaskin, soffa, säng, bokhyllor, ja det mesta.

undrar hur mycket man får lägga på i hyra för det?

Har kollat hyresgästföreningens hemsida men inte hittat nått där, och ingen annanstans heller... hjääälp :)

• Svar på tråden Hyra ut möblerat
  • Tecken

10%, vet inte var jag fått det ifrån, men jag har för mig att det är från HGF.

• Callistrate

från hyesnämndens hemsida:

Hur mycket får man lägga på när man hyr ut en lägenhet möblerad?
    Den som hyr ut sin lägenhet helt eller delvis möblerad har rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på.

Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på cirka 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet.

• DeZemBer
    Callistrate skrev 2008-09-25 20:28:35 följande:
    från hyesnämndens hemsida:Hur mycket får man lägga på när man hyr ut en lägenhet möblerad?Den som hyr ut sin lägenhet helt eller delvis möblerad har rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på.Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på cirka 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet.
    tack :)
Svar på tråden Hyra ut möblerat